×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Varför lyssnade ingen på de anställda?

2020-09-08

Bygget av sjukhuset Nya Karolinska (NKS) i Stockholm har fått stora negativa effekter på arbetsmiljön, och inflytandet från chefer, medarbetare och de fackliga organisationerna har varit för litet. Det konstaterar Vision i ett remissvar till utredningen av NKS.

Under två års tid har en särskild utredare granskat sjukhusprojektet Nya Karolinska och kartlagt hur kontrollmekanismerna fungerar vid stora organisationsförändringar och upphandlingar med offentlig-privat samverkan (OPS). Nyligen antog Visions förbundsstyrelse ett remissvar om utredningen.

För mig och Vision är det tydligt att de anställda fick för lite att säga till om när det stora sjukhusprojektet Nya Karolinska i Stockholm byggdes och vården omorganiserades. Bristerna i arbetsmiljön är mycket bekymmersamma och sjukhuset blev oerhört dyrt. Totalkostnaden kommer att sluta på omkring 57 miljarder kronor, vilket innebar att sjukhuset blev 53 procent dyrare än jämförbara projekt i Skandinavien.

Självklart måste sjukvården utvecklas för att klara framtidens behov och det kräver stora ekonomiska investeringar, framför allt inom primärvården. Men då måste inflytande ges till medarbetare och chefer som är verksamhetsexperterna. Vision anser att exemplet NKS visar att utomstående konsulter inte kan driva igenom så komplexa och stora sjukvårdsprojekt ensamma – det måste ske i nära samarbete med experterna på verksamhetens och patienternas behov. Jag är övertygad om att såväl patienter och många professioner måste vara delaktiga för att beskriva vad stora förändringar kan få för konsekvenser och bedöma om de stämmer med mål och lagens krav.

Nya Karolinska är en angelägenhet för hela landet, eftersom det begåtts en rad misstag som ingen vill ska upprepas när andra regioner planerar stora investeringar och byggnationer. Vilken kapacitet eller vilka problem som finns på ett stort sjukhus i Stockholmsregionen har dessutom stor direkt eller indirekt påverkan på flera andra regioner och universitetssjukhus.

På Nya Karolinska i Stockholm arbetar många av våra Visionsmedlemmar. Det är medlemmar som sliter hårt för att få administration, upphandling och stödfunktioner att fungera på ett effektivt och professionellt sätt. Deras röster och deras verksamhetskunnande hade behövs höras bättre under den långa planerings- och byggnationsprocessen. Nu har det varit en sluten process där vårdens olika professioner har pratat för döva öron. Låt inte det ske igen.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Visions årsmöte 2020 avslutat

Visions andra digitala årsmöte är precis avslutat. På årsmötet beslutades bland annat fastställande av verksamhetsberättelsen. Nästa vecka är det dags för förbundsmöte.  för 4 dagar sedan

Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten

Visions socialchefsrapport vittnar bland annat om näthat, kränkningar och hur snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten. - Resultat från undersökningen och de signaler vi får från chefsmedlemmar är att resurserna inte räcker till, i varje fall inte på det sätt de används idag, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.  för 5 dagar sedan

Så maxar du utvecklingssamtalet

Hösten är här – dags för utvecklingssamtal! Det är ett gyllene tillfälle att prata med din chef om saker som kanske inte hinns med i vardagen. Så här kan du använda samtalet till att växa i din yrkesroll.  för 6 dagar sedan

Biståndshandläggare - en nyckelfunktion i vår välfärd

Idag släpps Visions rapport om biståndshandläggares nyckelfunktion i välfärden - en roll som är avgörande för många människors livskvalitet. Samtidigt konstaterar Vision att bristen på biståndshandläggare riskerar att drabba dem som är i behov av samhällets stöd och service.  för 12 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1619 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb