×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Visions medlemmar bidrar med viktiga insatser i en extraordinär situation

2020-03-11

Många medarbetare och chefer i kommuner och regioner jobbar varje dag med förebygga och minska spridningen av smittsamma sjukdomar till och mellan människor. Med anledning av det nya coronaviruset, Covid-19, är många arbetsplatser under högre tryck och i mer pressade situationer än vanligt.

Visions medlemmar är kunniga, professionella, engagerade och finns i flera delar av hälso- och sjukvården. Just nu är pressen extra stor på vården och omsorgen men också på verksamheter som jobbar med att spåra och begränsa smittspridning. Det handlar till exempel om smittskydd där smittskyddshandläggare gör ett viktigt arbete i att bidra med saklighet och fakta, omhänderta smittskyddsanmälningar och göra smittskyddsspårningar på personer som kan bära smittan.

Inom äldreomsorgen drar många av våra chefsmedlemmar ett tungt lass för att förhindra smittspridning till äldre genom att se till att personalen känner till förebyggande rutiner och håller sig hemma om de är sjuka. Det är glädjande att regeringen nu lägger fram ett förslag om att slopa karensdagen så att fler har råd att stanna hemma från jobbet om det behövs.

Äldreomsorgen är en av de stora utmaningarna i Sveriges krisberedskap, det menar bland andra Dagens Nyheters politiska reporter Ewa Stenberg. Det finns all anledning att följa utvecklingen i äldreomsorgen och att kommuner och staten gör allt för att stödet till de äldre ska fungera trots ett svårt läge.

En rad andra verksamheter påverkas indirekt av den allvarliga situationen. Visions medlemmar aom arbetar som administratörer och sekreterare fungerar som spindlar i nätet för att hälso- och sjukvården ska fungera. Genom att avlasta nyckelpersoner med exempelvis administrativa uppgifter ser våra medlemmar till att kompetensen används rätt.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; jag är så imponerad av Visions medlemmars professionalism och förmåga att ställa om i extraordinära situationer. Att ställa upp för kollegor, gå in och göra ett jobb man inte vanligtvis gör och helhjärtat fokusera på uppgiften – allt detta bidrar till att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner och en god välfärd som vi kan vara stolta över.

Men jag vill också påminna om att även i pressade situationer ska arbetsmiljön vara bra – både för medarbetare och chefer. Det handlar om tillräckliga personalresurser, möjlighet till paus och vila och möjlighet att lyfta eventuell oro och stress. Du kan alltid lyfta funderingar om det aktuella läget på din arbetsplats och din arbetsmiljö till ditt lokala fackliga ombud eller till Vision Direkt, alla vardagar kl. 8-20 på tfn 0771 44 00 00.

Varmt tack till dig som jobbar för att förhindra och minska spridning av sjukdomar – året om! <3

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

5 tips för en mer öppen och inkluderande arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan bidra till mer öppenhet på arbetsplatsen.  2020-07-14

Därför ska du stanna hemma från jobbet när du är krasslig

Coronapandemin har fått oss alla att tänka om kring våra levnadsmönster. En effekt av rådande världsläge är att de flesta nu stannar hemma från jobbet när de känner sig sjuka – något som tidigare inte varit helt självklart.  2020-07-14

”En kris som corona prövar alla chefers mod”

För Magdalena Jonsson, avdelningschef på socialtjänsten i Piteå kommun, har de senaste månaderna varit intensiva och extraordinära. Coronapandemin har tagit upp all tid i kalendern. ”Min strategi från start har varit att planera för det värsta men hoppas på det bästa”, säger Magdalena.  2020-07-01

Stärk äldreomsorgen nu!

Tillsammans kräver nu Visions Veronica Magnusson och Kommunals Tobias Baudin att politiker på alla nivåer ska inse allvaret och ta krafttag för en tryggare och mer uthållig äldreomsorg.  2020-06-29

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

203 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb