×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Unga behöver fler kuratorer

2018-08-23

Enligt Bris nya rapport ökade antalet samtal från barn som mår extremt dåligt med 40 procent jämfört med förra sommaren. En viktig del handlar om brister i elevhälsan liksom svårigheten att få hjälp av olika stödinstanser. Det är hög tid att våra politiker tar ungas psykiska hälsa på allvar och stärker Elevhälsan.

I skollagen anges tydligt att Elevhälsan ska stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål. Elevhälsan ställer krav på tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens. Samtidigt bedömde Skolinspektionen 2016 att nästan tre av tio huvudmän för grund- och gymnasieskolan inte hade säkrat tillgången till en förebyggande och hälsofrämjande Elevhälsa.

Bilden bekräftas av Visions medlemmar som jobbar som skolkuratorer. Många upplever en pressad arbetssituation och tre av fyra anser att de inte har förutsättningar att jobba förebyggande på det sätt som de skulle önska. Det är inte ovanligt att en kurator ansvarar för fler än 3000 elever och delar sin tid mellan olika skolor. En del medlemmar vittnar också om att skolor emellanåt använder deras kompetens till andra arbetsuppgifter än kurativt arbete.   

I juni startade Vision ett samarbete med Ångestpodden om vikten av flera skolkuratorer som har förutsättningar att göra sitt jobb. Vi kallar kampanjen "Var är min kurator?" och presenterar en rad krav på landets kommunledningar. Krav för att förbättra Elevhälsan men också för att göra kuratorers arbetssituation rimlig så att fler kan jobba förebyggande.

Under Almedalsveckan anordnade Vision och Ångestpodden ett gemensamt frukostsamtal där olika perspektiv fick komma till tals. Samtliga deltagare var eniga om en sak: trenden med ungas ohälsa måste brytas. Vi måste utforma en skola som främjar psykisk hälsa, stärka Elevhälsan och göra vård och omsorg mer tillgänglig. 

Det arbetet behöver ske nu – när skolan startar, kraven ökar liksom stressen.

Om några veckor är det val i Sverige. Jag hoppas att politiker på alla nivåer är beredda att agera i denna viktiga fråga. Ett bra sätt är att ta till sig Bris rapport och förslag - och att stärka kuratorernas roll.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Så får du en piggare höst

När hösten har dragit i gång är det många som längtar och letar efter nya sunda vanor. Prevent.se har tagit fram sju tips för en piggare höst.  för 9 timmar sedan

Hur kan en påverka för att få fler semesterdagar?

Nu är när jobbhösten har börjat på allvar så kanske du känner att semestern var alldeles för kort? Här kommer ett tips på hur du kan få fler semesterdagar till nästa år.  igår kl 10:16

Unga lockas av flexibelt jobb

Enligt en internationell undersökning är möjligheten till flexibelt arbete den främsta nyckeln för att rekrytera unga talanger.  i förrgår kl 14:29

Chefsspaning: Så motiverar du dina medarbetare

Ett av chefens viktigaste uppdrag är att skapa engagemang på arbetsplatsen. Psykologen och författaren Niklas Laninge tipsar om några knep som skapar förutsättningar för en kultur där alla känner sig motiverade och bekräftade.  för 9 dagar sedan

Till arkivet

1174 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb