×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Arbetsgivarna måste vinna tillbaka medarbetarnas tillit

2018-06-14

Idag lämnade Tillitsdelegationen sitt huvudbetänkande till regeringen. Det innehåller intressanta idéer om hur handlingsutrymmet för kommuner och landsting och välfärdens professioner kan öka. Men om obalansen mellan krav och resurser i välfärden inte rättas till, riskerar målet om en bättre välfärd med medborgaren i fokus, att inte förverkligas.

Tillitsdelegationen har de senaste två åren haft som uppdrag att reda ut hur välfärden kan gå från detaljstyrning med fokus på många och ibland konkurrerande mål, till att i högre grad bygga på tillit. Delegationen föreslår bland annat att statsbidragen till kommuner och landsting som regel ska vara generella och därmed i större utsträckning kunna användas så som politiker och tjänstemän på lokal nivå finner bäst. De föreslår också att tillsynen ska förändras till att innehålla mer av lärande och dialog och att analysen av hur olika styrsignaler påverkar varandra måste förbättras.

Det är alla goda idéer. Men frågan är om de råder bot på det grundläggande problemet; nämligen att kraven på vad välfärdens medarbetare ska levererar ständigt ökar utan att resurser tillförs i samma takt?

Forskare som studerat socialtjänsten talar om en ”kollektiv tillitskollaps” bland socialsekreterarna gentemot kommunen som arbetsgivare när personalens förutsättningar gång på gång får stryka på foten. Ska vi verkligen bygga tillitsfulla organisationer räcker det inte att tala om att öka tillit till medarbetarnas kompetens om de i sin tur inte kan lita på att förutsättningarna att använda kompetensen finns där.

Förhoppningsvis får vi se fler arbetsgivare som likt Nyköpings och Söderhamns kommun ser att tillitsbaserad styrning bara är möjligt om medarbetarnas och chefernas villkor att göra ett gott arbete står i fokus. Annars är risken stor att de goda resultaten uteblir.

Veronica Magnssson, förbundsordförande

 

 

 

Nyheter

Så får du en piggare höst

När hösten har dragit i gång är det många som längtar och letar efter nya sunda vanor. Prevent.se har tagit fram sju tips för en piggare höst.  för 23 timmar sedan

Hur kan en påverka för att få fler semesterdagar?

Nu är när jobbhösten har börjat på allvar så kanske du känner att semestern var alldeles för kort? Här kommer ett tips på hur du kan få fler semesterdagar till nästa år.  igår kl 10:16

Unga lockas av flexibelt jobb

Enligt en internationell undersökning är möjligheten till flexibelt arbete den främsta nyckeln för att rekrytera unga talanger.  i förrgår kl 14:29

Chefsspaning: Så motiverar du dina medarbetare

Ett av chefens viktigaste uppdrag är att skapa engagemang på arbetsplatsen. Psykologen och författaren Niklas Laninge tipsar om några knep som skapar förutsättningar för en kultur där alla känner sig motiverade och bekräftade.  för 9 dagar sedan

Till arkivet

1206 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb