×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Framtidens välfärd kräver både robotar och känslor

2019-02-20

I dag ser vi en snabb ökning av kvalificerade e-tjänster för medborgare och införande av välfärdsteknik. Den tydligaste ökningen finns inom ekonomiskt bistånd, äldreomsorg och funktionshinderområdet. Det är rimligt att fördelarna med den tekniska utvecklingen kommer välfärden och medborgarna till del. Kan vi få en snabbare, säkrare och mer tillgänglig välfärd ska de möjligheterna utnyttjas.

Men vad händer med medborgarnas insyn i beslutsprocessen och möjlighet att överklaga när besluten fattas av algoritmer? Frågorna ställs av Anne Kaun och Julia Velkova på DN debatt och är en del av en viktig diskussion om etiska avväganden kontra teknisk utveckling i framtidens välfärd.

Socialstyrelsen uppmärksammar i sin rapport om e-hälsa och välfärdsteknik att många kommuner saknar kommunövergripande strategier för vilka e-tjänster de vill utveckla och hur. Man har inte beslutat hur olika e-tjänster ska förhålla sig till varandra och vara kompatibla med verksamhetssystem och plattformar.

Digitalisering och automatisering är strategiska frågor som måste upp på den politiska nivån. Och politikerna måste ta stöd av och lyssna på professionerna. Visions medlemmar som jobbar i kommuner, regioner och företag kan verksamheterna bäst och deras erfarenhet och kompetens som måste tas tillvara för att forma utvecklingen.

Det handlar om att identifiera vilka processer som kan digitaliseras för att effektivisera tjänster och avlasta personalen. För visst vore det bra om maskinerna tar över rutinarbetet. Då kan mer tid frigöras för det professionella mötet mellan medborgare och handläggare och proffsen kan fokusera på de mer kvalificerade bedömningarna.

Men det handlar också om en förståelse av vilka processer och beslut som kräver ett professionellt yrkesutövande, och som inte går att ersätta med algoritmer. Dessa gränsdragningar är inte självklara. Därför krävs det en bred diskussion utifrån principer som lagstiftning, rättssäkerhet, etik och den professionella expertisen.

Vi behöver säkerställa att en automatisering också bidrar till transparens och möjlighet till insyn för medborgaren att följa handläggningen. Det måste finnas en ansvarig handläggare som medborgaren kan kontakta och som kan förklara processen. Det måste också finnas inbyggda system som säkrar att den som behöver mer stöd fångas upp av den mänskliga och professionella delen som medarbetarna utgör. Låt robotar effektivisera samtidigt som vi behåller det unika i den mänskliga handläggningen.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Digitala årsmötet - så går det till

Om en månad är det dags för Visions första helt digitaliserade årsmöte. Årsmötets processledare Kajsa Qvist berättar hur det kommer att gå till.  för 14 dagar sedan

Jokkmokk vände rekryteringstrenden

Fler chefer med renodlat ansvar, ett nytt stipendium för de som vill plugga vidare och närhet till kommunens stödfunktioner. Det är några av framgångsfaktorerna som under de senaste åren förbättrat rekryteringsläget inom socialtjänsten i Jokkmokks kommun.  för 11 timmar sedan

Svårt men åt rätt håll med rekrytering till socialtjänsten

Det har blivit något lättare att rekrytera medarbetare till socialtjänsten. Men fortfarande anser 44 procent av landets socialchefer att det är fortsatt svårt att hitta personal, det visar årets upplaga av Visions Socialchefsrapport.  för 11 timmar sedan

Vision vill forma framtidens arbetsliv

Under hösten fortsätter Vision att träffa medlemmar på arbetsplatser, mässor, fikarum, över telefonen och på sociala medier.  för 11 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1306 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb