Vision: Förbättra villkoren för att satsningar på jobb, omställning och hållbarhet ska ge effekt

Publicerad 2021-04-15

Vision välkomnar regeringens fokus på jobb, omställning och hållbarhet i vårbudgeten. Välfärdens kvalitet är beroende av att fler människor vill jobba där, utveckla sin kompetens och bidra till ett hållbart samhälle. Men för att regeringens miljardsatsningar ska ge effekt måste medarbetare och chefer få bättre förutsättningar.

-  Det är bra med de tillfälliga satsningarna på välfärden. Men kommuner och regioner måste ha långsiktiga resurser för att medarbetare ska vilja stanna eller lockas att arbeta med att ge omsorg, vård eller service till alla de som behöver samhällets stöd. Chefer måste ha förutsättningar att leda, i kris såväl som i arbetsvardag, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Pandemin har visat att välfärden bärs av anställdas kompetens och arbetsinsatser. Det senaste året har medfört stora påfrestningar på samhället med negativa konsekvenser för liv och hälsa såsom arbetslöshet och sjukskrivning. Det måste välfärdens arbetsgivare ta höjd för när fler kommer att söka samhällets stöd, menar Veronica Magnusson:

-  Välfärden kommer de närmaste åren fortsätta att utsättas för hårda prövningar när många medborgare ska försöka återhämta sig från pandemins effekter. Det är i detta läge oerhört viktigt att välfärdens medarbetare får en god arbetsmiljö för att orka framöver.

Omställningen till ett hållbart samhälle kräver att kommuner och regioner tar initiativet och ger medarbetarna förutsättningar att bidra. Sveriges nationelle samordnare för Agenda 2030 betonar den viktiga roll som kommuner och regioner har i omställningsarbetet.Visions medlemmar, bland andra upphandlare, chefer, tekniker och miljö- och hållbarhetstrateger, förväntas förverkliga regeringens världsledande ambitioner och målsättningar för Agenda 2030.

Om regeringen menar allvar med sina ambitioner att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland behöver anställda i välfärden få förutsättningar att bidra till det. Idag ser vi att alltför många medarbetare saknar möjlighet till kompetensutveckling och här måste arbetsgivarna ta ett större ansvar, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

114 nya medlemmar under augusti

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se