×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Låt Metoo bidra till ett mänskligare arbetsliv

2018-10-11

För ett år sedan blev uppropet #Metoo startskottet för något som många liknar vid en revolution. I bransch efter bransch lyfte kvinnor och män på locket och vågade prata öppet om sexism och sexuella trakasserier på jobbet och i samhället. I dag spelar Vision och andra fack en viktig roll för att fortsätta samtalen om normer och värderingar på våra arbetsplatser.

Under hösten och vintern 2017 hörde många medlemmar och förtroendevalda av sig till Vision. Efter den första vågen av vittnesmål från främst kvinnor började även många män att engagera sig. De ville ha stöd och verktyg för att diskutera manlighet, maskulinitetsnormer och mäns våld mot kvinnor.

Frågorna resulterade så småningom i ett samarbete med organisationen MÄN. I maj bjöd Vision och MÄN in till ett välbesökt stormöte för medlemmar som definierar sig som män, för att diskutera mansnormer och ge verktyg till att samtala om värderingar och strukturer i arbetslivet. Responsen vi fick var att många upplevde dagen som både omtumlande och viktig. I november bjuder Vision in till ett uppföljande webbinarium för att ta engagemanget vidare.

Vi vet också att många har tagit hjälp av Visions nätutbildning En arbetsplats för alla för att diskutera värderingar på arbetsplatserna. Utbildningen ger chefer och medarbetare möjlighet att pröva sina fördomar, ifrågasätta normer och få tips om vad vi kan göra i vår vardag. Den kan fungera som en del i det lagstadgade arbetet med aktiva åtgärder eller göras som en del av en arbetsplatsträff med efterföljande diskussion.

En viktig del av Visions arbete är att sammanställa och sprida fakta kring sexuella trakasserier i arbetslivet och hur man ska agera beroende på om man är medlem, chef eller ombud. På vision.se finns råd och guider för olika målgrupper.

Diskrimineringslagen säger till exempel att arbetsgivare och chefer ska jobba med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och trakasserier och främja ett schyst arbetsklimat. Därför har Vision tagit fram en ny handbok om aktiva åtgärder för dig som är chef.

Jag vill också lyfta fram TCO:s ”Handbok mot sexuella trakasserier i arbetslivet” som vänder sig till fackligt förtroendevalda.

I det förebyggande arbetet är våra skyddsombud nyckelpersoner. Nu i höst erbjuder LO/TCO/Saco dig som är regionalt skyddsombud och arbetsmiljöombud en utbildning om att motverka sexuella trakasserier .

Detta är bara ett axplock av allt bra som görs av fackförbund, centralorganisationer, arbetsgivare och myndigheter. Under det senaste året har vi vässat våra verktyg ordentligt när det gäller att förebygga sexuella trakasserier och sexism i arbetslivet. Vi har sedan tidigare också en förändrad diskrimineringslagstiftning och skärpta föreskrifter kring organisatorisk och social arbetsmiljö som ställer ytterligare krav på det psykosociala arbetsmiljöarbetet.

Så vad behöver hända nu?

Jag tror att vårt fokus måste vara att jobba ännu bättre tillsammans och bli mer aktiva i det förebyggande arbetet. Så att all den kraft och beslutsamhet som frigjordes genom #Metoo kan leda till en verklig förändring och en ny tid: ett mänskligare arbetsliv fritt från sexism, trakasserier och diskriminering.

Veronica Magnusson, förbundsorförande

Nyheter

Visions projekt ska stärka fackens ställning i Egypten

Egypten räknas som ett av världens tio farligaste länder att vara fackligt aktiv i. Av säkerhetsskäl kan Vision inte resa dit, men det finns mycket annat som görs bakom kulisserna.  för 8 dagar sedan

Lundaavdelningen 100 år

I år fyller Visions Lundaavdelning 100 år. När medlemmarna själva fick tycka till om hur det hela skulle firas föll valet på att donera pengar till Visions solidaritetsfond. Tack vare ett bidrag på 75 000 kronor kommer fonden nu att kunna stötta fackligt engagerade i Turkiet.  för 10 dagar sedan

Ledare i Vision 2019

Vill utveckla dig själv och är en stolt facklig ambassadör som aktivt vill bidra till ett hållbart arbetsliv? Är du en framtida ledare i Vision? Då är det hög tid att söka utbildningen Ledare i Vision!  för 5 dagar sedan

sundsvallsocial

Det kan låta som en dröm för de flesta heltidsanställda; sex timmars arbetsdag inklusive två avlönade timmar fria att använda för träning, återhämtning, reflektion och utbildning. Men för socialsekreterarna i Sundsvalls kommun är det snart verklighet.  för 9 dagar sedan

Till arkivet

724 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 8 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb