×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

  • Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Visions medlemmar bidrar med viktiga insatser i en extraordinär situation

2020-03-11

Många medarbetare och chefer i kommuner och regioner jobbar varje dag med förebygga och minska spridningen av smittsamma sjukdomar till och mellan människor. Med anledning av det nya coronaviruset, Covid-19, är många arbetsplatser under högre tryck och i mer pressade situationer än vanligt.

Visions medlemmar är kunniga, professionella, engagerade och finns i flera delar av hälso- och sjukvården. Just nu är pressen extra stor på vården och omsorgen men också på verksamheter som jobbar med att spåra och begränsa smittspridning. Det handlar till exempel om smittskydd där smittskyddshandläggare gör ett viktigt arbete i att bidra med saklighet och fakta, omhänderta smittskyddsanmälningar och göra smittskyddsspårningar på personer som kan bära smittan.

Inom äldreomsorgen drar många av våra chefsmedlemmar ett tungt lass för att förhindra smittspridning till äldre genom att se till att personalen känner till förebyggande rutiner och håller sig hemma om de är sjuka. Det är glädjande att regeringen nu lägger fram ett förslag om att slopa karensdagen så att fler har råd att stanna hemma från jobbet om det behövs.

Äldreomsorgen är en av de stora utmaningarna i Sveriges krisberedskap, det menar bland andra Dagens Nyheters politiska reporter Ewa Stenberg. Det finns all anledning att följa utvecklingen i äldreomsorgen och att kommuner och staten gör allt för att stödet till de äldre ska fungera trots ett svårt läge.

En rad andra verksamheter påverkas indirekt av den allvarliga situationen. Visions medlemmar aom arbetar som administratörer och sekreterare fungerar som spindlar i nätet för att hälso- och sjukvården ska fungera. Genom att avlasta nyckelpersoner med exempelvis administrativa uppgifter ser våra medlemmar till att kompetensen används rätt.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; jag är så imponerad av Visions medlemmars professionalism och förmåga att ställa om i extraordinära situationer. Att ställa upp för kollegor, gå in och göra ett jobb man inte vanligtvis gör och helhjärtat fokusera på uppgiften – allt detta bidrar till att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner och en god välfärd som vi kan vara stolta över.

Men jag vill också påminna om att även i pressade situationer ska arbetsmiljön vara bra – både för medarbetare och chefer. Det handlar om tillräckliga personalresurser, möjlighet till paus och vila och möjlighet att lyfta eventuell oro och stress. Du kan alltid lyfta funderingar om det aktuella läget på din arbetsplats och din arbetsmiljö till ditt lokala fackliga ombud eller till Vision Direkt, alla vardagar kl. 8-20 på tfn 0771 44 00 00.

Varmt tack till dig som jobbar för att förhindra och minska spridning av sjukdomar – året om! <3

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Krislägesavtalet aktiverat i Region Stockholm

Sveriges kommuner och regioner (SKR) har nu aktiverat krislägesavtalet för medarbetare inom intensivvården efter att begäran inkommit från Region Stockholm. Avtalet ger högre ersättningar och tydliga regler kring arbetstid och återhämtning för de medarbetare som berörs.  igår kl 12:44

Avtalet med Svenska kyrkan förlängs till hösten

Med anledning av corona-pandemin flyttas avtalsrörelsen med Svenska kyrkan fram till hösten. Nuvarande avtal förlängs till den 31 oktober 2020. Inga löneförhandlingar eller lönesättande samtal kan genomföras under tiden.  i förrgår kl 15:01

Avtalsrörelsen med Fastigo skjuts upp

Vision har tillsammans med Fastigo enats om att skjuta upp avtalsförhandlingarna till i höst. Beslutet tas för att underlätta arbetet mot coronavirusets allvarliga effekter.  för 4 dagar sedan

Förstärk företagshälsovården under coronakrisen

Vision och övriga fack i välfärden vänder sig nu tillsammans med SKR och Sobona till regeringen och ber om resurser för att stärka företagshälsovården under coronakrisen. Det handlar bland annat om att täcka kostnader för hjälp med samtalsstöd och riskbedömningar i arbetsmiljön.  för 12 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

560 nya medlemmar under april

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb