×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Viktigt med tydlighet kring arbetsmarknadspolitiken

2019-02-01

Det omfattande varslet på Arbetsförmedlingen skapar oro för de anställda och många lokala kontor kan tvingas lägga ned. Vision ser en risk att ett större ansvar läggs i knät på kommunerna när den lokala matchningen på arbetsmarknaden inte fungerar.

Redan idag lägger kommunerna mycket stora resurser, nästan fem miljarder årligen, på arbetsmarknadsinsatser till arbetslösa. Det är egentligen inte ett kommunalt ansvar men något kommunerna gör för att rusta arbetslösa försörjningsstödsmottagare att komma ut i arbete och bli självförsörjande.

Dessutom saknar många arbetslösa i dag ekonomiskt skydd, och tvingas söka socialtjänstens stöd för att klara sin försörjning. Det innebär en ökad arbetsbelastning för Visions medlemmar inom socialtjänsten som behöver fokusera på att ge stöd till personer med en social problematik utöver arbetslöshet.

Oavsett om det är staten (Arbetsförmedlingen) eller kommunen som ska utföra arbetsmarknadspolitiken framöver så måste det ske så nära den arbetssökande som möjligt. Det behöver också vara tydligt som vem som ska göra vad. Visions medlemmar som arbetar i olika verksamheter behöver kontinuitet och klara förutsättningar.

Vision ser också behov av mer samverkan mellan kommunala verksamheter och den lokala arbetsförmedlingen för att skapa en helhet runt den arbetssökande. Socialstyrelsens Öppna jämförelser visar till exempel att samverkan mellan Arbetsförmedlingen och socialtjänsten minskar. Det är mycket olyckligt och innebär en risk för att resurser inte används så effektivt som möjligt.

Det händer mycket på arbetsmarknadsområdet just nu och i veckan överlämnade både Arbetsmarknadsutredningen och utredningen ”Hållbart arbetsliv över tid” sina förslag till regeringen. Båda innehåller viktiga förslag för att rusta dagens medarbetare för morgondagens arbetsmarknad, exempelvis långsiktiga satsningar på kompetensförsörjning.

Det är bra och nödvändigt. Arbetslivets omvandling och inte minst digitaliseringen ställer stora krav på oss som medarbetare. Det måste staten och arbetsgivare kunna möta upp genom att erbjuda goda möjligheter till omställning och kompetensutveckling så att det blir lättare att byta jobb under en livskarriär. I det arbetet spelar den lokala arbetsförmedlingen en viktig roll.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Landsting nu regioner

Från och med den 1 januari har alla Sveriges regioner tagit över det regionala utvecklingsansvaret från länsstyrelserna. För Visions avdelning i Sörmland har regionbildningen inneburit tydligare och kortare beslutsvägar.  2019-01-29

Brist på tandsköterskor kan leda till felbehandlingar

Det råder stor brist på tandsköterskor i hela landet konstaterar Vision i en ny rapport. Det riskerar att leda till längre tandvårdsköer och sämre patientsäkerhet. För att behålla erfaren personal och rekrytera nya medarbetare måste arbetsgivarna göra långsiktiga lönesatsningar och erbjuda moderna villkor.  2019-01-28

Låt inte barn och unga hamna #mellanstolarna

I ett öppet brev som idag skickas till socialminister Lena Hallengren belyser fler organisationer de tusentals barn och unga med psykisk ohälsa som hamnar mellan stolarna. De slussas mellan olika myndigheter och kontaktpersoner och går igenom långa utredningar.  2019-01-24

Snabba tips inför lönesamtalet

Det är viktigt att du förbereder dig så mycket som möjligt inför ditt lönesamtal. Då är det lättare att argumentera för din lön och dina förmåner. Här får du fem tips på saker du kan göra för att förbereda dig.  2019-01-17

Till arkivet

1007 nya medlemmar under april

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 3 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb