×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Chefer behöver återhämtning - även i kristider

2020-03-27

I oroliga tider är ledarskapet A och O. Vi vänder oss till chefen för att få svar och vägledning i en osäker situation. Samtidigt ska beslut fattas, verksamheter ska bemannas och personal behöver ställa om utifrån nya situationer. Allt hamnar i chefens knä. För att chefer ska kunna fokusera och orka är det nu viktigare än någonsin med fungerande stödresurser och förutsättningar att leda.

Vision får just nu signaler från våra chefsmedlemmar att de tvingas fatta beslut i sammanhang där det kan vara i det närmaste omöjligt att veta vad som är rätt och fel. Kraven på tillgänglighet ökar kraftigt och vissa arbetsgivare tar för givet att cheferna är disponibla 24/7.

Många chefer är hårt pressade av sjukfrånvaro bland personalen och är bekymrade över hur de ska klara att bemanna verksamheten. På flera håll saknas redan personal med rätt kompetens. Medarbetarna är oroliga och ställer personliga frågor. Och samtidigt som de flesta chefer är beredda att anstränga sig till det yttersta för att hålla sin verksamhet igång så finns det en uppenbar risk de utsätts för en alldeles för hög belastning.

Jag vill därför passa på att påminna arbetsgivarna om några saker:

  • I många chefers avtal är övertidsersättning bortförhandlad. Det betyder dock inte chefer kan tvingas arbeta hur mycket övertid som helst. Arbetstidslagen gäller. Också för jour och beredskap finns regler och avtal att förhålla sig till.
  • Många verksamhetsnära chefer och deras medarbetare står nu mitt i stormen eller kommer snart att hamna i den. För att cheferna ska kunna fokusera och orka är det förmodligen viktigare än någonsin att stödresurserna runt cheferna fungerar.
  • Genom att ge chefer så bra förutsättningar som möjligt ökar chansen att både de och deras medarbetare kommer ha förmågan att fortsätta sitt viktiga jobb när krisen är över.

Vision jobbar för att stötta våra chefsmedlemmar på olika sätt. Till exempel genom företagshälsan, en viktig stödfunktion för att du som chef ska känna dig tryggare i ditt ledarskap och i arbetsmiljöarbetet. Tillsammans med övriga fack, SKR och Sobona har vi vänt oss till regeringen och ställt krav på förstärkt företagshälsovård under coronakrisen.

Du som befinner dig på en ledande position måste kunna få råd och stöd snabbt. Därför är Chef Direkt beredda att ta emot fler samtal om hur du kan agera i svåra situationer eller kring din egen arbetsmiljö. Använd oss gärna som ett bollplank – när som helst förstås, men inte minst i oroliga tider.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

5 tips för en mer öppen och inkluderande arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan bidra till mer öppenhet på arbetsplatsen.  2020-07-14

Därför ska du stanna hemma från jobbet när du är krasslig

Coronapandemin har fått oss alla att tänka om kring våra levnadsmönster. En effekt av rådande världsläge är att de flesta nu stannar hemma från jobbet när de känner sig sjuka – något som tidigare inte varit helt självklart.  2020-07-14

”En kris som corona prövar alla chefers mod”

För Magdalena Jonsson, avdelningschef på socialtjänsten i Piteå kommun, har de senaste månaderna varit intensiva och extraordinära. Coronapandemin har tagit upp all tid i kalendern. ”Min strategi från start har varit att planera för det värsta men hoppas på det bästa”, säger Magdalena.  2020-07-01

Stärk äldreomsorgen nu!

Tillsammans kräver nu Visions Veronica Magnusson och Kommunals Tobias Baudin att politiker på alla nivåer ska inse allvaret och ta krafttag för en tryggare och mer uthållig äldreomsorg.  2020-06-29

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

197 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb