×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

  • Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Använd kompetensen rätt så klarar vi krisen

2020-03-19

När trycket på hälso- och sjukvården hårdnar på grund av Coronaviruset blir det ännu viktigare att använda vårdens kompetenser rätt. Medicinska sekreterare kan avlasta läkare och sjuksköterskor som just nu jobbar dygnet runt för att vårda sjuka. Att vårdens yrkesgrupper jobbar smart framöver kommer att vara helt nödvändigt för att hälso- och sjukvården ska klara sitt uppdrag. Inför flexibla arbetssätt för medicinska sekreterare i alla regioner.

Under vinterns varselvåg på sjukhus i Stockholms län var det framförallt administrativ personal som drabbades. Men också på andra håll, som i Region Skåne, har man skurit ned på antalet medicinska sekreterare per läkare, vilket lett till att läkare fått mer administrativa uppgifter.

Det är en olycklig utveckling. Vision har hela tiden framhållit vikten av en god och proffsig administration för att vården ska vara patientsäker och effektiv. I den kris vi befinner oss i blir det extra tydligt att många av de utmaningar som vården står inför kräver just administrativ kompetens. Som att inventera och samordna vårdplatser, beställa sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning, skicka provsvar och tester, dokumentation, schemaläggning osv.

I debatten talas det ibland om att det är för många administratörer och byråkrater i vården och för lite vårdpersonal. Det ger en falsk bild av att yrkesgrupper som sysslar med administration inte behövs. Att förenkla och beskriva vården som ett område där administratörer och byråkrater inte fyller någon funktion är en farlig förenkling. Inte minst i dessa tider då alla behöver bidra för att underlätta för vårdens nyckelfunktioner.

Här kan arbetsgivare bidra genom att skapa så goda förutsättningar som möjligt och låta medarbetare som kan arbeta på distans. Distansarbete är möjligt för medicinska sekreterare i vissa regioner, men inte i alla. Den här typen av flexibla arbetssätt bör införas i alla regioner, de tekniska lösningarna finns redan på plats och yrkesgruppen har en hög digital mognad.

Visions medlemmar inom smittskydd, vårdadministration, äldreomsorg, socialtjänst och tandvård jobbar just nu för högtryck för att samhällsviktiga verksamheter ska fungera, trots en tuff situation. Samtidigt måste vi vara vaksamma på arbetsmijön, medarbetarna orkar jobba och inte blir sjuka av stress. Samverka, använd kompetensen rätt och se till att arbetsmiljön är okej – det är så vi tar oss igenom krisen.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Ps. Lyssna gärna på Coronapodden om Visions medlemmars viktiga arbete (ca 7 min in i programmet)

Nyheter

Krislägesavtalet aktiverat i Region Stockholm

Sveriges kommuner och regioner (SKR) har nu aktiverat krislägesavtalet för medarbetare inom intensivvården efter att begäran inkommit från Region Stockholm. Avtalet ger högre ersättningar och tydliga regler kring arbetstid och återhämtning för de medarbetare som berörs.  igår kl 12:44

Avtalet med Svenska kyrkan förlängs till hösten

Med anledning av corona-pandemin flyttas avtalsrörelsen med Svenska kyrkan fram till hösten. Nuvarande avtal förlängs till den 31 oktober 2020. Inga löneförhandlingar eller lönesättande samtal kan genomföras under tiden.  i förrgår kl 15:01

Avtalsrörelsen med Fastigo skjuts upp

Vision har tillsammans med Fastigo enats om att skjuta upp avtalsförhandlingarna till i höst. Beslutet tas för att underlätta arbetet mot coronavirusets allvarliga effekter.  för 4 dagar sedan

Förstärk företagshälsovården under coronakrisen

Vision och övriga fack i välfärden vänder sig nu tillsammans med SKR och Sobona till regeringen och ber om resurser för att stärka företagshälsovården under coronakrisen. Det handlar bland annat om att täcka kostnader för hjälp med samtalsstöd och riskbedömningar i arbetsmiljön.  för 12 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

556 nya medlemmar under april

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb