×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Det behövs en lag mot mobbning

2017-03-17

Igår startade SVT:s Morgans Mission, ett program om vuxenmobbning. Det är en bra och viktig satsning. Mobbning och kränkande särbehandling på jobbet är ett växande arbetsmiljöproblem. Vi har alla ett gemensamt ansvar att bidra till ett schyst arbetsklimat där mobbning inte förekommer. Men det krävs också en förändrad lagstiftning.

Enligt Arbetsmiljöverket har nio procent av de yrkesverksamma någon gång under en tolvmånadersperiod utsatts för mobbning. I offentlig sektor ligger siffran runt 15 till 20 procent. Mellan 2012 och 2014 ökade antalet personer som upplevt hälsoproblem på grund av mobbning, trakasserier och kränkningar på arbetet – från 15 000 till 25 000 personer. Man beräknar att mobbning och kränkande särbehandling står bakom så många som 10 000 sjukskrivningar varje år.

I Morgans Mission framhåller experter och forskare en viktig sak, nämligen att mobbning inte drabbar människor som är ”udda” eller sticker ut. Mobbning uppstår där det finns ett dåligt arbetsklimat. Och just därför är det förebyggande arbetet så viktigt.

Visions förtroendevalda, skyddsombud och många chefer och gör att otroligt viktigt arbete på våra arbetsplatser just för att förebygga och skapa schysta arbetsplatser.Sedan ett år tillbaka har vi Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö  som är ett bra verktyg.

Samtidigt saknas det arbetsrättsliga verktyg för att hjälpa den enskilde om mobbning uppstår. Vision kan inte företräda drabbade medlemmar i en rättsprocess i syfte att få upprättelse i just mobbningsfrågan.

Det finns med andra ord en lucka i lagstiftningen. Vision har länge pekat på behovet av en lag mot mobbning  för att kunna agera och utkräva skadestånd för medlemmar som drabbas. Vi har under flera år drivit frågan tillsammans med samtliga fackliga centralorganisationer. Nu får vi även medhåll från Arbetsmiljöverket som ser samma problem.

Visions uppmaning till regeringen är därför att påbörja en utredning av frågan för att hitta en kompletterade lagstiftmining som täcker igen dagens fallucka. Vi kan inte vänta längre. De senaste årens utveckling visar att det krävs kraftfulla åtgärder för att bryta trenden och skapa ett mänskligt arbetsliv – fritt från mobbning och kränkande särbehandling.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

Förstärk företagshälsovården under coronakrisen

Vision och övriga fack i välfärden vänder sig nu tillsammans med SKR och Sobona till regeringen och ber om resurser för att stärka företagshälsovården under coronakrisen. Det handlar bland annat om att täcka kostnader för hjälp med samtalsstöd och riskbedömningar i arbetsmiljön.  för 5 dagar sedan

Bli studentmedlem i Vision – kostnadsfritt!

Är det oroligt just nu? Nu välkomnar vi alla studenter att kostnadsfritt gå med i Vision. Erbjudandet gäller tills vidare.  för 5 dagar sedan

Anteckning

Avtalsrörelsen för kommuner och regioner skjuts upp

Vision har tillsammans med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona enats om att skjuta upp avtalsförhandlingarna till i höst. Beslutet tas för att underlätta arbetet mot coronavirusets allvarliga effekter.  för 5 dagar sedan

Att leda sina medarbetare på distans – 5 tips

Oavsett om ledarskap på distans är helt nytt för dig eller om du är van vid att leda dina medarbetare via digitala verktyg så är det en helt ny situation vi alla befinner oss i. Dels behövs det struktur och optimerat kommunikationsflöde så att det dagliga arbetet ska fungera och dels behövs din lyhördhet för dina medarbetares eventuella oro. Här följer 5 tips till dig som ska leda dina medarbetare på distans.  för 5 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

2807 nya medlemmar under mars

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb