×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Bättre förutsättningar för personalen främjar trygga HVB

2019-04-18

Regeringen presenterade i går ett åtgärdspaket för trygga HVB och särskilda ungdomshem. Det är bra och inte en dag för tidigt. Vision har länge larmat om brister vid HVB och ställt krav för den verksamheten men också för den del av socialtjänsten som utreder barnens behov och följer upp insatser.

Vision föreslår:

  • Ensamarbete bör inte vara tillåtet på HVB eller motsvarande boenden. Det är inte förenligt med barnperspektivet och medför ökad risk för otrygghet, hot eller våld. Det behövs tydligare lagar och regler, skärpta föreskrifter från Socialstyrelsen, kommunala krav i upphandlingar och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter.
  • Arbetsgivaren måste säkra en tillräcklig bemanning. Det är grundläggande för att tillgodose barnens behov och upprätthålla en stabil verksamhet. Regeringen bör också ta initiativ till en inventering och eventuellt utökande av yrkesutbildning.
  • Chefer behöver en rimlig arbetsbelastning för att ha tid att leda. Cheferna behöver ett rimligt antal underställda och en rimlig geografisk spridning på sina ansvarsområden.
  • Säkerställ en garanterad gedigen introduktion för ny personal och inför ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
  • Öka kompetensen om Lex Sarah. All personal måste ha kunskap om vad Lex Sarah innebär och hur de går tillväga vid eventuella missförhållanden. Främja en ansvarsfull förbättringskultur genom ett lärande förhållningssätt från ledning och i personalgruppen.

När IVO nu ska göra en analys av kommunernas utredningar av barn- och ungdomsärenden är det av hög vikt att analysen även utgår från resultatet av Arbetsmiljöverkets tillsyn av socialsekreterares  arbetsmiljö som synliggjorde omfattande brister. Kommunpolitikerna måste ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar för att kunna utveckla verksamheten. Läs Visions budskap till kommunpolitiker för en socialtjänst i topp.

Samhället har ett mycket stort ansvar när det gäller placerade barn. För att barnets rättigheter ska tillgodoses behöver det råda goda förutsättningar för att arbeta med utgångspunkt från barnkonventionen. Läs gärna Visions och Bris gemensamma debattartikel i Arbetet med förslag till åtgärder för att barnkonventionen ska få genomslag.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Coronaviruset – vad gäller på jobbet?

Får jag stanna hemma för att jag är orolig att smittas av Coronaviruset? Vad gör jag om min kollega har varit i en drabbad zon? Kan arbetsgivaren kräva att jag åker på tjänsteresa? Oskar Pettersson, enhetschef på Vision, reder ut vad som gäller på arbetsplatsen.  för 6 timmar sedan

Visions avtalskrav för dig som är chef

Tydligare mandat i löneprocessen, mer inflytande över arbetstiden och minskade krav på att vara ständigt tillgänglig. Det är några krav som Vision driver för dig som är chefsmedlem i årets avtalsrörelse.  för 4 dagar sedan

Jämställda löner i fokus på internationella kvinnodagen

Samtal om ledarskap, manifestationer för jämställda löner och en digital kampanj i sociala medier. Vision deltar i en rad olika aktiviteter första veckan i mars för att uppmärksamma Internationella kvinnodagen och kampen för ökad jämställdhet.  för 7 dagar sedan

Ny praxis för vilka examina som kan ligga till grund för legitimation som hälso- och sjukvårdskurator

Från och med 1 juli 2019 är hälso- och sjukvårdskurator ett legitimationsyrke i Sverige. Det har därför införts en hälso- och sjukvårdskuratorsexamen som ska vara grunden för legitimation.  för 9 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1956 nya medlemmar under februari

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb