×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Fler måste våga rapportera om missförhållanden

2019-03-21

Veckorevyns avslöjande om sexuella övergrepp på HVB-hem väcker avsky och ilska. Att barn och unga har utsatts för övergrepp och våldtäkt av andra unga eller av personal är ett bevis på allvarliga brister i verksamheten. Visions uppmaning till dig som anställd är att rapportera alla former övergrepp eller avvikelser.

Jag vill börja med att slå fast att de allra flesta medarbetare på HVB- hemmen gör vad de kan för att skapa en så god och trygg miljö som möjligt. Samtidigt upplever många en känsla av oro och otillräcklighet över att inte kunna bemöta barn och ungdomar på rätt sätt. Orsaken är ofta att man har för få kollegor och att man jobbar ensam. Det här är problem som Vision lyft sedan 2016 då vi undersökte villkoren för medarbetarna inom HVB.

HVB betyder Hem för vård eller boende. Barn och unga som placeras vid ett HVB har rätt till en trygg tillvaro. Syftet med en placering vid HVB är att bidra till en bättre livssituation för en ung person och för hens familj. Det handlar om ett förtroende från det enskilda barnet eller ungdomen att låta samhället tillgodose behovet av stöd under uppväxten. Ofta innebär det en beroendeställning för den som är placerad. Och just detta förtroende och beroende ställer höga krav på verksamheterna. Till exempel måste det finnas tillräckligt många anställda och personalen måste vara utbildad och veta hur man ska agera vid olika slags situationer. 

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) påpekar i sin rapport ”Vad har IVO sett 2018?” att patienter och brukare utsätts för allvarliga konsekvenser och risker när det inte finns tillräckligt med personal eller när personalen inte har tillräcklig kompetens. 

Vision anser att ensamarbete inte bör vara tillåtet på HVB eller motsvarande boenden. Ensamarbete medför ökad risk för otrygghet, hot eller våld mellan de boende och mellan boende och personal. Vi ser också bristande kunskap hos personalen om Lex Sarah – anmälningar. Det finns arbetsplatskulturer där osund tystnad och lojalitet mellan personal gör att man inte gått vidare och uppmärksammat ledningen när övergreppen till viss del varit kända bland personalen. Även otrygga anställningsförhållanden kan vara en orsak. Man vill inte vara ”besvärlig” och peka på problem om man inte har fast jobb.

Om du som medarbetare upptäcker missförhållanden, känner en oro eller mår dåligt över din arbetssituation ska du prata med din närmsta chef. Din chef har ansvar för din arbetsmiljö och ska göra en riskbedömning utifrån ensamarbete eller underbemanning.

Du kan också prata med ditt skyddsombud eller Visionsombud, om det finns något på arbetsplatsen. Ta upp frågan om extern hjälp. Det kan handla om företagshälsovård, där sådan finns, eller handledning.

Och till sist - rapportera mera! Gör en avvikelserapportering eller en Lex Sarah-anmälan om du upplever att arbetsplatsen är underbemannad, att förekommer ensamarbete som utgör en risk för att de ungas behov inte tillgodoses, eller att det förekommer övergrepp av något slag. Din anmälan kan göra stor skillnad i en annan människas liv samtidigt som du bidrar till att göra verksamheten bättre.

Läs Veckorevyns granskning här.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Vinnarna av SveaPriset tillsammans med prisutdelare Lena Hallengren. Foto: Kvalitetsmässan

Vinnarna av SveaPriset tillsammans med prisutdelare Lena Hallengren. Foto: Kvalitetsmässan

Lidingö Stad och Region Gävleborg prisades under Kvalitetsmässan

Region Gävleborg tilldelades SveaPriset och Lidingö Stad utsågs till Sveriges DigitaliseringsKommun 2019 under Kvalitetsmässan.  för 6 dagar sedan

Veronica Magnusson och Anders Ygeman.

Visions medlemmars IT-strul lyftes med digitaliseringsministern

Under ett kort men intensivt möte mellan Anders Ygeman, digitaliseringsminister, och Visions förbundsordförande, Veronica Magnusson, hann det pratas om Visions medlemmars vardag med IT-strul, att det måste bli en nationell samordning kring digitaliseringen och att regeringen, SKL och fack måste samarbeta för att underlätta digitaliseringen.  för 7 dagar sedan

Sollentuna kommun tar emot utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun av prisutdelare Veronica Magnusson. 

Foto: Kvalitetsmässan

Årets KvalitetsKommun 2019 är Sollentuna

På tisdagskvällen fick Sollentuna kommun utmärkelsen Sveriges KvalitetsKommun 2019. Juryn lyfte bland annat att ett väl fungerande samspel mellan politiker och tjänstepersoner samt ett tydligt styrsystem är några av de faktorer som gjorde att Sollentuna kommun tilldelades priset.  för 7 dagar sedan

Gör plats för mer kvinnlig innovation

Trots att välfärden är kvinnodominerad drivs digitaliseringsarbete i hög utsträckning av unga män med stora budgetar. Kvinnliga chefer och medarbetare har ofta bristande inflytande när stora tekniska projekt ska genomföras. Det är slöseri med välfärdens mest värdefulla kompetens – de anställda.  för 7 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1097 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 6 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb