×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Hög kvalitet i välfärden − från Arjeplog till Arlöv

2019-06-27

Merparten av de kommuner som gett synpunkter på förslaget på ny kostnadsutjämning mellan kommunerna, är positiva. Det visar en kartläggning som SR Ekot har gjort. Vision har lämnat våra synpunkter och vi menar att en schyst välfärd börjar med medarbetare som mår bra. För att medarbetare och chefer ska kunna ge god service och vård till medborgare behövs bra ekonomiska förutsättningar. Och Arbetsmiljö och schysta arbetsvillkor hänger tätt ihop med villkoren för kommuners och regioners finansiering.

Utredningen ”Lite mer lika” har sett över systemet för kostnadsutjämning. Syftet med kostnadsutjämningen är att ge ekonomisk kompensation till kommuner och regioner med gles bebyggelse, stark eller sjunkande befolkningstillväxt eller som har stora socioekonomiska utmaningar.

Visions anser att alla medborgare ska få god och effektiv samhällsservice. Då måste du som medarbetare eller chef i välfärden ha god arbetsmiljö och schysta anställningsvillkor − oavsett om du jobbar i glesbygd, stad eller i ett storstadsområde. Därför tycker vi att det är en bra idé att omfördela och kompensera regioner och kommuner som har stora utmaningar som inte går att påverka, till exempel genom ett effektivare arbetssätt.

Vision tycker att det är bra att utredaren vill förstärka den nuvarande fördelningsprofilen ytterligare. Det är också positivt att utredningen föreslår en bättre ekonomisk kompensation till kommuner som har tagit ett stort ansvar för att välkomna många flyktingar. Vision anser också:

  • att en stärkt socioekonomisk profil är välkommen. Det är ett bra förslag att införa en ny socioekonomisk profil för skola och barnomsorg.
  • att det är bra med en förstärkt kompensation till regionerna. Men vi tror att det kommer att krävas en ytterligare ekonomisk förstärkning om både regioner och kommuner ska klara sitt välfärdsuppdrag framöver.
  • att det är bra förslag att införa nya kompensationer för merkostnader i glesbygd. Vision är positiva till förslagen som kompenserar för höga kostnader för sjuktransporter, för minskande befolkning och för minskande antal barn 1-5 år i förskolan.

Självklart är det svårt att bygga ett kommunalt utjämningssystem som känns helt rättvist. Utredningen om kostnadsutjämning är en viktig översyn, men det kommer att krävas fler förändringar och nya konstruktiva idéer. Annars kommer kommuner och regioner få svårt att både attrahera morgondagens medarbetare och klara av sitt välfärdsuppdrag. Vi vill vara med i arbetet med att på olika sätt se över kommuners och regioners ekonomiska och organisatoriska möjligheter. Välfärden måste hålla hög kvalitet − från Arjeplog till Arlöv.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

”En kris som corona prövar alla chefers mod”

För Magdalena Jonsson, avdelningschef på socialtjänsten i Piteå kommun, har de senaste månaderna varit intensiva och extraordinära. Coronapandemin har tagit upp all tid i kalendern. ”Min strategi från start har varit att planera för det värsta men hoppas på det bästa”, säger Magdalena.  för 5 dagar sedan

Stärk äldreomsorgen nu!

Tillsammans kräver nu Visions Veronica Magnusson och Kommunals Tobias Baudin att politiker på alla nivåer ska inse allvaret och ta krafttag för en tryggare och mer uthållig äldreomsorg.  för 7 dagar sedan

Pausa – för att hitta arbetsglädjen som nyexad

I examenstider är det dags för många nyexaminerade att ta steget ut på arbetsmarknaden. Att unna sig en paus, ställa rimliga krav på sig själv och att ta tillvara digitala möjligheter är några av framgångsfaktorerna för att lyckas i arbetslivet, tipsar kommunikationsexperten Anna Almberg.  för 11 dagar sedan

Bra att tänka på inför sommarjobbet

Har du fått ett sommarjobb? Grattis! Med hjälp av vår rådgivare Robin Stjernfelt på Vision Direkt rätar vi ut några frågetecken kring vad som kan vara bra att tänka på inför, under och efter sommarjobbet.  för 13 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

252 nya medlemmar under juli

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb