×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Helt rätt att välfärden prioriteras i budgeten

2020-09-22

Regeringens och samarbetspartiernas miljardsatsning på kommuner och regioner i statsbudgeten är bra och nödvändig. Nu skapas långsiktiga planeringsförutsättningar för äldreomsorgen, socialtjänsten och den samlade välfärden – liksom utrymme för stabila löneökningar för välfärdens medarbetare.

Det är glädjande att regeringen hörsammat larmrapporterna från kommuner och regioner och att man nu prioriterar välfärden i höstbudgeten. Den ekonomiska situationen i kommuner och regioner var som bekant tuff redan innan pandemin, och under våren har krishantering och minskande skatteintäkter lett till ännu större underskott. Visions förtroendevalda vittnar om en stor oro för nedskärningar, hög arbetsbelastning och sämre kvalitet i verksamheterna.

Två aktuella rapporter om socialtjänsten som Vision tagit fram talar sitt tydliga språk. Både biståndshandläggare och socialchefer pekar på att kommunernas snäva budgetramar leder till att rättssäkerheten äventyras då äldre och människor med funktionsnedsättningar riskerar att inte få det stöd och den hjälp som de har rätt till enligt lag. Såväl medarbetare som chefer hamnar alltså i en position där man kan tvingas att bryta mot lagen för att kommunerna budgeterat för lågt i relation till de reella behoven. Det är helt orimligt. Att staten nu går in och tar ekonomiskt ansvar för att skapa förutsättningar för ökad kvalitet och större likvärdighet i hela landet, är därför rätt och nödvändigt.

Budgeten innehåller också viktiga satsningar på omställning i arbetslivet. Det tillfälliga taket i a-kassan permanentas inte, vilket vi gärna hade sett, men det förlängs i två år. Därutöver finns välkomna satsningar på utbildningar för yrkesverksamma för att stärka förmågan till omställning på arbetsmarknaden. Möjligheten att kunna vidareutbilda sig och kompetensutveckla sig, oavsett var i landet man bor, är viktig för att individen ska kunna känna tillit, trygghet och tillförsikt inför framtiden. Samtidigt ökar det kvaliteten i verksamheterna genom att medarbetare får förutsättningar att bidra genom sin kompetens och yrkesskicklighet.  

Vision vill att välfärdens arbetsplatser ska kunna möta medborgarna utifrån deras behov och mäkta med att ta kliv för att dra nytta av digitaliseringen, bli mer hållbara och hitta arbetssätt som fungerar för olika människor. Konkret handlar det om att få gå till jobbet och känna att man gör nytta, att den egna insatsen värdesätts och att man hela tiden får bidra till att göra saker bättre. Mer pengar löser inte allt detta, men det är en del i det.

Veronica Magnusson, förbundsordförande 

Nyheter

Tydligare ansvar och rätt förutsättningar - för det brottsförebyggande arbetet

I fredags samlades politiker, fackförbund, forskare, civilsamhället och myndigheter i en digital hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet. - Vi vill se ett tydligare brottsförebyggande uppdrag för de aktörer som berörs, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.  i förrgår kl 09:29

Nyutbildade socionomer byter oftare jobb

En ny studie visar att nyutbildade socionomer ofta byter jobb. Orsaken tros vara höga krav och arbetsbelastning, brister i organisation och arbetsmiljö. Men också för många oerfarna chefer och kollegor.  för 14 dagar sedan

Flera fördelar med förkortad arbetsvecka

Frågan om kortare arbetstid är ständigt aktuell i samhällsdebatten. Den uppsats som i år tar hem Visions socionomstipendium undersöker hur sju timmars arbetsdag påverkar medarbetare inom socialtjänsten – vilket visar på många positiva effekter för både arbetssituation, fritid och hälsa.  2020-10-13

Visions årsmöte 2020 avslutat

Visions andra digitala årsmöte är precis avslutat. På årsmötet beslutades bland annat fastställande av verksamhetsberättelsen. Nästa vecka är det dags för förbundsmöte.  2020-09-17

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1819 nya medlemmar under oktober

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb