×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Hög kvalitet i välfärden − från Arjeplog till Arlöv

2019-06-27

Merparten av de kommuner som gett synpunkter på förslaget på ny kostnadsutjämning mellan kommunerna, är positiva. Det visar en kartläggning som SR Ekot har gjort. Vision har lämnat våra synpunkter och vi menar att en schyst välfärd börjar med medarbetare som mår bra. För att medarbetare och chefer ska kunna ge god service och vård till medborgare behövs bra ekonomiska förutsättningar. Och Arbetsmiljö och schysta arbetsvillkor hänger tätt ihop med villkoren för kommuners och regioners finansiering.

Utredningen ”Lite mer lika” har sett över systemet för kostnadsutjämning. Syftet med kostnadsutjämningen är att ge ekonomisk kompensation till kommuner och regioner med gles bebyggelse, stark eller sjunkande befolkningstillväxt eller som har stora socioekonomiska utmaningar.

Visions anser att alla medborgare ska få god och effektiv samhällsservice. Då måste du som medarbetare eller chef i välfärden ha god arbetsmiljö och schysta anställningsvillkor − oavsett om du jobbar i glesbygd, stad eller i ett storstadsområde. Därför tycker vi att det är en bra idé att omfördela och kompensera regioner och kommuner som har stora utmaningar som inte går att påverka, till exempel genom ett effektivare arbetssätt.

Vision tycker att det är bra att utredaren vill förstärka den nuvarande fördelningsprofilen ytterligare. Det är också positivt att utredningen föreslår en bättre ekonomisk kompensation till kommuner som har tagit ett stort ansvar för att välkomna många flyktingar. Vision anser också:

  • att en stärkt socioekonomisk profil är välkommen. Det är ett bra förslag att införa en ny socioekonomisk profil för skola och barnomsorg.
  • att det är bra med en förstärkt kompensation till regionerna. Men vi tror att det kommer att krävas en ytterligare ekonomisk förstärkning om både regioner och kommuner ska klara sitt välfärdsuppdrag framöver.
  • att det är bra förslag att införa nya kompensationer för merkostnader i glesbygd. Vision är positiva till förslagen som kompenserar för höga kostnader för sjuktransporter, för minskande befolkning och för minskande antal barn 1-5 år i förskolan.

Självklart är det svårt att bygga ett kommunalt utjämningssystem som känns helt rättvist. Utredningen om kostnadsutjämning är en viktig översyn, men det kommer att krävas fler förändringar och nya konstruktiva idéer. Annars kommer kommuner och regioner få svårt att både attrahera morgondagens medarbetare och klara av sitt välfärdsuppdrag. Vi vill vara med i arbetet med att på olika sätt se över kommuners och regioners ekonomiska och organisatoriska möjligheter. Välfärden måste hålla hög kvalitet − från Arjeplog till Arlöv.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

Så får du med semesterlugnet till jobbet

Har jobbstressen redan gjort sig påmind efter sommarens ledighet? Arbetsmiljötidningen Du & jobbet har pratat med ”stressdoktorn” och föreläsaren Tomas Danielsson för att få några råd hur du kan behålla sommarlugnet, även om arbetsvardagen har startat på allvar.  för 5 dagar sedan

Så får du en bättre arbetsmiljö vid köksbordet

Under våren är det många som har bytt kontoret till köksbordet. För att fortsatt minska risken för smittspridning av corona rekommenderar Folkhälsomyndigheten nu att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten. Ta del av forskares bästa tips på hur du bibehåller en bra arbetsmiljö i hemmet.  för 4 dagar sedan

Värmen är tillbaka - Så kan du jobba ute

Suntarbetsliv har tagit fram en checklista över hur du kan flytta kontorsarbetet utomhus. Och varför det är bra att jobba utomhus.  för 4 dagar sedan

Bli kvitt semesterhjärnan!

Känner du dig extra trögstartad efter semestern? Då är du inte ensam. Socialpsykologen Bosse Angelöw tipsar om hur du kan göra för att komma in i vardagen och hitta tillbaka till arbetsglädjen på bästa sätt.  för 3 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

515 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb