×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Kassera LAS-utredningens förslag och låt den svenska modellen leverera

2020-05-26

Vision är mycket kritiska till utredningen om en förändrad arbetsrätt. Vi tycker att utredningen aldrig borde ha tillsatts, att resultatet av den inte är bra och att arbetsmarknadsministern bör kassera förslagen direkt.

Vår huvudinvändning mot utredningen, som lämnar sitt förslag den 1 juni, är att åtgärderna kommer att förändra balansen mellan arbetstagare och arbetsgivare till förmån för arbetsgivaren. Ett konkret exempel är förändringen gällande ogiltigförklarande av uppsägning. Detta om något förändrar maktbalansen mellan arbetstagare och arbetsgivare. Precis som övriga fack tycker vi att parterna är bäst lämpade att sköta det som rör arbetsmarknaden. Vår modell, att via kollektivavtal komma överens om hur vi anpassar anställningsskyddet till olika branscher och ändrade förhållanden på arbetsmarknaden, har många fördelar och lägger grunden för en jämlik maktbalans mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Sedan LAS-utredningen tillsattes som ett resultat av Januariöverenskommelsen har en samlad fackföreningsrörelse tyckt att den är en dålig idé. Vision agerar gemensamt med övriga förbund i TCO och via TCO har vi gjort vad vi har kunnat för att påverka förslagen via den referensgrupp som är knuten till LAS-utredaren samt bedrivit annat påverkansarbete för att hindra förändringarna. Tyvärr har dock politiken bestämt sig för att, trots motstånd från hela fackföreningsrörelsen och stora delar av arbetsgivarna, vilja genomdriva detta.

Samtidigt som utredningen pågått har parterna, det vill säga fack och arbetsgivare, förhandlat för att tillgodose de behov vi ser inom våra sektorer. Sedan den 1 maj har vi ett nytt kompetens- och omställningsavtal där turordningsreglerna ingår. Här tycker vi inom kommuner, regioner och Sobona att vi har tillmötesgått behovet av kompetensutveckling, omställning och kompetensförsörjning för att framtidssäkra välfärden.

De politiska förhandlingarna kring vilka utredningsförslag som kan bli aktuella att gå vidare med kommer att starta först under senhösten. Fram till dess kommer Vision och TCO att göra allt vi kan för att påverka så att förslagen aldrig blir verklighet och att politiken avstår från att lägga sig i frågor som vi parter på arbetsmarknaden bäst löser själva.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

5 tips för en mer öppen och inkluderande arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan bidra till mer öppenhet på arbetsplatsen.  2020-07-14

Därför ska du stanna hemma från jobbet när du är krasslig

Coronapandemin har fått oss alla att tänka om kring våra levnadsmönster. En effekt av rådande världsläge är att de flesta nu stannar hemma från jobbet när de känner sig sjuka – något som tidigare inte varit helt självklart.  2020-07-14

”En kris som corona prövar alla chefers mod”

För Magdalena Jonsson, avdelningschef på socialtjänsten i Piteå kommun, har de senaste månaderna varit intensiva och extraordinära. Coronapandemin har tagit upp all tid i kalendern. ”Min strategi från start har varit att planera för det värsta men hoppas på det bästa”, säger Magdalena.  2020-07-01

Stärk äldreomsorgen nu!

Tillsammans kräver nu Visions Veronica Magnusson och Kommunals Tobias Baudin att politiker på alla nivåer ska inse allvaret och ta krafttag för en tryggare och mer uthållig äldreomsorg.  2020-06-29

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

192 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb