×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Stärk det förebyggande arbetet mot våld i nära relationer

2019-06-14

Regeringen presenterar i dag en satsning på drygt 50 miljoner kronor till kommuner och regioner för att bekämpa mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat förtryck. Satsningen är välkommen - socialtjänsten och andra nyckelaktörer måste få förutsättningar att ge stöd och hjälp till våldsutsatta kvinnor, barn och unga.

Var fjärde kvinna kommer någon gång i livet att utsättas för våld i en nära relation och runt 100 000 ungdomar uppskattas leva under ett hedersförtryck, skriver socialminister Lena Hallengren och jämställdhetsminister Åsa Lindhagen i en debattartikel i Aftonbladet.

Mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck är allvarliga samhällsproblem som aldrig kan accepteras och som i hög utsträckning också drabbar barn. I det förbyggande arbetet är polisen, socialtjänsten, skolan och hälso-och sjukvården nyckelaktörer.

Det är till polisen man vänder sig om man känner sig hotad, det är socialtjänsten man kontaktar om man behöver stöd och skydd. Skolpersonal träffar dagligen barn och kan se tecken på upplevelser av våld och förtryck. Många är de kvinnor och barn som har kontakt med sjukvården under tiden för sin utsatthet.

I många verksamheter arbetar Visions medlemmar med att ge stöd, hjälp och omsorg till människor som utsätts för våld eller förtyck, eller utövar våld själva. Medlemmarna gör ett fantastiskt arbete men alltför ofta saknas rätt förutsättningar att göra ett så bra jobb som man skulle vilja. Och när resurserna är knappa är det ofta det förebyggande arbetet som prioriteras bort.

Den viktigaste åtgärden för att förhindra, försvåra och förändra ett våldsamt beteende eller våldsutövning är att det finnas tillräckligt med personal som har kunskap om våld och våldsutsatthet. Som ser tecken på utsatthet eller aggressionsproblematik, ställer frågor, gör snabba åtgärder för att säkra skydd, ger långsiktigt stöd och behandling. Personalen inom socialtjänsten måste ha enkla kontaktvägar till sjukvården och andra viktiga samarbetspartners och gemensamma uppdrag att arbeta för att förebygga, upptäcka, stoppa och ge stöd till både den utsatta och den som utsätter.

Den pågående utredningen Framtidens socialtjänst kommer att lämna förslag på hur det förebyggande arbetet kan stärkas och hur tidiga insatser kan sättas in, vilket är mycket välkommet. Vision anser till exempel att det måste bli lättare att få stöd och behandling för våldsbenägna och våldsutövare genom att insatser ges från socialtjänsten utan föregående biståndsbedömning. Det krävs även ett större fokus på förebyggande arbete redan i skolan och en bred diskussion kring mansnormer och våld.

Dagens besked från regeringen innebär därför ett nödvändigt tillskott av resurser som kan göra stor nytta. För att anställa mer personal, ge ett tydligare uppdrag och framför allt ge mer kunskap så att vi kan upptäcka och agera vid risk för eller pågående våldsutsatthet. Det första slaget ska aldrig utdelas!


Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Många försämringar för arbetstagaren i LAS–utredningen

Vision är mycket kritisk till de förändringar av LAS som presenteras idag. Förslagen ändrar maktbalansen mellan arbetsgivare och arbetstagare till fördel för arbetsgivaren. Utredningen borde aldrig ha tillsatts – politiken ska hålla sig borta från sådant som arbetsmarknadens parter har ansvar att hantera. Visions förbundsjurist förklarar vad som är nytt med förslagen.  i förrgår kl 10:49

Chef inom välfärden – ny nätverksgrupp

Hitta inspiration i andras erfarenheter! Många av välfärdens chefer står just nu inför stora utmaningar – det kräver innovation och mod. Vision har därför skapat en ny grupp på Facebook där chefer kan samlas digitalt och utbyta erfarenheter.  igår kl 08:53

Vision och Ångestpodden i nytt samarbete om oroliga tider

Vision inleder ett nytt samarbete med Ångestpodden och lyfter rådgivning i oroliga tider. Corona har skapat mer oro i samhället, man är orolig för arbetsmarknaden och omställningarna men vill också veta mer om sina rättigheter. Därför tar Vision och Ångestpodden ansvar för rådgivning och upplysning om fackliga rättigheter och trygghet på arbetsmarknaden.  för 5 dagar sedan

Samtal med regeringen om situationen inom äldreomsorgen

Vision har tidigare rapporterat om den ansträngda situationen för äldreomsorgens chefer – som står mitt i stormens öga just nu. Efter att ha fått gehör på det öppna brev som Vision skrivit till regeringen och SKR har Veronica Magnusson idag träffat socialminister Lena Hallengren.  för 6 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

164 nya medlemmar under juni

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb