×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Stillasittande jobb kan vara livsfarligt

2013-06-11, Tidningenvision.se

Att sitta still från åtta till fem ökar risken att dö i förtid. Och det går inte att "sudda ut" tiden på kontorsstolen genom att röra sig 30 minuter per dag, som man tidigare trott.

Fakta

Ta regelbundet korta pauser. Till exempel en gång var 20:e minut. Ställ dig upp, sträck ut och skaka loss axlarna lite.

Stå upp delar av dagen. Under den tiden fördubblar du din energiförbrukning (funkar om du har höj- och sänkbart skrivbord).

Ta en kontorspromenad. Gå en extra sväng när du hämtar kaffe eller går till skrivaren.

Skippa internmejlen. Låt bli att mejla om du bara ska kontakta en person som sitter på samma våningsplan, gå till henne eller honom istället.

Ståprata. Ställ dig upp och prata i telefon.

Gå ut. Ta en nypa luft ute på gården eller gatan när du har lunchrast, även om du har matlåda
med dig.

Sitta still åtta timmar på jobbet, sitta i bilen eller på bussen på väg hem och sedan sitta framför datorn eller teven i några timmar. Det är en inte helt ovanlig beskrivning av vardagen för många av oss, i alla fall vissa dagar.

Tidigare har de allmänna rekommendationerna från forskare och myndigheter varit att det är okej att sitta still eller ligga ned 23,5 timmar om dygnet – bara man rör på sig och får upp pulsen minst 30 minuter per dag. Men nya studier slår hål på den myten.

Att sitta still i många timmar varje dag är en riskfaktor i sig som måste vägas samman med hur man lever i övrigt. Många forskare på området är numera överens om att längre perioder av stillasittande ökar risken att drabbas av bukfetma, högt blodtryck, höga blodfetter och typ 2 diabetes. Något som i slutänden leder till hjärt- och kärlsjukdomar och en förtida död.

– Att sitta still i åtta timmar på jobbet ökar risken att bli sjuk. Det gäller även om man till exempel tränar tre timmar varje kväll, som jag gjorde när jag spelade fotboll på elitnivå, säger Elin Ekblom Bak, som skriver en avhandling i ämnet och är doktorand på Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm.

Men det är inte alltid enkelt att börja röra på sig mer. Det finns många saker som är svåra att påverka som leder till att många sitter stilla i timmar varje dag. Till exempel vilka möjligheter som finns till rörelse på jobbet, det är knepigt för en busschaufför att göra annat än att sitta. Eller var man bor, att åka bil till jobbet kan vara enda möjligheten. Hur ens sociala liv ser ut, den som är ensamstående med barn kan ha svårt att komma iväg och motionera på kvällarna. Eller så kan en funktionsnedsättning eller skada utgöra ett hinder. Även hur samhället är planerat påverkar hur mycket befolkningen rör sig.

– Vi rör oss allt mindre. Städerna växer, bil- och bussåkandet har ökat på bekostnad av cyklande och promenader, konstaterar Elin Ekblom Bak.

Det bästa vore att alla hade ett arbete som kräver viss rörelse, att sitta, stå och gå omväxlande. Men så ser inte verkligheten ut och det finns enkla knep förbättra sina chanser till ett långt och friskt liv.

– Små åtgärder har stor effekt. Fundera på när du sitter i längre perioder och om du kan göra något annat i stället?

Sara Jonerin

sara.jonerin@sktf.se

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Slitsamt stå startklar

Missnöjet med beredskap är stort. Var femte chef inom omsorg och ­teknik har funderat på att byta jobb för att de upplever beredskapen ­alltför betungande. Ett bra avtal kan vara lösningen.  2018-04-27

Sofie Christmansson tyckte kursen i arbetsrätt var bra men för kort. Hon hade önskat mer fokus på hur man som chef kan agera i olika situationer. Foto: Petra Berggren

Chefer lär sig mer om arbetsrätt

Las och kollektivavtal, hur hänger det ihop? Socialtjänsten i Sundsvall ville öka personalens kunskaper i arbetsrätt och satte samtliga cirka 130 chefer i skolbänken.  2018-04-27

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet.

Webbterapi för utbrända

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet har studerat hur terapi på internet kan hjälpa utbrända chefer.  2018-04-27

Illustration: Helena Bergendahl

Det här gör facket i frågan

Visions ombudsman Ameli Andersson svarar om arbetet i med- och motvind.  2018-04-27

Till arkivet

Ledare: När det allra värsta händer

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!