×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

God service och moderna anställningsvillkor från norr till söder

2018-10-04

Den kommunala kostnadsutjämningen omfördelar pengar från kommuner och landsting med stark ekonomi till glesbygd och platser med svag socioekonomi. Nu har utredaren Håkan Sörman presenterat förslag om förändringar som ska förstärka denna omfördelningsprincip.

För Vision är det oerhört viktigt att du som medborgare ska få god och bra samhällsservice oavsett var i landet du bor. Därför är det viktigt att se över hur ekonomiska resurser fördelas för att klara av allt från vårdtransporter till välfungerande kollektivtrafik.

Du som jobbar i någon av välfärdens verksamheter ska ha en god arbetsmiljö och schysta anställningsvillkor oavsett om du bor i glesbygd, stad eller i ett storstadsområde. Då krävs det också att de offentliga medlen omfördelas klokt och kompenserar för till exempel gles bebyggelse och stora socioekonomiska utmaningar. Regioner och kommuner med stor utflyttning eller stor inflyttning har också vitt skilda utmaningar som vi behöver hantera så att samhällets service blir likvärdig.

Vision tycker att det klokt att systemet för kostnadsutjämning ses över och uppdateras. Idag upplever våra medlemmar hur svårt det är att få landstingens och kommunernas ekonomi att gå ihop när det till exempel är långt till sjukhus och avancerad vård. Jag välkomnar att utredningen har sett denna svårighet och vill kompensera glesbygdskommuner och regioner som har stora kostnader för sjuktransporter.

Vi tycker att det är rimligt att kommuner och regioner kompenseras för en mycket stark befolkningstillväxt, som till exempel i storstadslänen. Det är nödvändigt för att större kommuner ska klara av utmaningen att bygga ut servicen i takt med befolkningstillväxten och få bort köer och flaskhalsar.

Likaså är det bra med mer resurser till områden med socioekonomiska problem, liksom till kommuner och regioner som är beroende av hyrpersonal på grund av sin geografiska struktur.

Det är dock för tidigt att säga om utredningens förslag är tillräckliga, rätt skruvade och i praktiken kan förstärka möjligheterna till en jämn och likvärdig samhällsservice. Men Vision tycker att det är ett välkommet steg i rätt riktning. Vårt fokus är en god och jämlik kvalité i välfärden med schysta arbetsvillkor för de som är anställda från norr till söder.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

 

 

Nyheter

Visions projekt ska stärka fackens ställning i Egypten

Egypten räknas som ett av världens tio farligaste länder att vara fackligt aktiv i. Av säkerhetsskäl kan Vision inte resa dit, men det finns mycket annat som görs bakom kulisserna.  för 8 dagar sedan

Lundaavdelningen 100 år

I år fyller Visions Lundaavdelning 100 år. När medlemmarna själva fick tycka till om hur det hela skulle firas föll valet på att donera pengar till Visions solidaritetsfond. Tack vare ett bidrag på 75 000 kronor kommer fonden nu att kunna stötta fackligt engagerade i Turkiet.  för 10 dagar sedan

Ledare i Vision 2019

Vill utveckla dig själv och är en stolt facklig ambassadör som aktivt vill bidra till ett hållbart arbetsliv? Är du en framtida ledare i Vision? Då är det hög tid att söka utbildningen Ledare i Vision!  för 5 dagar sedan

sundsvallsocial

Det kan låta som en dröm för de flesta heltidsanställda; sex timmars arbetsdag inklusive två avlönade timmar fria att använda för träning, återhämtning, reflektion och utbildning. Men för socialsekreterarna i Sundsvalls kommun är det snart verklighet.  för 9 dagar sedan

Till arkivet

724 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 8 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb