×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

warning icon

Vill du testa vår betasida?

Vi har tagit fram en ny startsida på vår webbplats och du kan vara med att testa den. Vi vill gärna att du berättar vad du tycker. Testa den nya startsidan

Använd kompetensen rätt så klarar vi krisen

2020-03-19

När trycket på hälso- och sjukvården hårdnar på grund av Coronaviruset blir det ännu viktigare att använda vårdens kompetenser rätt. Medicinska sekreterare kan avlasta läkare och sjuksköterskor som just nu jobbar dygnet runt för att vårda sjuka. Att vårdens yrkesgrupper jobbar smart framöver kommer att vara helt nödvändigt för att hälso- och sjukvården ska klara sitt uppdrag. Inför flexibla arbetssätt för medicinska sekreterare i alla regioner.

Under vinterns varselvåg på sjukhus i Stockholms län var det framförallt administrativ personal som drabbades. Men också på andra håll, som i Region Skåne, har man skurit ned på antalet medicinska sekreterare per läkare, vilket lett till att läkare fått mer administrativa uppgifter.

Det är en olycklig utveckling. Vision har hela tiden framhållit vikten av en god och proffsig administration för att vården ska vara patientsäker och effektiv. I den kris vi befinner oss i blir det extra tydligt att många av de utmaningar som vården står inför kräver just administrativ kompetens. Som att inventera och samordna vårdplatser, beställa sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning, skicka provsvar och tester, dokumentation, schemaläggning osv.

I debatten talas det ibland om att det är för många administratörer och byråkrater i vården och för lite vårdpersonal. Det ger en falsk bild av att yrkesgrupper som sysslar med administration inte behövs. Att förenkla och beskriva vården som ett område där administratörer och byråkrater inte fyller någon funktion är en farlig förenkling. Inte minst i dessa tider då alla behöver bidra för att underlätta för vårdens nyckelfunktioner.

Här kan arbetsgivare bidra genom att skapa så goda förutsättningar som möjligt och låta medarbetare som kan arbeta på distans. Distansarbete är möjligt för medicinska sekreterare i vissa regioner, men inte i alla. Den här typen av flexibla arbetssätt bör införas i alla regioner, de tekniska lösningarna finns redan på plats och yrkesgruppen har en hög digital mognad.

Visions medlemmar inom smittskydd, vårdadministration, äldreomsorg, socialtjänst och tandvård jobbar just nu för högtryck för att samhällsviktiga verksamheter ska fungera, trots en tuff situation. Samtidigt måste vi vara vaksamma på arbetsmijön, medarbetarna orkar jobba och inte blir sjuka av stress. Samverka, använd kompetensen rätt och se till att arbetsmiljön är okej – det är så vi tar oss igenom krisen.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Ps. Lyssna gärna på Coronapodden om Visions medlemmars viktiga arbete (ca 7 min in i programmet)

Nyheter

5 tips för en mer öppen och inkluderande arbetsplats

Vision jobbar aktivt för ett schyst arbetsliv med nolltolerans mot diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och inkluderande. Här är 5 tips för hur du kan bidra till mer öppenhet på arbetsplatsen.  2020-07-14

Därför ska du stanna hemma från jobbet när du är krasslig

Coronapandemin har fått oss alla att tänka om kring våra levnadsmönster. En effekt av rådande världsläge är att de flesta nu stannar hemma från jobbet när de känner sig sjuka – något som tidigare inte varit helt självklart.  2020-07-14

”En kris som corona prövar alla chefers mod”

För Magdalena Jonsson, avdelningschef på socialtjänsten i Piteå kommun, har de senaste månaderna varit intensiva och extraordinära. Coronapandemin har tagit upp all tid i kalendern. ”Min strategi från start har varit att planera för det värsta men hoppas på det bästa”, säger Magdalena.  2020-07-01

Stärk äldreomsorgen nu!

Tillsammans kräver nu Visions Veronica Magnusson och Kommunals Tobias Baudin att politiker på alla nivåer ska inse allvaret och ta krafttag för en tryggare och mer uthållig äldreomsorg.  2020-06-29

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

202 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb