Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Ge socialarbetare möjlighet att ta sitt professionella ansvar – inför Lex Realia

Efter en ändring av Socialtjänstlagen för tio år sedan blev det möjligt för ädreomsorgspersonal och de som arbetade med funktionshindrade att anmäla missförhållanden i arbetet. Idag är det en helt accepterad rutin bland personalen och ett bra verktyg för att kunna rätta till missförhållanden. Ändringen kallades Lex Sarah i folkmun.

Regeringen har nu presenterat ett förslag att utvidga den paragrafen till att omfatta hela socialtjänsten och förslaget definieras som att den anställde får ett personligt ansvar för att verksamheten ska hålla god kvalitet.

Ett personligt ansvar går endast att utkrävas om det finns förutsättningar att ta ansvar. Det krävs då rätt till goda arbetsvillkor och det krävs en rättighet att få göra professionella bedömningar. Utvidgningen av Lex Sarah visar på att det finns ett behov av att synliggöra missförhållanden, men det måste också handla om socialarbetarnas yrkesvillkor och handlingsutrymme. Det sociala arbetet är komplext genom dess starka samspel med politik, ekonomi och samhällets behov. För att klara detta finns en grundläggande samsyn att det behövs en professionell yrkeskår, vilket vi också har i Sverige.

- SKTF anser att det skulle vara bra om den professionella yrkesutövningen bland socialsekreterare synliggörs, också för att kunna ligga till grund för politiska prioriteringar. Missförhållanden som man är skyldig att anmäla bör därför också inkludera bristande förutsättningar att göra ett kvalificerat arbete med hög kvalitet. Regeringens förslag är absolut ett steg i rätt riktning. Utöver detta anser SKTF att en ny lag som vi kallar Lex Realia, där socialarbetare även blir skyldiga att synliggöra det sociala arbetet – att påtala när man inte kan göra ett fullgott jobb. Det ska finnas en rättighet och en skyldighet att få uttrycka sin professionella bedömning oberoende av politisk majoritet och ekonomi, säger Yvonne Ahlström, socialpolitiskt ansvarig ombudsman på SKTF.

Yvonne Ahlström nås på tel 070 582 09 40.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37
Pressekreterare Christian Örjestål, mobil 070-280 86 94

Vision om inkludering på arbetsplatserna

I tidningen Hållbart Samhälle har RFSL ställt tre frågor som rör inkludering och människor lika värde till tre ledande experter inom olika områden. En av de tillfrågade är Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.  i förrgår kl 08:00