×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Så hanterar du ett dödsfall

Ett dödsfall kan komma plötsligt eller vara väntat efter lång tids sjukdom. Oavsett ­vilket skapar det sorg och oro på arbetsplatsen.

Döden. Den är svår att prata om och oftast högst ovälkommen. Många av oss blir tysta och kanske lite handfallna i mötet med sorg och människor som sörjer. Vi är rädda för att säga och göra fel saker. För att på något sätt förvärra det som redan är jobbigt.

Men det sämsta man kan göra är faktiskt att inget göra alls. Inte minst i rollen som chef.

 Det viktigaste när en medarbetare dör, på arbetsplatsen eller hemma, är att man faktiskt gör någonting. När chefen inte gör något, ja, då startar spekulationerna och det blir oro i gruppen, säger Katarina Tingström, präst och handledare på polismyndigheten i Stockholm.

Hon om någon borde veta. I 23 år har hon arbetat som präst, det senaste decenniet hos polisen. Under årens lopp har hon mött åtskilliga människor i sorg och även haft som en av sina arbetsuppgifter att ge stöd till chefer som har förlorat någon av sina anställda. Förra hösten gav hon ut boken Döden på arbetsplatsen – en handbok för chefer och medarbetare.

Katarina Tingström menar att chefens agerande sätter en standard för hela arbetsplatsen.

 Anställda tittar på chefen. Hur gör eller tänker chefen i den här frågan?

Särskilt om någon dött hemma är risken att man som chef uppfattar det som en privatsak.

 Det är ett vanligt misstag, att man tycker att det som har hänt är privat. ”Det har inte med oss att göra” eller ”nu jobbar vi på” kan vara budskap vissa chefer förmedlar, till exempel om medarbetaren dött i en hjärtinfarkt i hemmet, säger Katarina Tingström.

Men att en kollega aldrig mer kommer tillbaka till jobbet kan inte vara privat. När chefen i stället agerar skapar det trygghet på arbetsplatsen och sänder positiva signaler till de anställda.

 Då vet man att samma sak gäller om man själv dör. Det visar att det är en arbetsplats där man bryr sig om varandra och att varje medarbetare är värdefull, säger Katarina Tingström.

Bäst är förstås om man redan på förhand har tagit fram en handlingsplan för dödsfall. Det kan handla om checklistor för vad man bör ta tag i första dygnet efter beskedet, hur man på ett vettigt sätt sprider information i organisationen och hur man ordnar en minnesstund.

Katarina Tingström säger att minnesstund på arbetsplatsen blir allt vanligare. I takt med att fler begravningar äger rum i stillhet eller i kretsen av de närmaste får minnesstunden på jobbet en större rituell betydelse.

 Vi har behov av att ritualisera avsked. En minnesstund kan hjälpa kollegorna att förstå vad som har hänt, att kontakten är bruten och att kollegan inte finns längre. Det behöver inte vara så pampigt eller stort. Det viktiga är att samla de anställda.

Minnesstunden kan bestå av att någon säger några väl valda ord och en tyst minut.

 Men det viktigaste av allt är kaffet efteråt. Många är oroliga inför minnesstunden. Att få sitta ner tillsammans när den är slut kan vara skönt. Dessutom är det ett gyllene tillfälle för dig som chef att känna av hur folk på arbetsplatsen mår, om någon kan behöva extra stöd.

Det som komplicerar arbetet i samband med dödsfall är att vi alla bär på egna bagage, mer eller mindre fulla med upplevelser av dödsfall, separationer och andra smärtsamma förluster. Allt det där kan lockas fram när någon i ens omgivning går bort. Därför är det inte säkert att de anställda beter sig som förväntat. Somliga blir ibland mer påverkade än vad man hade trott.

 En del chefer har svårt att förstå varför vissa reagerar så starkt som de gör. Man tänker att ”men ni jobbade ju inte så nära varandra”. Men dels påverkas vi av det vi bär med oss, dels har vi olika förutsättningar för att ta hand om våra känslor, säger Katarina Tingström.

A och O är att vara förberedd på och öppen för att människor reagerar olika. Vara medveten om att det inte finns någon mall för hur sorg ser ut och att man inte heller kan utgå från hur man själv reagerar i samma situation. Vissa människor har nära till och kan lätt uttrycka vad de känner, andra vill absolut inte gråta på sin arbetsplats.

Vad gör man då med sina egna känslor?

 För det första ska man förstå att man inte kommer att vara känslomässigt oberörd. Man kommer att fatta känslomässiga beslut, det gör alla i chefsposition när ett dödsfall inträffar. Det är lika bra att inse det. Man är inte mer än människa själv, säger Katarina Tingström.

Hon poängterar värdet av att skaffa ett bollplank. Det kan vara någon inom organisationen eller utanför, den egna chefen eller någon annan. Huvudsaken är att man har förtroende för den man vänder sig till. Att man känner att det är en klok person.

 Det är nödvändigt att man själv hittar kanaler för att få hjälp att hantera det som händer. Och att man efteråt ser till att få utrymme för de egna känslorna. Obearbetade känslor kommer alltid tillbaka i någon form, säger hon.

Sju saker att göra när en medarbetare avlidit

  • Behandla alla lika. Lägg inte ribban högre än att du kan genomföra samma rutiner vem som än går bort på arbetsplatsen, oavsett var i hierarkin personen befinner sig.
  • Informera. Skaffa korrekt information och se sedan till att alla direkt och indirekt berörda, i den ordningen, får ta del av den. Stoppa spekulation och rykten.
  • För loggbok. Efter de första intensiva dagarnas arbete kan det vara svårt att komma ihåg vad man sagt och gjort. Anteckna bland annat vilka beslut du fattar och när.
  • Våga kontakta anhöriga. Det kan kännas obehagligt att höra av sig till den som sörjer, men är mycket värt för de anhöriga.
  • Delegera. Du kan inte göra allt själv. Till exempel kan det vara bra att utse en kontaktperson som upprätthåller kontakten med de anhöriga.
  • Utvärdera. Ge dig själv möjlighet att göra bättre nästa gång och förbättra riktlinjer och rutiner.
  • Fånga upp. När det har gått en tid efter dödsfallet kan det finnas medarbetare som fortfarande mår dåligt och behöver extra stöd. Som chef gäller det att tyda signalerna.

Camilla Adolfsson
Publicerad i Chefen i fokus, november 2013

Nyheter

Andreas Dits.

Andreas Dits.

Dags att planera in höst- och julledigheten

Just nu kan julen kännas väldigt långt borta. Men det kan redan nu vara smart att börja planera in julledigheten och annan ledighet i höst och vinter.  2018-10-10

Vision vill inspirera fler att förverkliga sina jobbdrömmar

Visions nya kampanj "Gör ditt jobb till din dröm" syns i olika kanaler från och med den 7 september 2018. Med kampanjen vill vi inspirera medlemmar att förverkliga sina drömmar om framtidens arbetsliv – oavsett om det handlar om att utvecklas i sin yrkesroll, byta karriär eller förändra något på sin arbetsplats.  2018-09-20

Chefsspaning: Så motiverar du dina medarbetare

Ett av chefens viktigaste uppdrag är att skapa engagemang på arbetsplatsen. Psykologen och författaren Niklas Laninge tipsar om några knep som skapar förutsättningar för en kultur där alla känner sig motiverade och bekräftade.  2018-09-10

Unga vill bli chefer

Fler än hälften vill arbeta som chefer i framtiden. De främsta anledningarna är att de vill utveckla sig själva och verksamheten. Det visar en undersökning bland unga Visionsmedlemmar.  2018-09-03

Till arkivet

Chefen i fokus

Visions tidning för dig som leder och utvecklar välfärden. Tanken är att du som chef ska bli inspirerad, stärkt och peppad i din ledarroll av läsningen.

Läs senaste numret