×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Det behövs en lag mot mobbning

2017-03-17

Igår startade SVT:s Morgans Mission, ett program om vuxenmobbning. Det är en bra och viktig satsning. Mobbning och kränkande särbehandling på jobbet är ett växande arbetsmiljöproblem. Vi har alla ett gemensamt ansvar att bidra till ett schyst arbetsklimat där mobbning inte förekommer. Men det krävs också en förändrad lagstiftning.

Enligt Arbetsmiljöverket har nio procent av de yrkesverksamma någon gång under en tolvmånadersperiod utsatts för mobbning. I offentlig sektor ligger siffran runt 15 till 20 procent. Mellan 2012 och 2014 ökade antalet personer som upplevt hälsoproblem på grund av mobbning, trakasserier och kränkningar på arbetet – från 15 000 till 25 000 personer. Man beräknar att mobbning och kränkande särbehandling står bakom så många som 10 000 sjukskrivningar varje år.

I Morgans Mission framhåller experter och forskare en viktig sak, nämligen att mobbning inte drabbar människor som är ”udda” eller sticker ut. Mobbning uppstår där det finns ett dåligt arbetsklimat. Och just därför är det förebyggande arbetet så viktigt.

Visions förtroendevalda, skyddsombud och många chefer och gör att otroligt viktigt arbete på våra arbetsplatser just för att förebygga och skapa schysta arbetsplatser.Sedan ett år tillbaka har vi Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö  som är ett bra verktyg.

Samtidigt saknas det arbetsrättsliga verktyg för att hjälpa den enskilde om mobbning uppstår. Vision kan inte företräda drabbade medlemmar i en rättsprocess i syfte att få upprättelse i just mobbningsfrågan.

Det finns med andra ord en lucka i lagstiftningen. Vision har länge pekat på behovet av en lag mot mobbning  för att kunna agera och utkräva skadestånd för medlemmar som drabbas. Vi har under flera år drivit frågan tillsammans med samtliga fackliga centralorganisationer. Nu får vi även medhåll från Arbetsmiljöverket som ser samma problem.

Visions uppmaning till regeringen är därför att påbörja en utredning av frågan för att hitta en kompletterade lagstiftmining som täcker igen dagens fallucka. Vi kan inte vänta längre. De senaste årens utveckling visar att det krävs kraftfulla åtgärder för att bryta trenden och skapa ett mänskligt arbetsliv – fritt från mobbning och kränkande särbehandling.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

Vision och Ångestpodden i nytt samarbete om oroliga tider

Vision inleder ett nytt samarbete med Ångestpodden och lyfter rådgivning i oroliga tider. Corona har skapat mer oro i samhället, man är orolig för arbetsmarknaden och omställningarna men vill också veta mer om sina rättigheter. Därför tar Vision och Ångestpodden ansvar för rådgivning och upplysning om fackliga rättigheter och trygghet på arbetsmarknaden.  i förrgår kl 11:30

Samtal med regeringen om situationen inom äldreomsorgen

Vision har tidigare rapporterat om den ansträngda situationen för äldreomsorgens chefer – som står mitt i stormens öga just nu. Efter att ha fått gehör på det öppna brev som Vision skrivit till regeringen och SKR har Veronica Magnusson idag träffat socialminister Lena Hallengren.  för 3 dagar sedan

Stressfria dagen!

Idag den 28 maj är det den stressfria dagen! Här kommer några tips på hur du undviker stressen i sommar.  för 3 dagar sedan

Nu finns Vision student på Instagram!

På förbundsmötet 2016 fattades beslut om Visions nya medlemskommunikation med fokus på medlemsdialog och att finnas där våra medlemmar finns. Vi kan se att Instagram är en växande kanal, i synnerhet bland våra studentmedlemmar. Därför har vi nu startat ett Instagramkonto - följ oss på @Visionstudent!  för 4 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1473 nya medlemmar under maj

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb