×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem.

Är du inte fullt arbetsför när du blir medlem behöver du kontakta försäkringsbolaget, eftersom det ställs vissa hälsokrav. Du måste också vara bosatt och folkbokförd i Sverige. Om du anmäler dig som medlem med startdatum bakåt i tiden ska du istället uppfylla kraven den dag du gör medlemsanmälan. Med fullt arbetsför menas att du kan utföra ditt vanliga arbete utan undantag, inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder, eller har vilande sådan ersättning och inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, anställning med lönebidrag eller liknande. Är du sjuk kortare tid än 15 dagar räknas du som fullt arbetsför.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Så blir du ostörd på din semester

Måste vi vanliga dödliga alltid vara lika tillgängliga? Kan en chef bojkotta både mobilen och mejlen ­under några sommarveckor? Visst, bara man har bra back-up, svarar experterna.

Solen har börjat värma och snart är det dags för den efterlängtade semestern. Men att som chef koppla bort allt som har med jobbet att göra är inte så lätt.
Att jobba extra mycket sista veckan före semestern, åka på en rejäl förkylning under första veckan man är ledig, ständigt vara uppkopplad och splittrad under de få dagar som är kvar och sedan känna sig trött och utarbetad redan några dagar efter att man är tillbaka är en klassisk chefsfälla.

Då får man aldrig den där återhämtningen som den samlade expertisen är överens om är så viktig. Men det finns sätt att undvika att hamna i semesterstress-fällan.

Gunnar Aronsson, professor i arbets- och organisationspsykologi, anser till och med att ett tydligt tecken på ett dåligt chefskap är att vara så oumbärlig att man ständig måste gå att nå.

– Då har man misslyckats i sin chefsuppgift. Att skaffa ett bra backup-system är något man måste jobba med under hela året, inte bara inför semestern. Man kan till exempel låta andra sköta vissa arbetsuppgifter, som att hålla i möten, för att träna upp sig. Om man har gjort ett bra jobb med det kan vem som helst vara bortkopplad från jobbet, säger han.

Ett annat tips är att träffa tydliga överenskommelser med dem som jobbar när man själv är ledig. När är det till exempel okej att ringa på mobilen? Räcker det att pappret i skrivaren är slut eller att man inte kommer överens om vem som ska göra vad på jobbet? Eller ska man endast störas om hela arbetsplatsen brinner ner?

Hur lång tid det tar att få den livsviktiga återhämtningen varierar från person till person, menar experterna. En tumregel brukar vara att man ska ha minst tre veckors sammanhängande semester – en vecka att varva ner, en vecka att njuta och en vecka att förbereda sig på att vardagen snart börjar igen. Men det är inte säkert att det fungerar för alla, för en del kan det vara bättre att ha kortare semesterperioder utspridda över hela året.

– Tre till fyra gånger per år kan vara bra. Då har man alltid lite semester att se fram emot, säger Gunnar Aronsson.

Att ha lätt för att fokusera och att vara här och nu är guld värt för en chef i dagens ständigt uppkopplade och splittrade arbetsliv. Det är också något många menar att man kan träna upp genom till exempel mindfulness-träning. Då blir man mycket effektiv och slipper göra fel och göra om.

Gabriella Svanberg är psykolog och jobbar mycket med chefer i samarbete med företagshälsovården. Hon anser att man inte behöver vara ledig under så lång tid för att få tillräcklig avkoppling om man lär sig knepen.

– Att vara här och nu och välja fokus gör att man kan få mycket återhämtning på kort tid och det är ett viktigt verktyg att träna upp inför semestern, säger hon.

Hon trycker också på att det inte finns något som är rätt eller fel utan att det är viktigt att fatta medvetna beslut. Och de grundar sig på vilka värderingar man har. Vill man se tillbaka på sitt liv som en lång räcka av dagar med bara jobb? Ja, i så fall behöver man inte skruva ner på kraven att vara tillgänglig hela tiden utan kan känna sig nöjd även om man inte får vara ledig så mycket.Men det är inte alla som håller med om att det går att må bra och hålla länge i arbetslivet, samtidigt som man ständigt ska vara tillgänglig.

Hélène Stolt, psykoterapeut och chefskonsult, höjer ett varningens finger mot den inställningen.

– Stress och utbrändhet är som en cancersjukdom, det vill säga det är svårt att säga vem som kan utsätta sig för stora risker utan att bli sjuk och vem som inte kan det. Har man väl trillat dit rejält är det många som aldrig kommer tillbaka till arbetslivet, säger hon.

Hon menar att det är viktigt att komma ihåg att vi människor framför allt är biologiska varelser. Det går inte att kompromissa med grundläggande behov som mat och sömn under någon längre tid utan att ta allvarlig skada.

Många chefer hon träffar jobbar långt in på nätterna, stiger upp klockan sex på morgonen och slarvar med maten. De har ofta inte haft semester på flera år, utan sitter i sommarstugan och svarar på mejl och i telefonen under hela ledigheten. En del funderar också på olika strategier för att orka jobba ändå mer, som att börja träna yoga för att kunna minska ner på sömnen till fyra timmar per natt.

– Det är farligare än vad vi tror att tänka så. Den som stressar och lever så osunt gör det med livet som insats. Det finns chefer som känner att de inte orkar länge och till och med överväger att ta sina liv, säger hon.

Därför är det viktigt att se till att vara så frånkopplad som möjligt från jobbet och att informera alla om att man har semester, anser Hélène Stolt.

– Många chefer har väldigt svårt att koppla bort jobbet snabbt så därför är det viktigt att ta ut så lång semester man kan i ett sträck. Gärna fem till sex veckor.

Illustration: Nickan Jonasson

6 tips för att få vila på semestern

  1. Se till att det finns andra än du själv som kan utföra chefsarbetsuppgifter.
  2. Informera medarbetare och externa kontakter om när du går på semester.
  3. Var tydlig med i vilka ärenden det är okej för dina medarbetare att kontakta dig under semestern och när du kommer att ha mobilen på/läsa din mejl.
  4. Varva ner inför semestern. Sitt inte med arbetsuppgifter sista kvällen innan du går på ledighet.
  5. Gör något annorlunda. Om du har ett stillasittande jobb kan en semester med mycket fysisk aktivitet vara att föredra och vice versa.
  6. Varning! Se upp om du börja kompromissa med grundläggande behov som mat, sömn och vila. Om man tror att yoga eller motion gör att man kan skippa nattsömnen är man fel ute och tidssparar med livet som insats.

Tips! Bra övning i tre steg

  • Skapa dig en bild av hur du vill ha det över sommaren, se över vad du vill ­prioritera, väg jobb/privatliv mot varandra. Skriv ner hur du vill ha det. Fundera kring vilka telefonsamtal som skall prioriteras och vilka som kan vänta.
  • Tänk över hur bra du är på att styra din uppmärksamhet och att slappna av snabbt. Var ärlig mot dig själv. Kan du ta med datorn ut på skärgårds-ön utan att det kostar mer än det smakar ­eller ha telefonen med på stranden?
  • Testa och utvärdera sedan. Hade jag svårt att motstå telefonen när jag satt på Mallorca och drack en drink med min man? Vad har jag lärt mig? Om det inte gick bra, gör på ett annat sätt nästa semester.

Källa: Psykolog Gabriella Svanberg.

Sara Jonerin.
Publicerat i Chefen i fokus, maj 2011

Nyheter

Så har ledningen engagerat sig för en bättre arbetsmiljö

Den dagliga arbetsmiljön engagerar såväl medarbetare och skyddsombud som chefer och politiker. VA Syd och Emmaboda kommun är två arbetsplatser som kan se effekten av att arbeta med Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA). Personalcheferna berättar om några konkreta insatser.  för 5 dagar sedan

Stresskollen – ett handfast stöd vid förändring

Stress och arbetsmiljö är stora frågor som kan vara svåra att prata om på jobbet – särskilt i tider då en arbetsgrupp står inför stora förändringar. Här berättar vi om två arbetsplatser som använt Stresskollen som ett verktyg för att stärka gemenskapen i arbetslaget.  för 5 dagar sedan

Hur bra är du på att övertyga?

Vad är det för skillnad på att övertala och övertyga medarbetare? Serena Mon de Vienne, retorikexpert på Snacka Snyggt reder ut begreppen.  för 6 dagar sedan

Stort intresse för träff om mansnormer

Som en följd av samtalen om sexuella trakasserier under hashtagen #metoo arrangerar Vision tillsammans med organisationen MÄN den 8 maj en heldagsträff för medlemmar som definierar sig som män. Syftet är att förändra destruktiva mansnormer och främja jämställda arbetsplatser.  för 9 dagar sedan

Till arkivet

Ledare: "Övergreppet var mitt straff""

Lotta Ekstedt, chefredaktör

Läs ledaren här!