×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Värna partsmodellen - det tjänar alla på

2020-02-21

Att ledande kommunpolitiker motverkar facken när de utför sitt uppdrag är helt oacceptabelt. Tyvärr är det en tendens vi just nu ser i flera kommuner. Det är hög tid att lokala politiker tar sitt arbetsgivaransvar på allvar och visar respekt för tjänstemannarollen och för fackens uppgift.

På flera håll pekar Visions medlemmar som arbetar som tjänstemän i kommuner och regioner på att relationen till politikerna skaver allt mer. Anledningen är bland annat upplevelsen av och konkreta händelser där lokala politiker inte respekterar deras roll. Att politikerna har synpunkter på hur arbetet utförs och petar i detaljer i verksamheten, istället för att sätta ramar och peka ut riktningen.

Det är en oroväckande utveckling. Vision kommer att stå upp för våra  förtroendevalda ute på arbetsplatserna och backa dem i alla lägen. Våra ombud har fått ett förtroende från medlemmarna att föra deras talan kring arbetsmiljö, villkor och hur verksamheterna kan utvecklas. Det förtroendet ska vi vara rädda om och vårda. Och det borde arbetsgivarna också göra.

För det mesta fungerar det bra och vi har goda relationer till arbetsgivare och politiker. Relationer som bygger på respekt för varandras roller och uppdrag. Det samspelet bidrar till bättre verksamheter där missförhållanden tas om hand och möjligheter till förbättringar tas tillvara. Och så måste det förbli.

Vi förväntar oss respekt för föreningsfrihet, förtroendemannalag, arbetsmiljö, professionernas utrymme och partsmodellen. Vi deltar gärna i samtal och samarbeten för att stärka eller utbilda kring detta - men viker aldrig från vårt uppdrag att verka för medlemmarnas bästa.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

 

Nyheter

Visions årsmöte 2020 avslutat

Visions andra digitala årsmöte är precis avslutat. På årsmötet beslutades bland annat fastställande av verksamhetsberättelsen. Nästa vecka är det dags för förbundsmöte.  för 5 dagar sedan

Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten

Visions socialchefsrapport vittnar bland annat om näthat, kränkningar och hur snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten. - Resultat från undersökningen och de signaler vi får från chefsmedlemmar är att resurserna inte räcker till, i varje fall inte på det sätt de används idag, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.  för 5 dagar sedan

Så maxar du utvecklingssamtalet

Hösten är här – dags för utvecklingssamtal! Det är ett gyllene tillfälle att prata med din chef om saker som kanske inte hinns med i vardagen. Så här kan du använda samtalet till att växa i din yrkesroll.  för 6 dagar sedan

Biståndshandläggare - en nyckelfunktion i vår välfärd

Idag släpps Visions rapport om biståndshandläggares nyckelfunktion i välfärden - en roll som är avgörande för många människors livskvalitet. Samtidigt konstaterar Vision att bristen på biståndshandläggare riskerar att drabba dem som är i behov av samhällets stöd och service.  för 12 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1676 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb