×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Fler måste våga rapportera om missförhållanden

2019-03-21

Veckorevyns avslöjande om sexuella övergrepp på HVB-hem väcker avsky och ilska. Att barn och unga har utsatts för övergrepp och våldtäkt av andra unga eller av personal är ett bevis på allvarliga brister i verksamheten. Visions uppmaning till dig som anställd är att rapportera alla former övergrepp eller avvikelser.

Jag vill börja med att slå fast att de allra flesta medarbetare på HVB- hemmen gör vad de kan för att skapa en så god och trygg miljö som möjligt. Samtidigt upplever många en känsla av oro och otillräcklighet över att inte kunna bemöta barn och ungdomar på rätt sätt. Orsaken är ofta att man har för få kollegor och att man jobbar ensam. Det här är problem som Vision lyft sedan 2016 då vi undersökte villkoren för medarbetarna inom HVB.

HVB betyder Hem för vård eller boende. Barn och unga som placeras vid ett HVB har rätt till en trygg tillvaro. Syftet med en placering vid HVB är att bidra till en bättre livssituation för en ung person och för hens familj. Det handlar om ett förtroende från det enskilda barnet eller ungdomen att låta samhället tillgodose behovet av stöd under uppväxten. Ofta innebär det en beroendeställning för den som är placerad. Och just detta förtroende och beroende ställer höga krav på verksamheterna. Till exempel måste det finnas tillräckligt många anställda och personalen måste vara utbildad och veta hur man ska agera vid olika slags situationer. 

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) påpekar i sin rapport ”Vad har IVO sett 2018?” att patienter och brukare utsätts för allvarliga konsekvenser och risker när det inte finns tillräckligt med personal eller när personalen inte har tillräcklig kompetens. 

Vision anser att ensamarbete inte bör vara tillåtet på HVB eller motsvarande boenden. Ensamarbete medför ökad risk för otrygghet, hot eller våld mellan de boende och mellan boende och personal. Vi ser också bristande kunskap hos personalen om Lex Sarah – anmälningar. Det finns arbetsplatskulturer där osund tystnad och lojalitet mellan personal gör att man inte gått vidare och uppmärksammat ledningen när övergreppen till viss del varit kända bland personalen. Även otrygga anställningsförhållanden kan vara en orsak. Man vill inte vara ”besvärlig” och peka på problem om man inte har fast jobb.

Om du som medarbetare upptäcker missförhållanden, känner en oro eller mår dåligt över din arbetssituation ska du prata med din närmsta chef. Din chef har ansvar för din arbetsmiljö och ska göra en riskbedömning utifrån ensamarbete eller underbemanning.

Du kan också prata med ditt skyddsombud eller Visionsombud, om det finns något på arbetsplatsen. Ta upp frågan om extern hjälp. Det kan handla om företagshälsovård, där sådan finns, eller handledning.

Och till sist - rapportera mera! Gör en avvikelserapportering eller en Lex Sarah-anmälan om du upplever att arbetsplatsen är underbemannad, att förekommer ensamarbete som utgör en risk för att de ungas behov inte tillgodoses, eller att det förekommer övergrepp av något slag. Din anmälan kan göra stor skillnad i en annan människas liv samtidigt som du bidrar till att göra verksamheten bättre.

Läs Veckorevyns granskning här.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Så får du med semesterlugnet till jobbet

Har jobbstressen redan gjort sig påmind efter sommarens ledighet? Arbetsmiljötidningen Du & jobbet har pratat med ”stressdoktorn” och föreläsaren Tomas Danielsson för att få några råd hur du kan behålla sommarlugnet, även om arbetsvardagen har startat på allvar.  igår kl 11:36

Så får du en bättre arbetsmiljö vid köksbordet

Under våren är det många som har bytt kontoret till köksbordet. För att fortsatt minska risken för smittspridning av corona rekommenderar Folkhälsomyndigheten nu att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten. Ta del av forskares bästa tips på hur du bibehåller en bra arbetsmiljö i hemmet.  för 8 timmar sedan

Värmen är tillbaka - Så kan du jobba ute

Suntarbetsliv har tagit fram en checklista över hur du kan flytta kontorsarbetet utomhus. Och varför det är bra att jobba utomhus.  för 6 timmar sedan

5 tips för en mer öppen och inkluderande arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan bidra till mer öppenhet på arbetsplatsen.  2020-07-14

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

294 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb