×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Delaktighet och inflytande nödvändigt när arbetslivet digitaliseras

2019-03-28

Digitaliseringen och automatiseringen av välfärdens yrken pågår här och nu. För att digitala verktyg ska vara användarvänliga och komma till nytta måste medarbetarna vara delaktiga i utvecklingen. Arbetsgivarna måste nu ta tillvara medarbetarnas kompetens och involvera dem så mycket som möjligt när nya system upphandlas och sjösätts.

Digitaliseringen och automatiseringen har många vinster. Tekniken kan avlasta och minska arbetsbelastningen för våra medlemmar så att de får mer tid för kärnan i sina uppdrag. Samtidigt ser vi många utmaningar när det gäller vår arbetsmiljö. Att vara ständigt uppkopplad och tillgänglig suddar ut gränsen mellan arbete och fritid. Nya digitala system och arbetssätt ställer krav på kompetensutveckling. Tekniken måste vara användarvänlig för att inte orsaka stress.

Vi måste identifiera utmaningarna och hitta lösningar så att omställningen blir så bra som möjligt. Ett viktigt forum är SKL:s Välfärdsråd där Vision medverkar. Men vi ska också samarbeta med forskning och universitet. I höst planeras en helt ny högskolekurs vid KTH i Stockholm, Digitalisering, arbetsmiljö och produktivitet (3 högskolepoäng), som är ett samarbetsprojekt mellan Vision, KTH och SKL.

För våra medlemmar är det dagliga arbetet ute på arbetsplatserna det som gör mest skillnad. Suntarbetsliv, som Vision är en del av, har tagit fram ett nytt verktyg fören bättre digital arbetsmiljö ”Digi-ronden”. Verktyget börjar spridas i maj och jag vill uppmana alla att använda det på sin arbetsplats som ett stöd i arbetsmiljöarbetet.

Digitalisering och annan omställning utifrån ett hållbarhetsperspektiv kommer vara helt nödvändig för oss alla. Vision har bestämt oss för att omställningen ska leda till att vi också får ett ännu mer mänskligt arbetsliv. Vi kommer att ta vårt ansvar för att det ska hända; genom att ställa frågor, bevaka och påverka utvecklingen som berör våra medlemmar. För det är ju så att en schyst välfärd börjar med medarbetare som mår bra. Så låt oss se till att digitaliseringen gör arbetslivet mer mänskligt och mindre stressigt!

Vill du veta mer om omställningen i arbetslivet? Den 28 mars arrangerade TCO en omställningskonferens Förändring pågår , som livesändes och som du kan titta på i efterhand.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

10 hetaste kompetenserna för chefer 2019

Vilka är de hetaste kompetenserna för chefer? Det har utbildning.se undersökt för att kartlägga vad arbetsgivarna söker efter 2019.  för 15 timmar sedan

Så ska europeiska facken möta utmaningarna

Medlemsrekrytering, digitalisering och hållbar utveckling stod i fokus för diskussionerna när fackliga företrädare för Europeiska federationen för offentliganställda (EPSU) höll kongress i Dublin nyligen. Kongressen fattade beslut om ett nytt gemensamt handlingsprogram för de kommande fem åren och Veronica Magnusson valdes om till ledamot i EPSU:s styrelse.  för 6 dagar sedan

Medlemsdialog

Under våren har Vision mött nästan 100 000 medlemmar och ställt frågan ”hur vill du ha det på jobbet”? Svaren handlar om allt från förutsättningarna till att vara med och påverka framtidens arbetsliv till hur man intresseförhandlar om friskvårdstimma.  för 8 dagar sedan

Chefoskopet förbättrar chefers förutsättningar

Rätt stöd från chefer och kollegor höjer trivseln på arbetsplatsen och ökar medarbetarnas engagemang – det visar forskning från Arbetsmiljöverket. Ändå är det många chefer som saknar förutsättningar för att vara närvarande ledare. Det vill det forskningsbaserade verktyget Chefoskopet ändra på.  för 7 dagar sedan

Till arkivet

887 nya medlemmar under juni

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb