×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Varannan hinner inte göra sitt jobb

2016-08-30

Nästan hälften av landets socialsekreterare och biståndshandläggare har sällan eller aldrig tillräckligt med tid för att utföra sina arbetsuppgifter. Det visar en ny forskningsstudie bland drygt 4800 medarbetare inom socialtjänsten.

Forskningsstudien är gjord av docent Wanja Astvik i samarbete med Vision och Akademikerförbundet SSR. Den bygger på svar från medlemmar - socialsekreterare, biståndshandläggare och chefer - och utgör med sin omfattning ett unikt material. Några av resultaten presenteras i dag i samband med en regeringskonferens om den nationella barn- och ungdomsvården där Vision medverkar.

Forskningsresultaten bekräftar det som medlemmarna berättar för oss och som framkommit i våra egna undersökningar. Arbetsmängden är orimligt hög, tidspressen är oacceptabel och många hinner helt enkelt inte att göra sitt jobb på ett bra sätt.

Och det var just detta – de bristande förutsättningarna – som lade grunden till initiativet ”Rapportera mera” som socialsekreteraren och Visionsmedlemmen Dalia Eid tog i våras. Tillsammans med sina kollegor på socialkontoret i Nyköping skrev Dalia under en veckas tid avvikelsrapporteringar om de risker hon såg utifrån sin arbetssituation. På så sätt synliggjordes de bristande förutsättningar som sällan eller aldrig kommer till uttryck – mer än i form av en klump i magen av rädsla att något ska gå fel.

Responsens från arbetsgivaren Nyköping kommun har varit positiv och i dag har man en bra dialog om vilka förändringar som behöver ske för att förbättra villkoren i socialtjänsten.  

När jag är ute och pratar med medlemmar och förtroendevalda så ser jag att det pågår ett viktigt utvecklingsarbete i många kommuner. Några kommuner jobbar med de åtgärder som Vision föreslår:

  • Balans mellan krav och resurser
  • En öppen organisation där brister och förbättring kan diskuteras
  • En medveten, aktiv och välkänd lönestrategi
  • Stabilitet i personalgruppen
  • Närvarande chefer och mentorer
  • Introduktion i arbetet för nyanställda
  • Kontinuerlig kompetensutveckling och möjlighet att utvecklas i yrket

Det handlar om ett arbetsplatsnära och förebyggande arbete. Detta är också något som vårt gemensamma åtgärdspaket för friskare arbetsplatser fokuserar på.

Det är i varje kommun och på varje arbetsplats som förändringen måste ske. Jag hoppas därför att arbetsgivarna tar forskningsresultaten på allvar och diskuterar dem med Visions medlemmar – det vill säga lyssnar på proffsen. Vi behöver diskutera villkoren, vad som behöver förbättras på varje arbetsplats.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1836 nya medlemmar under februari

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb