×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Chefer behöver tid för kompetensutveckling

2019-05-08

Att vässa sina kunskaper så att man utvecklas i sitt chefsjobb och bidrar till verksamhetens kvalitet och är viktigt. Samtidigt är många chefer så pressade av jobbet att de prioriterar bort sin egen kompetensutveckling. Nu måste arbetsgivarna ge chefer förutsättningar att prioritera sitt eget lärande.

I dag samlas många av Visions chefsmedlemmar för att delta i de årliga Ledarskapsdagarna i Tylösand. En av de frågor som kommer att diskuteras är chefers möjlighet till kompetensutveckling. Tidningen Chefen i fokus har i sitt senaste nummer gjort en enkät bland Visions medlemmar om hur de ser på sitt eget lärande. Det är intressant läsning som visar att många chefer längtar efter att utvecklas och lära sig mer – men att förutsättningarna alltför ofta saknas.

Till exempel har drygt 40 procent av Visions chefsmedlemmar inte fått kompetensutveckling under det senaste året. Men nästan varenda en av dem, 90 procent, skulle gärna vilja ha kompetensutveckling. Särskilt efterlängtade är utbildningar inom området ledarskap och arbetsmiljö/arbetsrätt.

De vanligaste skälen till att kompetensutveckling fått stryka på foten är att cheferna inte haft tid eller inte hittat några relevanta utbildningar. Många har dessutom svårt att komma ifrån på grund av högt tryck på jobbet. Ett annat vanligt svar är att de utbildningar som riktas till chefer är för dyra. I vissa fall finns inte ens någon budget för kompetensutveckling, varför pengarna måste tas från annat håll.

En sådan situation riskerar att bli ohållbar. För i ett allt mer komplext och förändligt arbetsliv förväntas chefer att ständigt vara på tå. En trend vi ser på många arbetsplatser just nu är att chefer leder förändring, inte minst den förändring vi ser i ljuset av digitalisering och automatisering. Ett sätt att stärka sig själv som chef är därför att skaffa sig verktyg för att leda utveckling och förändringar. Då är en kurs som ger kunskap, inspiration och tillgång till nätverk en bra början.

Det kräver dock att arbetsgivarna avsätter pengar för chefers kompetensutveckling i budgeten. Men också att de ser över chefers förutsättningar att leda sin personal, liksom funderar över vilket stöd som finns tillgängligt när kursen är slut och vardagen tar över.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Digitala årsmötet - så går det till

Om en månad är det dags för Visions första helt digitaliserade årsmöte. Årsmötets processledare Kajsa Qvist berättar hur det kommer att gå till.  för 14 dagar sedan

Jokkmokk vände rekryteringstrenden

Fler chefer med renodlat ansvar, ett nytt stipendium för de som vill plugga vidare och närhet till kommunens stödfunktioner. Det är några av framgångsfaktorerna som under de senaste åren förbättrat rekryteringsläget inom socialtjänsten i Jokkmokks kommun.  för 12 timmar sedan

Svårt men åt rätt håll med rekrytering till socialtjänsten

Det har blivit något lättare att rekrytera medarbetare till socialtjänsten. Men fortfarande anser 44 procent av landets socialchefer att det är fortsatt svårt att hitta personal, det visar årets upplaga av Visions Socialchefsrapport.  för 12 timmar sedan

Vision vill forma framtidens arbetsliv

Under hösten fortsätter Vision att träffa medlemmar på arbetsplatser, mässor, fikarum, över telefonen och på sociala medier.  för 11 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1306 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb