×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

VA Syds arbete med OSA inspirerar

2018-12-13

”Vad innebär en god arbetsmiljö för dig?” Att ta sig tid för samtal om vad som kan förbättras i arbetsmiljön och utifrån det sätta in konkreta åtgärder är ett väldigt bra sätt att utveckla arbetsplatser på.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) togs fram för att minska stress och kränkande särbehandling i arbetslivet. Det kommunala vattenbolaget VA Syd i Malmö har involverat sina medarbetare på alla nivåer i arbetet med föreskrifterna – och nu ser man resultat.

Vid ett besök i Malmö besökte jag företaget som levererar friskt dricksvatten, renar avloppsvatten och tar hand om hushållsavfall från över en halv miljon hushåll i Malmö, Lund, Eslöv, Lomma och Burlöv. 

VA Syd använder föreskrifterna som en plattform och ett stöd för att konkret ta sig an utmaningarna för en bättre arbetsmiljö. Andra framgångsfaktorer har varit att involvera ledningen, att arbeta stegvis med förändringen och att ha ett medarbetarperspektiv.

Under mitt besök blev det också tydligt att samspelet mellan fack och arbetsgivare fungerar väldigt bra - det finns en gemensam vilja att se möjligheter. Förra året påbörjade man ett omfattande arbete för att öka kunskapen kring föreskrifterna samt att undersöka de olika utmaningar man såg på företaget.

Som utgångspunkt användes bland annat medarbetarundersökningar, medarbetarsamtal, sjukskrivningsantalen och vilka ämnen man pratar om runt fikabordet. All den information som berättar om hur personalen ser på sin arbetsmiljö. Flera dagar avsattes till arbetet där fokus låg på samtal i grupp. Samtliga i företaget deltog HR, chefer och skyddsombud.

Utifrån samtalen identifierades en rad olika risker vilket resulterade i en handlingsplan för respektive avdelning samt en organisationsövergripande åtgärdslista. En av dessa åtgärder har varit att höja chefernas kompetens inom olika områden. Till exempel har man anordnat föreläsningar kring bland annat kränkande särbehandling och systematiskt arbetsmiljöarbete. 

Ingången i arbetet är att de allra flesta vill varandra väl och att vi har mycket att vinna på en god arbetsmiljö. Vi behöver dock alla stöd i att göra rätt och att hålla i arbetsmiljöarbetet hela tiden.  

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Landsting nu regioner

Från och med den 1 januari har alla Sveriges regioner tagit över det regionala utvecklingsansvaret från länsstyrelserna. För Visions avdelning i Sörmland har regionbildningen inneburit tydligare och kortare beslutsvägar.  2019-01-29

Brist på tandsköterskor kan leda till felbehandlingar

Det råder stor brist på tandsköterskor i hela landet konstaterar Vision i en ny rapport. Det riskerar att leda till längre tandvårdsköer och sämre patientsäkerhet. För att behålla erfaren personal och rekrytera nya medarbetare måste arbetsgivarna göra långsiktiga lönesatsningar och erbjuda moderna villkor.  2019-01-28

Låt inte barn och unga hamna #mellanstolarna

I ett öppet brev som idag skickas till socialminister Lena Hallengren belyser fler organisationer de tusentals barn och unga med psykisk ohälsa som hamnar mellan stolarna. De slussas mellan olika myndigheter och kontaktpersoner och går igenom långa utredningar.  2019-01-24

Snabba tips inför lönesamtalet

Det är viktigt att du förbereder dig så mycket som möjligt inför ditt lönesamtal. Då är det lättare att argumentera för din lön och dina förmåner. Här får du fem tips på saker du kan göra för att förbereda dig.  2019-01-17

Till arkivet

1213 nya medlemmar under mars

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 2 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb