Tufft även för enhetschefer | Vision
×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Tufft även för enhetschefer

2013-02-25, Tidningenvision.se

När hemtjänsten får allt mindre tid och pengar att röra sig med blir arbetssituationen knepig även för enhetscheferna.

– De ekonomiska förutsättningarna är usla. Mina medarbetare ska vara en viss tid hos varje brukare, men man har inte räknat med tiden att ta sig mellan brukarna, vilket betyder att hemtjänstpersonalen tvingas vara kortare tid hos varje person.

Det säger Marie Brynolfsson, enhetschef för hemtjänsten i stadsdelen Lundby. Även om just Lundby har fått ett förhållandevis gott betyg av brukarna, tycker hon själv att det är svårt att utföra ett gott ledarskap med de knappa resurserna.

– Jag har inte råd att stanna upp verksamheten för arbetsplatsträffar eller för att diskutera verksamhetsutveckling. Och när vi inte får tid att träffas kan jag inte upprätta handlingsplaner, som jag har fått direktiv uppifrån att göra.

Hennes kollega, Stefan Arbratt, enhetschef i Örgryte-Härlanda, känner igen problemen.

– Vi saknar ekonomiska förutsättningar för att utföra det vi ska. Vi måste antingen ta tid från de äldre för att gå plus minus noll eller så får vi jobba gratis, säger Stefan Arbratt.

Han vittnar inte bara om de många klagomål han tagit emot från anhöriga till brukare som inte har fått den hjälp de har beviljats.

– Jag har enhetschefskollegor som har fått sömnsvårigheter, huvudvärk och psykosociala problem kopplade till arbetet.

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Slitsamt stå startklar

Missnöjet med beredskap är stort. Var femte chef inom omsorg och ­teknik har funderat på att byta jobb för att de upplever beredskapen ­alltför betungande. Ett bra avtal kan vara lösningen.  2018-04-27

Sofie Christmansson tyckte kursen i arbetsrätt var bra men för kort. Hon hade önskat mer fokus på hur man som chef kan agera i olika situationer. Foto: Petra Berggren

Chefer lär sig mer om arbetsrätt

Las och kollektivavtal, hur hänger det ihop? Socialtjänsten i Sundsvall ville öka personalens kunskaper i arbetsrätt och satte samtliga cirka 130 chefer i skolbänken.  2018-04-27

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet.

Webbterapi för utbrända

Robert Persson Asplund, psykolog och forskare vid Linköpings universitet har studerat hur terapi på internet kan hjälpa utbrända chefer.  2018-04-27

Illustration: Helena Bergendahl

Det här gör facket i frågan

Visions ombudsman Ameli Andersson svarar om arbetet i med- och motvind.  2018-04-27

Till arkivet

Ledare: När det allra värsta händer

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!