×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Använd meddelarfriheten – det tjänar alla på

2020-06-11

Meddelarfrihet innebär att du som är anställd har rätt att kontakta journalister i syfte att få uppgifter publicerade. Under Coronapandemin har vi sett exempel på kommuner som försöker styra vilken information anställda delar med sig av till medier. Det kan innebära ett brott mot meddelarfriheten.

Tidningen Vision rapporterade nyligen att medarbetare i kommuner i Sörmland, Norrbotten, Västmanland och Örebro blivit uppmanade av sina arbetsgivare att inte svara på frågor från medier och i vissa fall har man också avslagit journalisters begäran om att få ut offentliga uppgifter. Ett annat uppmärksammat fall handlar om Ingrid Leirnes, medicinsk sekreterare i Region Västerbotten och medlem i Vision, som blev omplacerad sedan hon kritiserat arbetsgivarens hantering av coronapandemin i en insändare i lokaltidningen. Ett fall som Vision nu driver rättsligt.

Meddelarfriheten omfattar alla, men du som är offentligt anställd har också ett meddelarskydd som gör att din arbetsgivare inte får göra efterforskningar om dina mediekontakter. Som privatanställd har du dock inte samma skydd som offentliganställda. Sedan 2017 gäller efterforskningsförbudet även för de som är anställda inom privat vård, skola och omsorg som är offentligt finansierad. Det gäller även inom kommunala bolag som kommuner har avgörande beslutsrätt över. Vision har i många år drivit frågan om att efterforskningsförbudet bör omfatta alla anställda i privata verksamheter som drivs av offentliga medel.

Vision tar varje månad emot samtal eller mejl från medlemmarna som upplever att arbetsgivaren försöker inskränka deras yttrandefrihet, enligt en enkätundersökning av Arbetsvärlden. Det är allvarligt och dessutom svårt för Vision att agera på då det ofta handlar om saker som inte kommer på pränt, utan som sägs på arbetsplatsen eller i förbigående.

På sikt riskerar det att skapa en tystnadskultur, och det är en farlig utveckling. För yttrandefrihet och meddelarskydd är inte bara grundbultar för vår demokrati, det bidrar också till en bättre kvalitet i välfärden och en god arbetsmiljö. Öppenhet, tillit och trygghet gör att mer energi och fokus kan läggas på att utveckla kvaliteten i verksamheten. Samtidigt ger det en signal att medarbetarnas synpunkter är viktiga och tas på allvar.

Arbetsgivare som vill vara attraktiva bör därför värna meddelarfriheten genom att utbilda sin personal att använda den. Utan mediernas granskning hade viktig fakta under pandemin, allt från smittspridning till bristande skyddsutrustning, kanske inte kommit fram. Det hade sannolikt förvärrat läget och vi hade inte lärt oss något av det som hänt. Genom att larma om problem, felaktigheter eller avvikelser i tid kan saker rättas till och få mindre allvarliga konsekvenser än om de sopas under mattan.

Har du frågor om din meddelarfrihet eller yttrandefrihet på jobbet i stort, kontakta Vision Direkt!

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Visions årsmöte 2020 avslutat

Visions andra digitala årsmöte är precis avslutat. På årsmötet beslutades bland annat fastställande av verksamhetsberättelsen. Nästa vecka är det dags för förbundsmöte.  för 11 dagar sedan

Snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten

Visions socialchefsrapport vittnar bland annat om näthat, kränkningar och hur snäva budgetramar hotar rättssäkerheten inom socialtjänsten. - Resultat från undersökningen och de signaler vi får från chefsmedlemmar är att resurserna inte räcker till, i varje fall inte på det sätt de används idag, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.  för 11 dagar sedan

Så maxar du utvecklingssamtalet

Hösten är här – dags för utvecklingssamtal! Det är ett gyllene tillfälle att prata med din chef om saker som kanske inte hinns med i vardagen. Så här kan du använda samtalet till att växa i din yrkesroll.  för 12 dagar sedan

Biståndshandläggare - en nyckelfunktion i vår välfärd

Idag släpps Visions rapport om biståndshandläggares nyckelfunktion i välfärden - en roll som är avgörande för många människors livskvalitet. Samtidigt konstaterar Vision att bristen på biståndshandläggare riskerar att drabba dem som är i behov av samhällets stöd och service.  2020-09-10

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

2075 nya medlemmar under september

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb