×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Låt facket göra sitt uppdrag – även i Hörby

Den 17 februari lämnade Vision, SSR och Saco in en begäran om ingripande från Arbetsmiljöverket om föreläggande eller förbud mot Hörby kommun. Anmälan handlar om att kommunen brustit i sina rutiner av att hantera kränkningar av medarbetare. Detta är en ytterst allvarlig fråga som handlar om möjligheten till en god psykosocial arbetsmiljö.

Enligt Arbetsmiljölagen §6 6a har skyddsombudet rätt att snabbt få svar från arbetsgivaren om hur ett arbetsmiljöproblem ska lösas, och vad som händer om det inte åtgärdas. Om arbetsgivaren inte kan ge ett fullgott svar ska skyddsombudet lämna ärendet vidare till Arbetsmiljöverket, som i sin tur bestämmer vad som ska göras åt problemet och om ärendet ska drivas vidare. Det är detta som skett i Hörby och Arbetsmiljöverket har aviserat att de kommer göra en inspektion i kommunen nu på torsdag.

Det är olyckligt att ärendet gått så långt, men tyvärr är det inte ovanligt. Vi ser hur arbetsmiljön försämras i allt fler kommuner och att facken tvingas agera. Samtidigt har situationen i Hörby trappats upp de senaste dagarna då ledande politiker i sociala medier och i media uttalat sig negativt om fackens arbete och roll. Detta är förstås mycket allvarligt, och att inte reagera kraftfullt vore att svika medlemmarna och det löfte vi gett. Den som av sina kollegor väljs till förtroendeuppdraget att förbättra arbetsmiljön ska aldrig utsättas för påhopp av arbetsgivarens representanter.

Vision och andra fackförbund har försökt påverka arbetsmiljön i kommunen till det bättre. Vi har uttryckt vår oro över bland annat den exceptionellt höga omsättningen av chefer, samt över kränkningar mot medarbetare på arbetsplatsen. Det är vår skyldighet, oavsett vilka politiska partier som råkar har makten hos arbetsgivaren. Det här är vanligt fackligt arbete, något som de allra flesta arbetsgivare ser som en tillgång och som gör verksamheterna bättre.

Det finns rutiner och lagar för hur vi fackförbund och arbetsgivare förhåller oss till varandra och hur vi jobbar för att lösa problem. Vårt fokus är att medlemmar och medarbetare ska ha en god arbetsmiljö. Jag förväntar mig därför att arbetsgivarna i Hörby tar sitt fulla ansvar och möter upp fackens vilja att förbättra arbetsmiljön. Det är er skyldighet, och dessutom kommer det att bidra till en bättre verksamhet för alla kommunens invånare.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

5 tips för en mer öppen och inkluderande arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan bidra till mer öppenhet på arbetsplatsen.  2020-07-14

Därför ska du stanna hemma från jobbet när du är krasslig

Coronapandemin har fått oss alla att tänka om kring våra levnadsmönster. En effekt av rådande världsläge är att de flesta nu stannar hemma från jobbet när de känner sig sjuka – något som tidigare inte varit helt självklart.  2020-07-14

”En kris som corona prövar alla chefers mod”

För Magdalena Jonsson, avdelningschef på socialtjänsten i Piteå kommun, har de senaste månaderna varit intensiva och extraordinära. Coronapandemin har tagit upp all tid i kalendern. ”Min strategi från start har varit att planera för det värsta men hoppas på det bästa”, säger Magdalena.  2020-07-01

Stärk äldreomsorgen nu!

Tillsammans kräver nu Visions Veronica Magnusson och Kommunals Tobias Baudin att politiker på alla nivåer ska inse allvaret och ta krafttag för en tryggare och mer uthållig äldreomsorg.  2020-06-29

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

203 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb