×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Jobbet är meningsfullt – men man räcker inte till

2021-04-28

Hur har du det på jobbet? Idag, den 28 april, är det den internationella arbetsmiljödagen och ett bra tillfälle att lyfta arbetsmiljöfrågorna lite extra. För frågan om hur vi har det på jobbet engagerar och berör. Nästan 10 000 medlemmar har tagit sig tid att svara på Visions enkät om arbetsmiljö, förutsättningar och motivation under pandemiåret. Tack för det fantastiska gensvaret!

Resultatet visar att hela åtta av tio medlemmar i Vision ser sitt arbete som meningsfullt, och det är förstås glädjande! Det är också ett högre snitt jämfört med hur medarbetare på övriga arbetsmarknaden skattar sitt arbete. Samtidigt anger mer än var tredje att de känner sig otillräckliga med sin arbetsinsats – varje vecka. Det är oroväckande och en tydlig signal till arbetsgivarna att många saknar förutsättningar att göra ett bra jobb. Känslan av otillräcklighet måste tas på största allvar eftersom den ökar risken för ohälsosam stress.

Därför krävs nu långsiktiga arbetsmiljösatsningar från arbetsgivarna för att säkra balansen mellan krav och resurser. Under de närmsta åren kommer trycket på välfärden vara fortsatt högt när människor försöker återhämta sig från pandemins effekter. Då måste också välfärdens medarbetare få en god arbetsmiljö för att orka.

Pandemin har gjort det tydligt att välfärden bärs av de anställdas kompetens, arbetsinsatser och förutsättningar på jobbet. Medarbetarnas villkor har - bokstavligt talat - haft påverkan på liv och död, på ett sätt som jag tror att ingen kunde föreställa sig innan pandemin. Jag vill därför uppmana arbetsgivare att prioritera arbetsmiljöfrågorna – det vinner alla på.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Så minskar du risken för kognitiv överbelastning vid distansarbete

Arbetsdagen börjar och du tar plats vid ditt köksbord som blivit din nya arbetsplats. Du går igenom mejlen under morgonens första digitala möte samtidigt som olika chattkanaler pockar frenetiskt på din uppmärksamhet. Det borras inne hos grannen och både katt och sambo rör sig i bakgrunden. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Den kognitiva påfrestningen på hjärnan ökar när vi jobbar mer digitalt. Så här kan du göra för att minska störningar i hemmakontoret.  för 11 dagar sedan

Så kommer vi bo och arbeta i framtiden

Pandemin har knappast lämnat någon oberörd, särskilt inte arbetsmarknaden. I en ny rapport som Futurion släppt så undersöker de hur vi ser på att arbeta och bo i framtiden.  för 11 dagar sedan

Så gynnas kvinnliga ledare av distansledarskapet

Pandemin har på olika sätt satt företag och organisationer i gungning och chefer och ledare har onekligen haft pressen på sig att vara än tydligare i sitt ledarskap. Den grupp som bevisligen fått se effekten av kravet på tydligt ledarskap på distans är kvinnliga chefer och ledare enligt Wes Insights undersökning.  för 11 dagar sedan

”Zoomtrötthet” – en ny typ av folksjukdom?

Att arbeta mer digitalt har onekligen många fördelar -både för anställda och arbetsgivare. Men, alltmer vi arbetar på det nya digitala sättet upptäcker vi också nackdelar, inte bara i den fysiska arbetsmiljön och utan även den psykiska. En ny omfattande studie undersöker kring ett fenomen som fått namnet Zoomtrötthet.  2021-04-23

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

383 nya medlemmar under maj

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Gå till frågeforum