Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem. Är du sjukskriven, eller har varit det de senaste tre månaderna, behöver du kontakta försäkringsbolaget eftersom det ställs vissa hälsokrav för att kunna få försäkringarna. Om du inte vill ha försäkringarna måste du kontakta försäkringsbolaget och tacka nej. Den automatiska anslutningen till försäkringarna gäller inte om du varit medlem i Vision under de senaste tolv månaderna.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan!

Ge socialarbetare möjlighet att ta sitt professionella ansvar – inför Lex Realia

Efter en ändring av Socialtjänstlagen för tio år sedan blev det möjligt för ädreomsorgspersonal och de som arbetade med funktionshindrade att anmäla missförhållanden i arbetet. Idag är det en helt accepterad rutin bland personalen och ett bra verktyg för att kunna rätta till missförhållanden. Ändringen kallades Lex Sarah i folkmun.

Regeringen har nu presenterat ett förslag att utvidga den paragrafen till att omfatta hela socialtjänsten och förslaget definieras som att den anställde får ett personligt ansvar för att verksamheten ska hålla god kvalitet.

Ett personligt ansvar går endast att utkrävas om det finns förutsättningar att ta ansvar. Det krävs då rätt till goda arbetsvillkor och det krävs en rättighet att få göra professionella bedömningar. Utvidgningen av Lex Sarah visar på att det finns ett behov av att synliggöra missförhållanden, men det måste också handla om socialarbetarnas yrkesvillkor och handlingsutrymme. Det sociala arbetet är komplext genom dess starka samspel med politik, ekonomi och samhällets behov. För att klara detta finns en grundläggande samsyn att det behövs en professionell yrkeskår, vilket vi också har i Sverige.

- SKTF anser att det skulle vara bra om den professionella yrkesutövningen bland socialsekreterare synliggörs, också för att kunna ligga till grund för politiska prioriteringar. Missförhållanden som man är skyldig att anmäla bör därför också inkludera bristande förutsättningar att göra ett kvalificerat arbete med hög kvalitet. Regeringens förslag är absolut ett steg i rätt riktning. Utöver detta anser SKTF att en ny lag som vi kallar Lex Realia, där socialarbetare även blir skyldiga att synliggöra det sociala arbetet – att påtala när man inte kan göra ett fullgott jobb. Det ska finnas en rättighet och en skyldighet att få uttrycka sin professionella bedömning oberoende av politisk majoritet och ekonomi, säger Yvonne Ahlström, socialpolitiskt ansvarig ombudsman på SKTF.

Yvonne Ahlström nås på tel 070 582 09 40.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37
Pressekreterare Christian Örjestål, mobil 070-280 86 94

Tjänstepension – vad är det för något?

I dag tisdag är det Tjänstepensionens dag. Tjänstepensionen blir allt viktigare för den framtida pensionen och det är närmare 90 procent av alla som arbetar som har tjänstepension, men har du koll på vad det egentligen är för något?  2017-09-27

Bra chef och ledarskap – viktigt när studenter väljer arbetsgivare

En bra chef och bra ledarskap är de viktigaste faktorerna när studenter och akademiker i början av karriären väljer arbetsgivare. Det visar en ny studie gjord av Academic Work och Kantar Sifo.  2017-09-26

Helena Håkansson. Privat bild.

Uppsatsen ”Att trivas, stanna eller lämna?” prisas

Personalorientering och attraktiv arbetsplats är faktorer som påverkar hur socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd trivs på jobbet. Det visar en masteruppsats vid Göteborgs universitet som är gjord av Helena Håkansson. Uppsatsen belönas nu med Visions socionomstipendium 2017.  2017-09-22

Socialchefer: Lättare att rekrytera personal till socialtjänsten

Det har blivit lättare att rekrytera personal till socialtjänsten, det visar Visions Socialchefsrapport 2017. Mer än hälften av socialcheferna anger att behovet av inhyrd personal kommer att upphöra innan årsskiftet.  2017-09-21