×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Seger för årliga lönekartläggningar

2016-06-20

I dag debatterar riksdagen regeringens förslag om årliga lönekartläggningar istället för vart tredje år. Förslaget har ett brett stöd bland oppositionen och förväntas röstas igenom. Det är en stor framgång för Vision och ett konkret verktyg för våra företroendevalda.

Vision har, till exempel inom ramen för 15:57- samarbetet, genomfört såväl opinionsbildning som lobbyarbete om vikten av att ändra lagstiftningen så att lönekartläggningar görs varje år.

Enligt nuvarande lagstiftning ska arbetsgivare göra lönekartläggning och analys vart tredje år i syfte att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga löneskillnader som har direkt eller indirekt samband med kön.

Årliga lönekartläggningar behövs av flera skäl. Dels krävs det ett systematiskt arbete för att synliggöra osakliga löneskillnader på våra arbetsplatser, och det behöver göras varje år. Dels är det viktigt att upprätthålla kompetensen ute på arbetsplatserna om hur lönekartläggningar ska göras.

Här spelar Visions lokala företrädare en nyckelroll. Lönekartläggningar ska göras i samverkan och Vision behöver se till att de görs på rätt sätt och att analysen håller en hög kvalitet.

När Vision tidigare låtit fråga våra ordförande i kommuner, landsting och regioner om ­deras syn på lönekartläggningarnas kvalitet, svarade färre än var femte ja på frågan om deras kommun, landsting eller region gör lönekartläggningar med ett innehåll som lever upp till de krav som lagen ställer.

Vi tycker därför att lagstiftningen även behöver skärpas på en rad områden. Det gäller till exempel frågan om hur lönekartläggningen ska göras, hur samverkan med fackliga företrädare ska se ut, kvaliteten på analysen och vilka sanktioner som kan vidtas när lönekartläggningarna inte utförs som de ska.

Med det sagt tycker jag att vi ska fira att våra gemensamma ansträngningar har gett resultat. Med en förändrad diskrimineringslag, där bland annat kravet på årliga lönekartläggningar ingår, har vi ett bra och viktigt verktyg för att åstadkomma ett mer jämställt arbetsliv.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Alla som kan måste ges möjlighet att arbeta från hemmet

Pandemin har tagit ett nytt grepp om Sverige och nu uppmanas vi återigen att arbeta från hemmet. Det ställer delvis nya krav på dig som är chef. Du behöver rätt förutsättningar för att ge dina medarbetare möjlighet att jobba på distans och samtidigt hålla igång effektivitet och teamkänsla.  i förrgår kl 08:53

Feministisk digitalisering för ett bättre anpassat arbetsliv

Vision har tagit fram en ny spetsutbildning för studentmedlemmar. Utbildningen är Sveriges första kurs i feministisk digitalisering och ger studenterna verktyg att påverka den digitala utvecklingen på sin kommande arbetsplats.  för 4 dagar sedan

7 tips som gör dig modigare på jobbet

 för 8 dagar sedan

Förhandlingar om nytt kollektivavtal i Svenska kyrkan fortsätter

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för Visions medlemmar i Svenska kyrkan fortsätter då parterna fortfarande inte kommit överens.  2020-11-11

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1956 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb