×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Arbetsgivare, ta ansvar för socialtjänsten

2018-12-18

Arbetsmiljöverket har inspekterat arbetsmiljön för socialsekreterare i hälften av landets kommuner. Samtliga 145 socialkontor som har inspekterats har fått krav på förbättringar. Det duger inte. Nu måste kommunerna ta sitt arbetsmiljöansvar på största allvar, så att medarbetarna får förutsättningar att utföra ett professionellt och hållbart socialt arbete.

Arbetsmiljöverkets rapport förstärker den bild Vision får av våra medlemmar. Det handlar om en ibland ohållbar arbetssituation med obalans mellan krav och resurser. Om alltför många medarbetare per chef, hög arbetsbelastning, bristande introduktion och utsatthet för hot och våld. Det som medarbetarna ofta lyfter fram som avgörande för att man ändå orkar med jobbet, är stödet från kollegor och meningsfullheten i det man gör för andra människor.

Vision har uppmärksammat arbetsmiljöproblemen i socialtjänsten under lång tid. 2017 presenterade vi rapporten Hur får vi en balans mellan krav och resurser? som byggde på Arbetsmiljöverkets inspektioner av socialtjänsten i ett 40-tal kommuner. Vi presenterade också sju åtgärdsförslag för att minska sjukskrivningarna, till exempel att mäta arbetsbelastningen, garantera introduktion och att erbjuda medarbetarna administrativt stöd.

Arbetsmiljöverkets rapport visar att mycket återstår att göra. Fortfarande finns ett glapp mellan krav och resurser som skapar en stressfylld arbetssituation.

Samtidigt ser vi också glädjande och viktiga tecken på att utvecklingen har vänt i många kommuner, inte minst inom den sociala barn- och ungdomsvården. Det visar bland annat forskning från Pia Tham gällande situationen i kommunerna i Stockholms län.

Nationella och lokala satsningar börjar ge resultat, inte minst satsningen på ökad bemanning inom den sociala barn- och ungdomsvården. Visions uppmaning till den tillträdande regeringen är att permanenta satsningen så att det goda arbete som är igång kan utvecklas ytterligare. Det lokala utvecklingsarbete som pågår, och som fick god fart genom den nationella samordnaren för den sociala barn- och ungdomsvårdens arbete, är glädjande att följa och det är angeläget att även tillträdande kommunpolitiker tar vid och fortsätter styra för utveckling. 

I slutänden är det dock helt avgörande att kommunpolitikerna är medvetna om och agerar utifrån sitt arbetsgivaransvar. Sveriges Kommuner och Landsting har tagit fram en ny skrift som belyser förtroendevaldas arbetsmiljöansvar och som jag varmt rekommenderar alla arbetsgivare att läsa. Och glöm inte att involvera Vision i utvecklingsarbetet. Vi är viktiga medspelare, så låt oss göra arbetet tillsammans!

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Digitala årsmötet - så går det till

Om en månad är det dags för Visions första helt digitaliserade årsmöte. Årsmötets processledare Kajsa Qvist berättar hur det kommer att gå till.  2019-09-06

Jokkmokk vände rekryteringstrenden

Fler chefer med renodlat ansvar, ett nytt stipendium för de som vill plugga vidare och närhet till kommunens stödfunktioner. Det är några av framgångsfaktorerna som under de senaste åren förbättrat rekryteringsläget inom socialtjänsten i Jokkmokks kommun.  i förrgår kl 06:51

Svårt men åt rätt håll med rekrytering till socialtjänsten

Det har blivit något lättare att rekrytera medarbetare till socialtjänsten. Men fortfarande anser 44 procent av landets socialchefer att det är fortsatt svårt att hitta personal, det visar årets upplaga av Visions Socialchefsrapport.  i förrgår kl 06:51

Vision vill forma framtidens arbetsliv

Under hösten fortsätter Vision att träffa medlemmar på arbetsplatser, mässor, fikarum, över telefonen och på sociala medier.  för 13 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

1347 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb