×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

En hållbar socialtjänst kräver politiskt ansvar

2019-04-01

Arbetsmiljöverkets inspektioner av landets socialtjänster visar på stora brister i arbetsmiljön, rapporterar Dagens Nyheter. En orimlig arbetsbelastning, bristande introduktion av nyanställda och en ökning av hot och våld gör att många medarbetare lämnar yrket. För att vända trenden ställer Vision sex krav på politiker på olika nivåer.

De brister som DN skriver om har Vision larmat om i många år, bland annat genom rapporten ”Hur får vi en balans mellan krav och resurser?” Konsekvenserna ser vi också varje år genom vår Socialchefsrapport där vi undersöker förutsättningarna för att rekrytera ny personal till socialtjänstens verksamheter. Den senaste rapporten från i höstas visade på ett fortsatt tufft rekryteringsläge, främst när det gäller biståndshandläggare och socialsekreterare inom den sociala barn- och ungdomsvården, även om vi också får signaler om att ett systematiskt arbete lett till att den negativa utvecklingen är bruten på flera håll i landet.  

Politiker i landets socialnämnder har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön i socialtjänsten. Men även regeringen har ett ansvar för övergripande frågor som till exempel stöd till kunskapsutveckling och styrning för bättre samordning inom vård och omsorg. Våra medlemmar är experter på hur deras arbetsplatser bör utvecklas för att bli bättre och Vision behöver hela tiden vara en konstruktiv part tillsammans med arbetsgivarna för att utveckla och förbättra socialtjänsten.

Vision föreslår sex punkter för en bättre arbetsmiljö i socialtjänsten: 

  • Ärendemängden måste minska. För Vision frågar medlemmarna är detta den enskilt viktigaste frågan för att skapa en rimlig arbetsbelastning och minska stress. I detta ligger inte bara antalet ärenden i antal, det handlar också om mängd i antalet komplexa ärenden som en person klarar att vara ansvarig för.
  • Nolltolerans mot hot och våld. Det ska finnas rutiner på arbetsplatsen som är väl kommunicerade och anpassade efter arbetsplatsens behov och arbetets karaktär. Det förebyggande arbetet liksom rutiner för vad man gör när tillbud sker måste ses över regelbundet. Ansvaret ligger på chefen men hela arbetsplatsen ska involveras i arbetet. Det ska finnas handlingsplaner, riskbedömningar och alla tillbud ska följas upp.
  • Chefer ska ha tid att leda Chefer ska ha förutsättningar att både arbeta med utvecklingsfrågor och att vara ett tillgängligt stöd för sin personal. Alla chefer behöver ett rimligt antal underställda – det gäller i synnerhet chefer inom socialtjänsten. Chefer behöver också tillgång till stöd i form av HR-resurser.
  • Garanterad introduktion Nyanställda, framförallt nyexaminerade, ska ha en bra start. Det handlar dels om yrkesintroduktion men också arbetsplatsintroduktion. Mentorer eller förste socialsekreterare kan vara en bra funktion som kan bidra till att alla nyanställda garanteras en tillräcklig introduktion och bra start i yrkeslivet.
  • Permanenta satsningarna på den sociala barn- och ungdomsvården
    Regeringen har under flera år satsat pengar på ökad bemanning inom den sociala barn- och ungdomsvården vilket har lett till att mer än 1000 socialsekreterare, chefer och administratörer har anställts. Den positiva utvecklingen behöver fortsätta.
  • Öka kraven på den organisatoriska och professionella samordningen
    Professioner inom socialtjänst och hälso- och sjukvård är ofta beroende av varandras kompetens för att kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt med den enskildes bästa i fokus. Ökad samordning leder till högre kvalitet i insatserna.   Socialstyrelsen har nyligen lämnat förslag till regeringen om integrerade vårdformer där hälso- och sjukvården och socialtjänsten samordnas i särskilda HVB. De förslagen är bra och relevanta att testa även på öppenvården.

Läs mer om Visions ställningstagande här:

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Klimatfrågan allt viktigare när young professionals får bestämma

När studenter, akademiker och nya i arbetslivet rankar sina drömarbetsgivare hamnar Google, IKEA och Spotify i topp, enligt en ny undersökning från Academic Work. Resultatet visar också att företag som tar klimatfrågan på allvar ökar stort i attraktivitet.  för 5 dagar sedan

Veronica Magnusson: ”Låt 27 september bli startskottet för att växla upp klimatarbetet”

Den 27 september kommer klimatet att uppmärksammas över hela världen i samband med FNs klimattoppmöte.  för 5 dagar sedan

Kvinnliga chefer presterar bättre

I en amerikansk studie bedöms kvinnliga chefer att prestera bättre än manliga på 17 av 19 kompetensområden som är viktiga för ledarskap.  för 6 dagar sedan

Gå med Vision i Stockholms Prideparad 2019!

Vill du också uppleva stämningen i paraden och vara med och synliggöra arbetet för en arbetsplats för alla? Gå med Vision i Stockholms Prideparad 2019!  2019-07-05

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

926 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb