×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Systemunderhåll 12-13 juni

På grund av systemunderhåll kommer det inte vara möjligt att logga in på Mina sidor, Vision-appen och på vision.se lördag 12 juni kl 07.00 till söndag 13 juni kl 12.00.

Vision fortsätter förhandla för trygghet under arbetslivets gång

2021-06-07

Vision har hela tiden pekat på att anställningstryggheten är en fråga som parterna på arbetsmarknaden hanterar bäst själva, utan inblandning från politiken. Därför är det bra att regeringen lyssnat till våra krav på dispositivitet, så att kollektivavtal kring omställning och anställningstrygghet som redan finns på arbetsmarknaden kan gälla även fortsättningsvis.

I de förslag till ny lagstiftning kring omställning och anställningstrygghet som nu presenterats framkommer att anställda som redan omfattas av ett kollektivavtal om stöd till omställning kommer att göra det även fortsättningsvis. Samtidigt garanterar förslaget alla arbetstagare på arbetsmarknaden rätt till stöd, även de som inte omfattas av ett kollektivavtal. 

Visions medlemmar som jobbar i kommuner, regioner och kommunala bolag omfattas av det omställningsavtal vi tecknat med Sveriges Kommuner och Regioner. Avtalet ger ett bra stöd för den som riskerar att förlora sitt jobb och uppmanar arbetsgivare att kartlägga och identifiera de anställdas framtida behov av kompetensutveckling. Vi är nöjda med vårt avtal och vill gärna utveckla det för att uppnå så bra förutsättningar som möjligt och möta våra medlemmars olika behov.

Våra medlemmar vill utvecklas under hela arbetslivet och varannan tror att de kommer att behöva vidareutbilda sig under de närmsta tre åren för att vara anställningsbar. De visar Visions kompetensundersökning som nyligen presenterades. De allra flesta är dock inte beredda att finansiera studierna genom lån. Dagens besked om ett nytt offentligt studiestöd för den som studerar vidare är därför välkommet. Stödet gör det möjligt att studera vidare på vissa utbildningar eller kurser med en ekonomisk ersättning motsvarande cirka 80 procent av lönen under ett år.

Samtidigt vet vi att många efterfrågar distanskurser på deltid som går att kombinera med arbete. Vårt medskick till regeringen är därför att redan nu ge Universitet och högskolor i uppdrag att, i samarbete med arbetsmarknadens parter, omställningsorganisationer och branschföreträdare samt Arbetsförmedlingen, ta fram förslag på utbildningar som riktar sig till samma målgrupper som det nya studiestödet.

Alla som följt Vision i debatten vet att vi varit mycket kritiska till att LAS-utredningen tillsattes från första början. Dagens förslag innehåller delar som vi ser kommer att leda till försämringar. Det handlar till exempel om undantagen från turordningsreglerna som ökat från två personer till tre. En annan försämring gäller möjligheten att ogiltigförklara uppsägningar och avsked.

Samtidigt är förslaget en helhet och ett resultat av ett givande och tagande. Visions fokus just nu är att i förhandling med våra motparter se till att regelverket anpassas för att skapa goda förutsättningar i våra sektorer. Målet är att alla medlemmar ska känna sig trygga i att bli värderade för det de redan gör, och får fylla på med ny kunskap under hela arbetslivet.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

 

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

466 nya medlemmar under juni

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum