×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Bättre arbetsvillkor viktigast för det sociala arbetet

2018-11-27

Just nu genomförs en översyn av socialtjänstlagen och vissa av socialtjänstens uppgifter. Visions medlemmar är involverade i arbetet och lyfter fram fem faktorer för att göra det sociala arbetet mer effektivt, jämlikt och rättssäkert. Den viktigaste faktorn är bättre arbetsvillkor, och det kan inte vänta.

Regeringen tillsatte för drygt ett år sedan en utredning ”Framtidens socialtjänst” med uppdraget att förbättra människors möjligheter till ekonomiska och sociala trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och deltagande i samhällslivet. Det är 20 år sedan en motsvarande översyn genomfördes. Nu finns ett tillfälle att förbättra förutsättningarna för socialtjänsten att erbjuda människor en bra socialt välfärd.

Visions 30 000 medlemmar inom socialt arbete är experter på sina jobb och vet vad som krävs för att utveckla det sociala arbetet. Vision genomför sedan drygt ett år tillbaka en dialog med våra medlemmar för att lyfta in deras tankar och idéer i utredningen.

Tillsammans har medlemmarna identifierat fem faktorer som är kan förbättra framtidens sociala arbete. Det handlar om att:

  • arbeta mer förebyggande
  • skapa bättre förutsättningar för samverkan
  • erbjuda utsatta människor tillräckligt och rätt stöd
  • se över ansvar och roller kring beslutsfattande
  • erbjuda personalen goda arbetsvillkor

Utredningen om framtidens socialtjänst ska lämna sina förslag 2020. Det ger oss tid att utforma skarpa förslag och att verkligen lyssna till experterna.  Samtidigt finns det ingen tid att förlora när det gäller att förbättra arbetsvillkoren – den viktigaste faktorn av alla. Detta arbete ligger helt i våra lokala arbetsgivares händer.

I flera kommuner, som till exempel Norrtälje, genomförs just nu försök med kortad arbetstid. Det kan vara ett sätt att minska stressen och skapa bättre balans mellan arbete och fritid.

Sundsvalls kommun har infört en annan modell där arbetstiden fortfarande är åtta timmar om dagen, men där två av de timmarna är flexibla och kan användas till återhämtning, reflektion och kompetensutveckling.

Att kommuner prövar sig fram för att hitta metoder som minskar stressen för medarbetarna är bra. Oavsett vilken modell man väljer så handlar det om att skapa en rimligare arbetsbelastning som gör att erfarna medarbetare stannar kvar i yrket och att det blir attraktivt för nya. Visions Socialchefsrapport 2018 visar att det fortfarande är väldigt svårt att rekrytera nya medarbetare till socialtjänsten, inte minst socialsekreterare, biståndshandläggare och chefer som arbetar med barn och unga.

För att det sociala arbetet ska vara hållbart krävs tillräcklig bemanning, att nyanställda erbjuds en god introduktion, att det finns ett fungerande IT-stöd och att chefer har tid att leda. Då kan framtidens socialtjänst fungera ännu bättre.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Landsting nu regioner

Från och med den 1 januari har alla Sveriges regioner tagit över det regionala utvecklingsansvaret från länsstyrelserna. För Visions avdelning i Sörmland har regionbildningen inneburit tydligare och kortare beslutsvägar.  2019-01-29

Brist på tandsköterskor kan leda till felbehandlingar

Det råder stor brist på tandsköterskor i hela landet konstaterar Vision i en ny rapport. Det riskerar att leda till längre tandvårdsköer och sämre patientsäkerhet. För att behålla erfaren personal och rekrytera nya medarbetare måste arbetsgivarna göra långsiktiga lönesatsningar och erbjuda moderna villkor.  2019-01-28

Låt inte barn och unga hamna #mellanstolarna

I ett öppet brev som idag skickas till socialminister Lena Hallengren belyser fler organisationer de tusentals barn och unga med psykisk ohälsa som hamnar mellan stolarna. De slussas mellan olika myndigheter och kontaktpersoner och går igenom långa utredningar.  2019-01-24

Snabba tips inför lönesamtalet

Det är viktigt att du förbereder dig så mycket som möjligt inför ditt lönesamtal. Då är det lättare att argumentera för din lön och dina förmåner. Här får du fem tips på saker du kan göra för att förbereda dig.  2019-01-17

Till arkivet

1020 nya medlemmar under april

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 3 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb