×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Gärna beröm men först ett bra lönepåslag

2020-11-10

Visions nya löneavtal med Sveriges Kommuner och Regioner och Sobona ger retroaktiva löneökningar från den 1 april. Hur stor löneökningen blir avgörs lokalt i samtal mellan medarbetare och närmsta chef. Lönepåslaget bygger på medarbetarens prestation, ansvar och skicklighet. Det är en modell som gett Visions medlemmar reallöneökningar under lång tid och som vi förväntar oss gör det även i år.

Tittar man tillbaka på de senaste 10-15 kanske 20 åren har våra avtal levererat bra löneökningar, ibland bättre än övriga avtal på arbetsmarknaden. Vi har därför goda förhoppningar att vår lönemodell, utan centralt angivna nivåer, ska stå sig väl även fortsättningsvis.

Vår lönemodell är individuell och lönen sätts lokalt. Det innebär att löneökningen ska vara sakligt grundad och att lönesättande chef ska motivera varför den enskilde medarbetaren får den lön hen får. Du som medarbetare ska förstå varför du har den lön du har, och hur du kan höja den genom dina prestationer på jobbet. I löneavtal med en procentsats finns alltid en risk att lönen sätts slentrianmässigt och inte blir motiverad. Det gör det svårare att förstå hur man kan påverka lönen.

Hela tanken med vår lönemodell är att det ska löna sig mer att bli mer erfaren och skicklig i sitt yrke. Idag ser vi att processen inte alltid fungerar som den ska, och vi kommer under avtalsperioden att sätta igång ett arbete tillsammans med SKR om hur lokala arbetsgivare kan vässa sig i att ge medarbetare bättre löneutveckling över tid.

Vision följer noga löneutvecklingen för medlemmarna och för arbetsmarknaden i stort för att analysera hur processen och vårt avtal fungerar. Men vi kan redan nu konstatera att den ekonomiska situationen i kommuner och regioner ser bättre ut än på länge, på grund av rejäla ekonomiska tillskott från regeringen. Det betyder att det finns utrymme för stabila löneökningar för att belöna goda arbetsinsatser under året, och inte minst under pandemin. Nu det är dags för lokala arbetsgivare att visa sin uppskattning i form av bra löneförhöjningar!

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

860 nya medlemmar under januari

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb