×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Risk att lean rinner ut i sanden

2013-08-30, Tidningenvision.se

Lean. Så lyder numera svaret på frågan hur man effektiviserar en verksamhet i kommuner och landsting. Men många ambitiösa satsningar somnar in efter ett par år. Samtidigt varnar forskare för att arbetssättet kan leda till ökad stress och minskad arbetsglädje.

Fakta

  • Lean som skulle göra arbetet mer effektivt blev istället en stressfaktor. De anställda upplevde att själva kärnan i deras arbete inte rymdes inom modellen. Det var några av slutsatserna i ett forskningsprojekt vid Århus universitet i Danmark om lean inom offentlig sektor.
  • Lean ger till både positiva och negativa effekter för de anställda. Mer lagarbete och ökad kompetens är några av fördelarna. Kritikerna pekar på att arbetsinnehållet tunnas ut samtidig som övervakningen och kontrollen ökar. Det är slutsatsen i rapporten Lean i kommun och myndighet från Innovationsrådet 2012.

– Ledningen missar ofta att förankra modellen bland medarbetarna, säger Stefan Tengblad, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde, som deltar i ett forskningsprojekt om förändringsarbete inom sjukvården.

Vad är egentligen lean? Definitionerna är många och varianterna otaliga, men det går att spåra en bärande grundtanke – alla arbetsmoment som inte är värdeskapande ska skalas bort. Det betyder i klartext att saker som varken ökar produktiviteten, sänker kostnaderna eller förbättrar kvaliteten i verksamheten ska man sluta göra.

Modellen, som har sitt ursprung i den japanska bilindustrin, sprider sig nu inte bara inom produktionsindustrin utan även inom offentlig sektor. Minst häften av landstingen och ett 70-tal kommuner har någon form av leanprojekt på gång, enligt Sveriges Kommuner och Landsting.

De flesta verksamhetstyper finns representerade. I social­tjänsten i Sundsvall jobbar familjerättsgruppen med lean för att förbättra relationen med föräldrarna. På stadsbiblioteket i Södertälje används modellen för att rationalisera flödet av böcker från inköp till gallring.

Oftast är det just arbetsflöden och samarbete mellan olika enheter som står i centrum. Syftet är i regel att öka produktiviteten, men behovet av att sänka kostnaderna spelar också in.

Stefan Tengblad ser fördelar med modellen. Lean erbjuder ett antal verktyg för att strukturera en arbetsprocess och den verksamhet som har effektivitetsproblem kan förbättra sitt arbetsflöde. Men han vänder sig mot de förenklingar som han tycker genomsyrar hela tänket.

– Det låter ju bra att man ska undvika arbetsmoment som inte är värdeskapande, men problemet är att man inte alltid vet vad som skapar värde. Ett tillsynes meningslöst möte kan ge viktiga uppslag.

Den viktigaste framgångsfaktorn är att få med sig personalen. När processen styrs uppifrån, antingen med hjälp av externa konsulter eller av högsta ledningen, är chansen att lyckas liten. Särskilt tydligt är det inom kommuner och landsting, menar Stefan Tengblad, där medarbetarna är vana att arbete som självständiga yrkesutövare.

– Man missar ofta målet för att det är svårt att få med sig medarbetarna. Det beror på att besluten ofta kommer upp­ifrån. Då uppfattar de anställda hela modellen som något som skapar stress och stjäl tid från deras verkliga arbete. När engagemanget minskar är det många projekt som somnar in, säger han.

Niklas Lindstedt

niklas.lindstedt@vision.se

Artiklar

Illustration: Helena Bergendahl

Svårt dela på lönekaka

Snart är det dags för den årliga ­löne­revisionen. Men kravet på att ­sätta rätt löner upplevs ofta som omöjligt när det finns för lite pengar att fördela. Det visar en undersökning som Chefen i fokus gjort.  2019-01-29

Foto: Rickard Kilström

”Alla har rätt till en fjärde chans”

För sex år sedan var Said Shahabpour på botten. Missbrukare, kriminell och hemlös. Nu leder han en av Norrköpings fritidsgårdar, som han har lyft från kaos till trygghet.  2019-01-29

Illustration: Hanna Albrektson

Bli en social stjärna

Det lönar sig att ha social kompetens. Det ger faktiskt mer cash i lönekuvertet. Det visar en ny undersökning. Så här förbättrar du den förmågan.  2019-01-29

Anki Möllberg är en närvarande chef. Foto: Maria Hansson

Vände kris till arbetsglädje

Anki Möllberg och hennes arbetsgrupp i hemtjänsten i Sunnansjö/Nyhammar i Ludvika har fått kommunens hälso- och arbetsmiljöfrämjandepris. Efter många år av höga sjuktal och konflikter präglas arbetsplatsen av arbetsglädje.  2019-01-29

Till arkivet

Ledare: Social och/eller pratglad?

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!