×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Nära ledare och proffsig administration avgörande för en god och säker vård

2018-06-07

Den senaste tiden har det i flera sammanhang höjts röster om att hälso- och sjukvården blir alltmer tyngd av administration och att det anställs för många chefer. Men det skulle faktiskt behövas både fler chefer och vårdadministrativa proffs för att säkerställa en god och säker vård.

Den absolut största gruppen chefer inom landstinget är verksamhetsnära chefer. De sitter inte någonstans långt borta och styr verksamheten, utan finns i det dagliga arbetet med personal och patienter. Enligt statistik från SCB har dessa chefer blivit fler senaste åren. Det är bra. Chefer inom vård och omsorg ansvarar nämligen för de största personalgrupperna på hela arbetsmarknaden.

Forskning visar att när chefer ansvarar för alltför stora grupper mår personalen sämre och patientnöjdheten minskar samtidigt som risken för olyckor ökar. Fortfarande har alldeles för många medarbetare för långt till sin chef. Därför behövs fler, inte färre, verksamhetsnära chefer inom vården.

Den största gruppen av administratörer i landstingen är medicinska sekreterare. De ansvarar för patientdokumentation blir rätt. Den här gruppen har inte vuxit, utan tvärtom minskat i relation till både läkare och sjuksköterskor under senare år. Många experter, däribland regeringens utredare Göran Stiernstedt, pekar på att fler medicinska sekreterare skulle kunna effektivisera vården eftersom administrativa uppgifter stjäl värdefull patienttid från andra yrkesgrupper.

Det finns mycket som tyder på att administrationen i hela välfärdssektorn har ökat. Det är ett problem som både chefer och medarbetare vittnar om. Kommuner, landsting, regioner och statliga myndigheter behöver slopa överflödiga krav på dokumentation och uppföljning som tynger välfärden. Men hälso-och sjukvård är komplex verksamhet som måste utvärderas, utvecklas, administreras och ledas och det kräver en mix av personal som kompletterar och respekterar varandras olika styrkor och kompetenser.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

 

 

 

Nyheter

Ny standard ska säkra kvaliteten på HVB-hem

Möjligheten att vara på ett HVB-boende kan göra stor skillnad i en persons liv. Därför är det viktigt att omsorgen håller en hög kvalitet oavsett driftsform. SIS, Swedish Standards Institute, har tillsammans med Vision och andra aktörer tagit fram en ny standard för kvalitetssäkring av HVB.  för 4 dagar sedan

Som skyddsombud lär jag mig nytt varje dag

Anders Rooth jobbar som budget- och skuldrådgivare på Kristianstads kommun. Han är också skyddsombud (SO) på arbetsplatsen sedan två år. Vi var nyfikna på hans uppdrag och vilka möjligheter och svårigheter han ser.  2018-10-24

Sara Roxell, socialpolitiska strateg

Medlemmarna inom socialt arbete gör skillnad varje dag

Sara Roxell är socialpolitisk strateg på Vision sedan början av oktober. Hon är socionom och har arbetat med socialtjänstfrågor sedan 1996. Sara har arbetat i olika kommuner, på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och på Socialdepartementet, senast som politiskt sakkunnig åt barn-, äldre- och jämställdhetsministern.  2018-10-23

Studenters psykiska hälsa ska tas på allvar

Nästan varannan student upplever ångest eller oro, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten. Studenthälsan spelar här en viktig nyckelroll, vilka Vision vill ge bättre förutsättningar.  2018-10-22

Till arkivet

1078 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 7 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb