×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Nu bygger vi framtidens arbetsliv

2018-09-27

Visions medlemmar som jobbar i välfärden kommer att vara välfärdens viktigaste resurs också i framtiden – även om kollegan heter Robot-Roger eller Digi-Doris. Medlemmarnas kompetens och professionalism behövs för att övergången till ett digitalt och automatiserat arbetsliv ska bli så bra som möjligt.

När Visions 220 ombud i dag samlas på Visions förbundsmöte 2018 tar vi klivet in i framtidens arbetsliv på allvar. Vi kommer att engagera oss och bidra med idéer för att rusta oss inför utmaningar, och vi kommer att ta vara på möjligheter. Våra medlemmar har bred kompetens och digital mognad. Kompetens som kommer att vara nödvändig när yrkesroller och arbetsliv förändras.

En av de utmaningar vi ser är att gränserna mellan arbete och privatliv suddas ut. Många har möjlighet att ha en flexibel arbetstid och att arbeta på distans. Det gör det ibland enklare att förena kraven på jobbet och på hemmaplan. Samtidigt vet vi att gränslösheten kan öka risken för stress och ohälsa.

Vi ser också en minskad grad av kontroll. Många menar att den nya plattformsekonomin – där tjänster förmedlas via digitala plattformar – luckrar upp gränserna mellan arbetstagare och arbetsgivare. Det finns risker för löne- och villkorsdumpning och otrygga anställningsförhållanden.

En tredje utmaning handlar om vår egen oro. Vi står inför en automatisering av tjänster, inte bara varuproduktion. Nu är det plötsligt våra älskade jobb och arbetsuppgifter som ska förändras- och kanske försvinna. Varför ska vi jubla över en förändring och automatisering då?

Vision ska möta utmaningarna genom att stå för en smart lösningsfokuserad väg, som vi alltid gör vid stora förändringar. Vårt arbetssätt är att ge medlemmarna inflytande i arbetet. Det handlar om kompetensutveckling och om omställning. Om facklig styrka och organisering.

Vi måste se till att det finns ett kreativt och öppet klimat. Medarbetares förbättringsförslag måste användas när ny teknik och nya system ska införas. Det minskar risken för gnissel och för oro och motstånd mot förändringar.

Det finns exempel från när ärendehanteringen i socialtjänsten skulle automatiseras i två olika kommuner. I den ena kommunen slutade det med att många sade upp sig. I den andra kommunen var de anställda ganska nöjda med förändringarna. Skillnaden var såklart att medarbetare involverades i processen i den kommun där det fungerade smidigt. Inte raketforskning precis.

För att minska oron behövs både kompetensutveckling på jobbet och bättre möjligheter att pröva nya yrkesbanor. Det måste vara möjligt att byta spår. Trösklarna till högre utbildning måste bli lägre. Det behövs en rad akademiska och yrkesspecifika påbyggnadsutbildningar. Här har TCO många kloka förslag.

Arbetsmarknadens parter måste reda ut det som är oklart när det gäller allt från arbetsrätt till skatter och socialförsäkringar. Vi måste hitta sätt att organisera fackligt, se till att anställda får inflytande i arbetet. Vi måste hitta metoder för att driva jämställdhets- och mångfaldsarbete också på en förändrad arbetsmarknad.

Samtidigt innnebär digitaliseringen och automatiseringen, när den utnyttjas rätt, stora möjligheter. Allt ifrån större flexibilitet och möjlighet till nya spännande jobb där vi kan fokusera mer på mänskliga möten medan en maskin gör ”rutinuppgifterna”. Till att nya innovativa verksamheter kan utvecklas och skapa ännu bättre service till medborgarna.

Under Visions förbundsmöte kommer vi att ta strategiska steg för att påverka utvecklingen. För en sak är säker; vårt lösningsfokuserade arbetssätt behövs mer än någonsin för att framtidens arbetsliv ska bli mer mänskligt. Även om närmsta kollegan är en robot.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Ny standard ska säkra kvaliteten på HVB-hem

Möjligheten att vara på ett HVB-boende kan göra stor skillnad i en persons liv. Därför är det viktigt att omsorgen håller en hög kvalitet oavsett driftsform. SIS, Swedish Standards Institute, har tillsammans med Vision och andra aktörer tagit fram en ny standard för kvalitetssäkring av HVB.  för 8 timmar sedan

Som skyddsombud lär jag mig nytt varje dag

Anders Rooth jobbar som budget- och skuldrådgivare på Kristianstads kommun. Han är också skyddsombud (SO) på arbetsplatsen sedan två år. Vi var nyfikna på hans uppdrag och vilka möjligheter och svårigheter han ser.  2018-10-24

Sara Roxell, socialpolitiska strateg

Medlemmarna inom socialt arbete gör skillnad varje dag

Sara Roxell är socialpolitisk strateg på Vision sedan början av oktober. Hon är socionom och har arbetat med socialtjänstfrågor sedan 1996. Sara har arbetat i olika kommuner, på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och på Socialdepartementet, senast som politiskt sakkunnig åt barn-, äldre- och jämställdhetsministern.  2018-10-23

Studenters psykiska hälsa ska tas på allvar

Nästan varannan student upplever ångest eller oro, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten. Studenthälsan spelar här en viktig nyckelroll, vilka Vision vill ge bättre förutsättningar.  2018-10-22

Till arkivet

905 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 7 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb