×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Släpp låsningarna - Visions medlemmar är nycklar i välfärden

2019-09-12

Visions medlemmar befinner sig mitt i omställningen på arbetsmarknaden och måste få vara med och forma framtiden. Det kräver politiker som lyssnar till medarbetarna och deras idéer. Med vår nya arbetsmarknadsminister Eva Nordmark finns goda förutsättningar för det.

Det saknas inte utmaningar i arbetsmarknadspolitiken. Det handlar om förändringarna i arbetsrätten i Januariavtalet, och om parternas möjligheter att hitta gemensamma lösningar. Jag ser dock en risk för en alltför defensiv arbetsmarknadspolitik om den fastnar i främst dessa frågor.

För det Visions medlemmar är mitt uppe i är digitalisering och automatisering. Det ställer krav på medarbetarna att hänga med och utveckla sin kompetens under hela arbetslivet. Detta måste politiken skapa förutsättningar för tillsammans med oss parter.

Något annat ständigt närvarande på arbetsplatserna är arbetsmiljön och ohälsan. Stressen på jobbet måste minska, sjukskrivningstalen måste ner och vi måste bli bättre på att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa gentemot unga. Detta lyfte statsministern i sin regeringsförklaring som viktiga områden. Det är också frågor som Vision drivit i form av kampanjerna "Var är min kurator och" #mellanstolarna, som bland annat lyfter vikten av kuratorer och en stärkt elevhälsa.

I regeringsförklaringen fanns även åtgärder för en grön omställning; Sverige ska gå i framkant när det gäller Agenda 2030. Detta förpliktigar att skapa rätt förutsättningar för Visions medlemmar som gör insatser inom Agenda 2030 varje dag på sina arbetsplatser. Vision driver på för ökad hållbarhet; ekonomisk, social och klimatmässig, i dialogen med arbetsgivare och beslutsfattare.

En viktig punkt i regeringsförklaringen handlar om välfärdens utmaningar och den nya Välfärdskommission som snart kommer att tillsättas. En uppgift för kommissionen är att titta på hur statusen på välfärdsjobben kan höjas så att fler ska vilja jobba inom våra yrken. Även detta är frågor som Vision arbetar med varje dag och som kommer att vara extra mycket i fokus under de kommande avtalsrörelserna.

För framtidens arbetsliv måste bli mer mänskligt så att medarbetarna får må bra och känna att de bidrar till utvecklingen. För att nå dit krävs samarbete, framtidstro och en vilja att hitta nya lösningar. I det arbetet vill Vision bidra.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Vinnarna av SveaPriset tillsammans med prisutdelare Lena Hallengren. Foto: Kvalitetsmässan

Vinnarna av SveaPriset tillsammans med prisutdelare Lena Hallengren. Foto: Kvalitetsmässan

Lidingö Stad och Region Gävleborg prisades under Kvalitetsmässan

Region Gävleborg tilldelades SveaPriset och Lidingö Stad utsågs till Sveriges DigitaliseringsKommun 2019 under Kvalitetsmässan.  för 3 dagar sedan

Veronica Magnusson och Anders Ygeman.

Visions medlemmars IT-strul lyftes med digitaliseringsministern

Under ett kort men intensivt möte mellan Anders Ygeman, digitaliseringsminister, och Visions förbundsordförande, Veronica Magnusson, hann det pratas om Visions medlemmars vardag med IT-strul, att det måste bli en nationell samordning kring digitaliseringen och att regeringen, SKL och fack måste samarbeta för att underlätta digitaliseringen.  för 3 dagar sedan

Sollentuna kommun tar emot utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun av prisutdelare Veronica Magnusson. 

Foto: Kvalitetsmässan

Årets KvalitetsKommun 2019 är Sollentuna

På tisdagskvällen fick Sollentuna kommun utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun 2019. Juryn lyfte bland annat att ett väl fungerande samspel mellan politiker och tjänstepersoner samt ett tydligt styrsystem är några av de faktorer som gjorde att Sollentuna kommun tilldelades priset.  för 4 dagar sedan

Gör plats för mer kvinnlig innovation

Trots att välfärden är kvinnodominerad drivs digitaliseringsarbete i hög utsträckning av unga män med stora budgetar. Kvinnliga chefer och medarbetare har ofta bristande inflytande när stora tekniska projekt ska genomföras. Det är slöseri med välfärdens mest värdefulla kompetens – de anställda.  för 4 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

816 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 6 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb