Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem.

Är du inte fullt arbetsför när du blir medlem behöver du kontakta försäkringsbolaget, eftersom det ställs vissa hälsokrav. Med fullt arbetsför menas att du kan utföra ditt vanliga arbete utan undantag, inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder, eller har vilande sådan ersättning och inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, lönebidragsanställning eller liknande. Är du sjuk kortare tid än 15 dagar räknas du som fullt arbetsför.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan!

Ge socialarbetare möjlighet att ta sitt professionella ansvar – inför Lex Realia

Efter en ändring av Socialtjänstlagen för tio år sedan blev det möjligt för ädreomsorgspersonal och de som arbetade med funktionshindrade att anmäla missförhållanden i arbetet. Idag är det en helt accepterad rutin bland personalen och ett bra verktyg för att kunna rätta till missförhållanden. Ändringen kallades Lex Sarah i folkmun.

Regeringen har nu presenterat ett förslag att utvidga den paragrafen till att omfatta hela socialtjänsten och förslaget definieras som att den anställde får ett personligt ansvar för att verksamheten ska hålla god kvalitet.

Ett personligt ansvar går endast att utkrävas om det finns förutsättningar att ta ansvar. Det krävs då rätt till goda arbetsvillkor och det krävs en rättighet att få göra professionella bedömningar. Utvidgningen av Lex Sarah visar på att det finns ett behov av att synliggöra missförhållanden, men det måste också handla om socialarbetarnas yrkesvillkor och handlingsutrymme. Det sociala arbetet är komplext genom dess starka samspel med politik, ekonomi och samhällets behov. För att klara detta finns en grundläggande samsyn att det behövs en professionell yrkeskår, vilket vi också har i Sverige.

- SKTF anser att det skulle vara bra om den professionella yrkesutövningen bland socialsekreterare synliggörs, också för att kunna ligga till grund för politiska prioriteringar. Missförhållanden som man är skyldig att anmäla bör därför också inkludera bristande förutsättningar att göra ett kvalificerat arbete med hög kvalitet. Regeringens förslag är absolut ett steg i rätt riktning. Utöver detta anser SKTF att en ny lag som vi kallar Lex Realia, där socialarbetare även blir skyldiga att synliggöra det sociala arbetet – att påtala när man inte kan göra ett fullgott jobb. Det ska finnas en rättighet och en skyldighet att få uttrycka sin professionella bedömning oberoende av politisk majoritet och ekonomi, säger Yvonne Ahlström, socialpolitiskt ansvarig ombudsman på SKTF.

Yvonne Ahlström nås på tel 070 582 09 40.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37
Pressekreterare Christian Örjestål, mobil 070-280 86 94

Präster får nytt avtal angående arbetstidsregler

Vision och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har  kommit överens om särskilda bestämmelser för reglering av prästers arbetstid. Avtalet träder i kraft den 1 januari 2018 och innehåller enklare och mer flexibla arbetstidsregler som mer överensstämmer med reglerna för andra yrkesgrupper i kyrkan.  för 14 dagar sedan

Ineffektiva möten som drar energi – känner du igen dig?

I senaste avsnittet av Visions chefspodd ger Elizabeth Kuylenstierna konkreta tips på hur du skapar meningsfulla möten.  2017-11-29

Hetaste kompetenserna för ingenjörer

Energirik, engelskspråkig och universitetsexamen är de mest eftertraktade kompetenserna när det gäller ingenjörer. Här är hela topp 20-listan.  2017-11-27

Fackligt upprop mot sexuella trakasserier