×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga

2021-04-27

Våld i nära relationer är en facklig fråga eftersom det drabbar medlemmar och deras arbetsliv. Mäns våld mot kvinnor är en förlust för hela samhället. Det är ett misslyckande varje gång en män utsätter en kvinna för våld och hot. Vi har alla ett ansvar att uppmärksamma och se signaler.

Statistik visar att våld i hemmet har ökat under hela 2020, bland annat till följd av distansarbete och ökad isolering. Var fjärde kvinna har någon gång har utsatts för våld i en relation. Även män och personer i samkönade relationer kan drabbas.

Arbetsgivare har ingen reglerad skyldighet att reda på om en medarbetare är utsatt. Men arbetsplatserna spelar stor roll för att uppmärksamma kollegor som far illa. Och den enskilda medarbetaren kan behöva stöd utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.

Det handlar om att uppmärksamma att någon inte mår bra och agera därefter. Att lyfta frågan och tydliggöra vilka värderingar som råder på arbetsplatsen kan skicka signaler till den som är drabbad. Också att utreda behov av anpassning och rehabilitering eftersom våld i hemmet är något som ofta påverkar arbetsförmågan. Att hjälpa kollegan att ta vidare kontakt med myndigheter och socialtjänst.

Distansarbetet kan gör våldet extra svårt att upptäcka. Det kan vara svårt att veta hur man ställer frågan om man misstänker att någon är utsatt. Även om du inte får ett ärligt svar kommer det att vara viktigt för individen att se att någon var uppmärksam.

Ju fler gånger en person får frågan, ju större blir också sannolikheten att den som utsätts till slut vågar berätta. Våldsutsatta berättar mycket sällan spontant om våld och för många är det därför ofta helt avgörande för deras situation att få frågor om våld. Just nu är en bra tid att ta upp frågan i hela arbetsgruppen eftersom mycket tyder på att våldet  eskalerar.

Detta kan du göra på din arbetsplats:

  • Lyft frågan. Det är viktigt att diskutera ämnet i allmänna termer så att ingen känner sig utpekad. Skapa en kultur där våldet är pratbart. Lyft frågan på en APT och förbered medarbetarna genom att sätta frågan på dagordningen. Passa på nu när mycket tyder på att våldet ökar under pandemin.
  • Skaffa kunskap. Som chef, ordna en utbildning för personalen. Som medarbetare, fråga chefen om vilka rutiner som finns och efterfråga utbildning. Chefer, medarbetare och skyddsombud ska ha rätt kunskap.
  • Prata. Våga prata med din kollega/medarbetare om du misstänker att hen utsätts för våld. Som chef, använd gärna SKR:s chefsverktyg som ger bra stöd inför det enskilda samtalet. Som medarbetare kan du lyfta frågan vidare till din chef.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

699 nya medlemmar under juli

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum