×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Arbetsgivarna måste vinna tillbaka medarbetarnas tillit

2018-06-14

Idag lämnade Tillitsdelegationen sitt huvudbetänkande till regeringen. Det innehåller intressanta idéer om hur handlingsutrymmet för kommuner och landsting och välfärdens professioner kan öka. Men om obalansen mellan krav och resurser i välfärden inte rättas till, riskerar målet om en bättre välfärd med medborgaren i fokus, att inte förverkligas.

Tillitsdelegationen har de senaste två åren haft som uppdrag att reda ut hur välfärden kan gå från detaljstyrning med fokus på många och ibland konkurrerande mål, till att i högre grad bygga på tillit. Delegationen föreslår bland annat att statsbidragen till kommuner och landsting som regel ska vara generella och därmed i större utsträckning kunna användas så som politiker och tjänstemän på lokal nivå finner bäst. De föreslår också att tillsynen ska förändras till att innehålla mer av lärande och dialog och att analysen av hur olika styrsignaler påverkar varandra måste förbättras.

Det är alla goda idéer. Men frågan är om de råder bot på det grundläggande problemet; nämligen att kraven på vad välfärdens medarbetare ska levererar ständigt ökar utan att resurser tillförs i samma takt?

Forskare som studerat socialtjänsten talar om en ”kollektiv tillitskollaps” bland socialsekreterarna gentemot kommunen som arbetsgivare när personalens förutsättningar gång på gång får stryka på foten. Ska vi verkligen bygga tillitsfulla organisationer räcker det inte att tala om att öka tillit till medarbetarnas kompetens om de i sin tur inte kan lita på att förutsättningarna att använda kompetensen finns där.

Förhoppningsvis får vi se fler arbetsgivare som likt Nyköpings och Söderhamns kommun ser att tillitsbaserad styrning bara är möjligt om medarbetarnas och chefernas villkor att göra ett gott arbete står i fokus. Annars är risken stor att de goda resultaten uteblir.

Veronica Magnssson, förbundsordförande

 

 

 

Nyheter

Snabba tips inför lönesamtalet

Det är viktigt att du förbereder dig så mycket som möjligt inför ditt lönesamtal. Då är det lättare att argumentera för din lön och dina förmåner. Här får du fem tips på saker du kan göra för att förbereda dig.  för 6 dagar sedan

Chef - glöm inte ditt eget lönesamtal

Som chef är du van att hålla lönesamtal med dina medarbetare och vet hur du ska förbereda dig. Men hur preppar du inför ditt eget lönesamtal med din chef? Visions chefs- och ledarskapsstrateg Jonas Karlsson delar med sig av några tips inför lönesamtalet.  för 14 dagar sedan

Karensavdrag

Karensdagen, som innebär att man inte får någon lön första dagen när man är sjuk och borta från jobbet, tas bort och ersätts med ett avdrag på 20 procent av lönen man får på en genomsnittlig vecka.  2018-12-21

Så lyckas du koppla bort jobbet i jul

Många har svårt att ta ledigt från jobbet under julen. Här kommer några tips från Angela Ahola, doktor i psykologi, om hur du kan koppla bort arbetet under julledigheten.  2018-12-19

Till arkivet

1420 nya medlemmar under januari

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 8 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb