×

 

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

  • Under 30 år? 100 kr för hela första året
  • Student? 100 kr för hela studietiden

Om medlemskapet

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Äldreomsorgens chefer ska ha tid att leda

2018-10-17

De flesta av Visions chefsmedlemmar i äldreomsorgen trivs väldigt bra med sina jobb och många upplever att de hamnat på rätt plats i sitt yrkesliv. Samtidigt är yrkesrollen komplex. Första linjens chefer, som ofta är kvinnor, har höga krav på sig både från ledning, medarbetare och anhöriga. När Äldreomsorgsdagarna nu startar ser jag fram emot viktiga samtal om hur vi kan förbättra chefers förutsättningar att leda.

När Vision ställer frågan till våra chefsmedlemmar vad de behöver för att vara en närvarande ledare svarar nästan alla inom omsorgen: ett rimligt antal medarbetare. I dag är det inte ovanligt att chefer i äldreomsorgen har personalansvar för upp till 60 personer. Att leda så många medarbetare och samtidigt hantera en hög personalomsättning, krånglande IT-system och oroliga anhöriga, är inte hållbart.

Sedan två och ett halvt år tillbaka har chefer också ett långtgående arbetsmiljöansvar som kräver att de jobbar förebyggande för att minska stress och ohälsa. Ett systematiskt arbete som såklart kräver tid för att kunna bidra till en förändring.  

Nyligen presenterades Arbetsmiljöverkets inspektioner av 113 arbetsgivare inom vård och omsorg. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser hade brister i chefernas arbetsmiljö. Hög arbetsbelastning och ett stort antal medarbetare ett några av de vanligaste bristerna. Liksom ett bristande organisatoriskt stöd i chefsrollen.

Dessa problem har Vision uppmärksammat länge. Vi har opinionsbildat och med hjälp av forskning visat hur stora medarbetargrupper hänger samman med större arbetsbelastning, mer stress och minskad arbetstillfredsställelse. Vilket i sin tur leder till sämre produktivitet, större personalomsättning och högre sjukfrånvaro.

Vi har också pekat på det omvända - att ett närvarande ledarskap ger nöjdare medarbetare och större arbetsglädje. Och det gagnar såklart även brukare och anhöriga.

Och Visions påverkansarbete, inte minst lokalt, har bidragit till att ge resultat. Vi ser att allt fler kommuner, landsting och regioner sätter mål för hur många medarbetare chefer kan ha. Men fler behöver ta efter! Arbetsgivarna behöver även se över det organisatoriska stödet till chefer, som till exempel IT- och HR- stöd. Rätt använt kan de frigöra tid så att fler chefer får förutsättningar att vara närvarande ledare.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Ny standard ska säkra kvaliteten på HVB-hem

Möjligheten att vara på ett HVB-boende kan göra stor skillnad i en persons liv. Därför är det viktigt att omsorgen håller en hög kvalitet oavsett driftsform. SIS, Swedish Standards Institute, har tillsammans med Vision och andra aktörer tagit fram en ny standard för kvalitetssäkring av HVB.  för 8 timmar sedan

Som skyddsombud lär jag mig nytt varje dag

Anders Rooth jobbar som budget- och skuldrådgivare på Kristianstads kommun. Han är också skyddsombud (SO) på arbetsplatsen sedan två år. Vi var nyfikna på hans uppdrag och vilka möjligheter och svårigheter han ser.  2018-10-24

Sara Roxell, socialpolitiska strateg

Medlemmarna inom socialt arbete gör skillnad varje dag

Sara Roxell är socialpolitisk strateg på Vision sedan början av oktober. Hon är socionom och har arbetat med socialtjänstfrågor sedan 1996. Sara har arbetat i olika kommuner, på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och på Socialdepartementet, senast som politiskt sakkunnig åt barn-, äldre- och jämställdhetsministern.  2018-10-23

Studenters psykiska hälsa ska tas på allvar

Nästan varannan student upplever ångest eller oro, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten. Studenthälsan spelar här en viktig nyckelroll, vilka Vision vill ge bättre förutsättningar.  2018-10-22

Till arkivet

905 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Läs senaste numret av Tidningen Vision!

Läs senaste numret av Tidningen Vision

Nr 7 2018

Tidningen Vision är en medlemstidning och utkommer med 8 nummer per år.

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar kl 8 - 20. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb