×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Äldreomsorgens chefer står mitt i stormens öga

2020-04-06

Vision får nu rapporter från allt fler kommuner att både äldre och omsorgspersonal insjuknat i coronaviruset. Våra chefsmedlemmar betecknar situationen som mycket allvarlig, men än så länge hanterbar. Samtidigt vet vi att läget snabbt kan förvärras, och att chefers förutsättningar att leda verksamheten är viktigare än någonsin.

Ett stort bekymmer är bristen på skyddsutrustning. Särskilt inom hemtjänsten tvingas personal just nu att jobba utan tillgänglig skyddsutrustning och även på äldreboenden finns det brister. Det är förstås oacceptabelt. Precis som inom hälso- och sjukvården är medarbetare och chefer beroende av skyddsutrustning för att skydda sig själva och förhindra smittspridning, och därför måste frågan prioriteras över allt annat.

Även bemanning är ett växande problem. I en enkät som SR Ekot gjort uppger 35 kommuner att de vissa dagar har en sjukfrånvaro i hemtjänst och äldreomsorg på runt 20 procent eller mer kopplat till coronaviruset och råden om att alla med förkylningssymptom ska stanna hemma. Några enstaka kommuner anger att halva personalstyrkan ibland är sjukskriven.

Tyvärr ser vi att en del arbetsgivare väljer att i den akuta situationen lägga allt mer uppgifter på de verksamhetsnära cheferna. Från flera kommuner rapporteras om att delegering av medicinska arbetsuppgifter snabbt lagts ut på cheferna. Chefer förväntas också ersätta personal i den löpande omsorgsverksamheten.

Den här sortens strategier för att klara verksamheten är helt fel väg att gå. Chefer behövs just nu mer än någonsin för att leda verksamheten och stödja sin personal. Vi vet sedan tidigare att äldreomsorgen är långt eftersatt när det gäller chefstäthet. Nu är det läge att organisera verksamheten så att ledarskapet stärks.

Därför blir jag glad av de kloka arbetsgivare som nu stärker upp sin organisation kring cheferna. Ett bra exempel är Piteå kommun som tidningen Chefen i fokus berättar om. Där har avdelningschefen Magdalena Jonsson rekryterat två nya chefer som stöttar henne så att hon helt kan fokusera på ledararrollen. Hon får även utökat stöd från funktioner som HR och kommunikation. Med den här sortens strategier blir det lättare för chefer att hantera de svåra utmaningar de ställs inför.

I förra veckan presenterade regeringen ett efterlängtat stödpaket till landets kommuner och regioner. Kommunledningar och lokala politiker måste nu göra allt som står i deras makt för att se till att resurserna används på ett sådant sätt att äldreomsorgen blir trygg och säker för våra äldre, men också för chefer och medarbetare.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

 

Nyheter

Nya avtal snart klara

Flera av Visions kollektivavtal löper ut idag, den 31 oktober. Förhandlingarna om nya avtal är just nu i slutfaserna och förväntas vara klara inom kort. Det betyder att det nuvarande avtalet fortsätter att gälla tills dess att ett nytt är klart.  för 14 timmar sedan

Tydligare ansvar och rätt förutsättningar - för det brottsförebyggande arbetet

I fredags samlades politiker, fackförbund, forskare, civilsamhället och myndigheter i en digital hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet. - Vi vill se ett tydligare brottsförebyggande uppdrag för de aktörer som berörs, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.  för 5 dagar sedan

Nyutbildade socionomer byter oftare jobb

En ny studie visar att nyutbildade socionomer ofta byter jobb. Orsaken tros vara höga krav och arbetsbelastning, brister i organisation och arbetsmiljö. Men också för många oerfarna chefer och kollegor.  2020-10-14

Flera fördelar med förkortad arbetsvecka

Frågan om kortare arbetstid är ständigt aktuell i samhällsdebatten. Den uppsats som i år tar hem Visions socionomstipendium undersöker hur sju timmars arbetsdag påverkar medarbetare inom socialtjänsten – vilket visar på många positiva effekter för både arbetssituation, fritid och hälsa.  2020-10-13

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

0 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 5 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb