×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Hög kvalitet i välfärden − från Arjeplog till Arlöv

2019-06-27

Merparten av de kommuner som gett synpunkter på förslaget på ny kostnadsutjämning mellan kommunerna, är positiva. Det visar en kartläggning som SR Ekot har gjort. Vision har lämnat våra synpunkter och vi menar att en schyst välfärd börjar med medarbetare som mår bra. För att medarbetare och chefer ska kunna ge god service och vård till medborgare behövs bra ekonomiska förutsättningar. Och Arbetsmiljö och schysta arbetsvillkor hänger tätt ihop med villkoren för kommuners och regioners finansiering.

Utredningen ”Lite mer lika” har sett över systemet för kostnadsutjämning. Syftet med kostnadsutjämningen är att ge ekonomisk kompensation till kommuner och regioner med gles bebyggelse, stark eller sjunkande befolkningstillväxt eller som har stora socioekonomiska utmaningar.

Visions anser att alla medborgare ska få god och effektiv samhällsservice. Då måste du som medarbetare eller chef i välfärden ha god arbetsmiljö och schysta anställningsvillkor − oavsett om du jobbar i glesbygd, stad eller i ett storstadsområde. Därför tycker vi att det är en bra idé att omfördela och kompensera regioner och kommuner som har stora utmaningar som inte går att påverka, till exempel genom ett effektivare arbetssätt.

Vision tycker att det är bra att utredaren vill förstärka den nuvarande fördelningsprofilen ytterligare. Det är också positivt att utredningen föreslår en bättre ekonomisk kompensation till kommuner som har tagit ett stort ansvar för att välkomna många flyktingar. Vision anser också:

  • att en stärkt socioekonomisk profil är välkommen. Det är ett bra förslag att införa en ny socioekonomisk profil för skola och barnomsorg.
  • att det är bra med en förstärkt kompensation till regionerna. Men vi tror att det kommer att krävas en ytterligare ekonomisk förstärkning om både regioner och kommuner ska klara sitt välfärdsuppdrag framöver.
  • att det är bra förslag att införa nya kompensationer för merkostnader i glesbygd. Vision är positiva till förslagen som kompenserar för höga kostnader för sjuktransporter, för minskande befolkning och för minskande antal barn 1-5 år i förskolan.

Självklart är det svårt att bygga ett kommunalt utjämningssystem som känns helt rättvist. Utredningen om kostnadsutjämning är en viktig översyn, men det kommer att krävas fler förändringar och nya konstruktiva idéer. Annars kommer kommuner och regioner få svårt att både attrahera morgondagens medarbetare och klara av sitt välfärdsuppdrag. Vi vill vara med i arbetet med att på olika sätt se över kommuners och regioners ekonomiska och organisatoriska möjligheter. Välfärden måste hålla hög kvalitet − från Arjeplog till Arlöv.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

Förstärk företagshälsovården under coronakrisen

Vision och övriga fack i välfärden vänder sig nu tillsammans med SKR och Sobona till regeringen och ber om resurser för att stärka företagshälsovården under coronakrisen. Det handlar bland annat om att täcka kostnader för hjälp med samtalsstöd och riskbedömningar i arbetsmiljön.  för 5 dagar sedan

Bli studentmedlem i Vision – kostnadsfritt!

Är det oroligt just nu? Nu välkomnar vi alla studenter att kostnadsfritt gå med i Vision. Erbjudandet gäller tills vidare.  för 5 dagar sedan

Anteckning

Avtalsrörelsen för kommuner och regioner skjuts upp

Vision har tillsammans med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona enats om att skjuta upp avtalsförhandlingarna till i höst. Beslutet tas för att underlätta arbetet mot coronavirusets allvarliga effekter.  för 5 dagar sedan

Att leda sina medarbetare på distans – 5 tips

Oavsett om ledarskap på distans är helt nytt för dig eller om du är van vid att leda dina medarbetare via digitala verktyg så är det en helt ny situation vi alla befinner oss i. Dels behövs det struktur och optimerat kommunikationsflöde så att det dagliga arbetet ska fungera och dels behövs din lyhördhet för dina medarbetares eventuella oro. Här följer 5 tips till dig som ska leda dina medarbetare på distans.  för 5 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

2807 nya medlemmar under mars

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb