×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Äntligen dags för politiken att börja leverera

2019-01-21

Äntligen har Sverige fått en ny regering. Vår förväntan är att ni ska leda vårt land framåt så att det blir ännu bättre och mer jämställt. Den överenskommelse som ligger till grund för regeringsbildningen ger förutsättningar att hitta breda lösningar kring viktiga samhällsproblem. I det arbetet kommer ni kunna stor ha nytta av Visions medlemmars perspektiv och kunnande.

För Visions 197 000 medlemmar finns inom en mängd olika yrken i kommuner, regioner, privata företag och i kyrkan. Politiker på alla nivåer bör lyssna och ha tillit till våra medlemmar som kan verksamheten bäst, här finns ofta svaren på många av de utmaningar som välfärden står inför.

Jag tänker till exempel på de höga sjuktalen i den kvinnodominerade välfärden, som ofta orsakas av stress eller annan psykisk ohälsa. Vi måste skapa ett mänskligare arbetsliv där det finns en rimlig balans mellan krav och resurser så att människor inte blir sjuka. Här har Vision presenterat förslag i form av bättre förutsättningar för chefer att vara närvarande ledare, att skapa en rimlig arbetsbelastning för våra medlemmar, och att öka det individuella inflytandet över arbetstid för att skapa en bättre balans mellan arbete och fritid. Vi driver också på för bättre villkor för våra medlemmar inom socialtjänsten, liksom i elevhälsan genom fler kuratorer.

Att jobba för ett mänskligt arbetsliv innebär att jobba för arbetsplatser där alla får plats. Arbetsplatser där det råder nolltolerans mot diskriminering och trakasserier. Där var och en kan vara sig själv och där olikheter är en tillgång för verksamheten. Olika bakgrund, livsstil och funktionsvariationer ökar perspektiven och förståelsen för andra människor. Överallt där välfärd skapas i mötet mellan medarbetare och brukare berikas verksamheten av en mångfald av människor. Vi förväntar oss politiker som inser och värnar detta.  

Jag tänker också på den förändring som våra yrken och arbetsplatser genomgår. Vi ser att det inom flera områden finns stora och helt nödvändiga kliv att ta – tekniska möjligheter som vi inte kan vänta med att använda, till exempel när det gäller lösningar som ger äldre ökad trygghet och service. Digitaliseringen och automatiseringen skapar ibland även oro för framtiden bland många medlemmar. Kommer mitt jobb att finnas kvar? Har jag den kompetens som krävs? Förändringen blir bra när medarbetarna har inflytande över utvecklingen, får kompetensutveckling och blir delaktiga i förändringen. Och även om kollegan är en robot behövs medlemmarnas engagemang och erfarenheter mer än någonsin.

Samtidigt som vi gläds åt en ny regering ser Vision med oro på den punkt i överenskommelsen mellan partierna som handlar om arbetsrätten. Denna punkt innebär en förändring av anställningsskyddslagen i en riktning som gör det lättare för arbetsgivare att säga upp anställda. Det skulle påverka alla Sveriges arbetstagare negativt. Dagens regler skyddar den anställda mot godtycke och har varit en framgångsrik grund för viktiga kollektivavtal som ger arbetstagare som sägs upp större ekonomisk trygghet och hjälp att hitta nya jobb samtidigt som företagens konkurrenskraft värnas.

Om den nu aktuella överenskommelsen blir regeringspolitik kommer ett antal stora arbetsrättsliga frågor att utredas på relativt kort tid och under stort politiskt tryck. Vision vill se långsiktiga, hållbara lösningar i de stora frågor som är avgörande för utvecklingen av vårt samhälle. Vi uppmanar därför regeringen att ha tillit till parternas kunskap och lämna arbetsrätten i fred – det finns betydligt viktigare utmaningar på arbetsmarknaden som vi gemensamt behöver hugga tag i.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Bra kollegor och en bra chef – drömarbetsplatsen 2019

Vad lägger grunden för en drömarbetsplats? Det har Manpower undersökt och högst upp på listan kommer bra kollegor och därefter kommer en bra chef.  igår kl 14:51

Testa: Hur hållbar är du?

Du kanske är en fena på hållbara val på hemmaplan. En som alltid tänker till när du handlar och reser. Men faktum är att valen du gör på jobbet kan få ännu större effekt. Gör testet och se hur hållbar du är!  igår kl 07:57

Ny rapport listar världens tio sämsta länder att arbeta i

På många håll i världen är situationen för fackligt aktiva en dyster historia. Allt fler länder begränsar yttrandefriheten, rätten att demonstrera och möjligheten att förhandla kollektivt, visar en ny rapport från världsfacket ITUC. För sjätte året i rad har ITUC Global Rights Index rankat världens tio sämsta länder att arbeta i, där Nordafrika och Mellanöstern fortsätter toppa listan.  för 6 dagar sedan

10 hetaste kompetenserna för chefer 2019

Vilka är de hetaste kompetenserna för chefer? Det har utbildning.se undersökt för att kartlägga vad arbetsgivarna söker efter 2019.  för 7 dagar sedan

Till arkivet

1175 nya medlemmar under juni

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 4 2019

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb