×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Ta stöd av Vision i det förebyggande arbetet

2018-11-14

Du som är chef har ett ansvar att arbeta förebyggande för att motverka sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Men hur går man tillväga? Och vilket stöd finns? Frågan diskuteras i dag när Vision bjuder in till ett seminarium på Mänskliga Rättighetsdagarna i Älvsjö.

Det förebyggande arbetet mot diskriminering kallas i Diskrimineringslagen för "aktiva åtgärder". Diskrimineringslagen slår fast att arbetsgivare ska bedriva ett förebyggande och främjande arbete genom att undersöka risker för diskriminering, vidta förebyggande och främjande åtgärder, samt följa upp och utvärdera arbetet.

Det är en tydlig ansvarsfördelning. Samtidigt vet vi att många chefer upplever att de saknar tillräckligt med kunskap för att jobba med aktiva åtgärder så som de skulle vilja.

En granskning av Diskrimineringsombudsmannen visade nyligen att det finns stora brister i kommuners och landstings rutiner och riktlinjer för att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier. Enligt Visions undersökning från 2017 ansåg knappt hälften av cheferna att de fått tillräcklig information om de nya reglerna i Diskrimineringslagen.

Det är uppenbart att arbetsgivarna måste ge chefer bättre förutsättningar att leda arbetet mot diskriminering. Det krävs kompetensutveckling, tydliga riktlinjer och verktyg.

För att stötta våra chefsmedlemmar har Vision tagit fram en handbok för chefer om förebyggande arbete. Den digitala utbildningen En arbetsplats för alla kan handlar om att synliggöra normer på arbetsplatsen och den kan både medarbetare och chefer gå tillsammans. Vill du som chef tala med en professionell rådgivare kring dessa frågor kan du göra det via Chef Direkt. Även TCO har lanserat en handbok för fackligt förtroendevalda om sexuella trakasserier.

Men verktyg är inte allt – det krävs också rätt förutsättningar för ledarskapet. Att prata med medarbetare och skyddsombud tar tid. Liksom att analysera och följa upp enkäter och checklistor. Därför jobbar Vision för att chefer ska ha bra villkor och tid att leda.

Enligt en undersökning av Novus anser omkring 65 procent av befolkningen att förra höstens #Metoo- upprop lett till faktiska förändringar. Min önskan är förstås att samtliga tillfrågade svarat att de märkt en förändring. Men detta är en början. Nu gäller det att hålla i arbetet och fortsätta prata om hur vi vill ha det på våra arbetsplatser. Hur jobbet kan bli mänskligare, med ett schystare klimat, så att alla kan må bra och vara sig själva.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Gå med Vision i Stockholms Prideparad 2019!

Vill du också uppleva stämningen i paraden och vara med och synliggöra arbetet för en arbetsplats för alla? Gå med Vision i Stockholms Prideparad 2019!  för 12 dagar sedan

Sommarhälsning från Veronica Magnusson

Här kommer en sommarhälsning från Visions förbundsordförande Veronica Magnusson. Glad sommar!  för 12 dagar sedan

Levnadslön - en förutsättning för Agenda 2030

Offentlig upphandling har en jätteviktig roll i arbetet med levnadslön i andra länder. Det lyfte Visions förbundsordförande Veronica Magnusson under ett seminarium där det pratades om hur alla i världshandeln ska kunna leva på sitt arbete.  för 12 dagar sedan

Mats Lindgren, Veronica Magnusson, Sigrid De Geyter, Jörgen Hermansson och Ardalan Shekarabi.

Samhällsbygge 2030 – från hållbarhetsvision till framgångsverksamhet

På onsdagen under Almedalsveckan deltog Veronica Magnusson i ett panelsamtal tillsammans med bland annat civilminister Ardalan Shekarabi, och där pratade de om hur framgångsnycklarna ser ut för att hållbarhetsvisioner ska bli verklighet.  för 13 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

514 nya medlemmar under juli

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb