×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Medarbetarna är nyckeln till kvalitet

2017-05-09

I dag presenterade Välfärdsutredningen sitt slutbetänkande om bättre kvalitet i välfärden. Förslagen pekar på vikten av stöd till kommunerna när det gäller upphandling och uppföljning, liksom behovet av ökad insyn och kontroll av välfärdsföretag. Samtidigt saknas viktiga perspektiv kring medarbetarnas villkor och förutsättningar att bidra till högre kvalitet.

Medarbetarnas kompetens är välfärdens viktigaste resurs. Det är i mötet mellan Visions medlemmar och övriga anställda i välfärden som kvalitet uppstår. En förutsättning för kvalitet är därför att medarbetarna har rimliga villkor för att kunna utföra ett professionellt arbete.

Kommuner, landsting och regioner kan i rollen som beställare utveckla kvaliteten i välfärden, genom att använda offentlig upphandling som ett  strategiskt verktyg. Förslag som påverkar medarbetarnas förutsättningar att utveckla välfärden saknas dock i utredningen. Man hade kunnat föreslå krav på löner, försäkringar och tjänstepension i nivå med kollektivavtal för att driva verksamhet med offentlig finansiering. Det görs inte, och det är synd.

Positivt är dock att Upphandlingsmyndigheten föreslås få förstärkta resurser för att vägleda och stötta kommunerna i upphandlingsarbetet. Det är en viktig del i att utveckla välfärden.

Samtidigt behöver medarbetarna, upphandlare och inköpare, få tid och förutsättningar att jobba strategiskt. Inte minst krävs det tid och resurser för bättre uppföljning och därmed utveckling. Det handlar om en rimlig arbetsbörda och tillräckligt med personella resurser samt bra stödsystem samt att arbetet prioriteras från ledningen sida.

Ytterligare ett viktigt verktyg är att myndigheter som Arbetsmiljöverket och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ges förutsättningar att genomföra konstruktiv tillsyn och stöd - gärna gemensamt. Det är ett sätt att säkra medborgarnas möjlighet till och förväntan av insyn och kontroll i välfärdens verksamheter. 

Viktigast är dock medarbetarnas förutsättningar att skapa och leverera välfärd av hög kvalitet. Här hade vi velat se mer! 

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Många försämringar för arbetstagaren i LAS–utredningen

Vision är mycket kritisk till de förändringar av LAS som presenteras idag. Förslagen ändrar maktbalansen mellan arbetsgivare och arbetstagare till fördel för arbetsgivaren. Utredningen borde aldrig ha tillsatts – politiken ska hålla sig borta från sådant som arbetsmarknadens parter har ansvar att hantera. Visions förbundsjurist förklarar vad som är nytt med förslagen.  igår kl 10:49

Chef inom välfärden – ny nätverksgrupp

Hitta inspiration i andras erfarenheter! Många av välfärdens chefer står just nu inför stora utmaningar – det kräver innovation och mod. Vision har därför skapat en ny grupp på Facebook där chefer kan samlas digitalt och utbyta erfarenheter.  för 19 timmar sedan

Vision och Ångestpodden i nytt samarbete om oroliga tider

Vision inleder ett nytt samarbete med Ångestpodden och lyfter rådgivning i oroliga tider. Corona har skapat mer oro i samhället, man är orolig för arbetsmarknaden och omställningarna men vill också veta mer om sina rättigheter. Därför tar Vision och Ångestpodden ansvar för rådgivning och upplysning om fackliga rättigheter och trygghet på arbetsmarknaden.  för 4 dagar sedan

Samtal med regeringen om situationen inom äldreomsorgen

Vision har tidigare rapporterat om den ansträngda situationen för äldreomsorgens chefer – som står mitt i stormens öga just nu. Efter att ha fått gehör på det öppna brev som Vision skrivit till regeringen och SKR har Veronica Magnusson idag träffat socialminister Lena Hallengren.  för 6 dagar sedan

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

131 nya medlemmar under juni

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 1 2020

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb