warning icon

Systemunderhåll 12-13 juni

På grund av systemunderhåll kommer det inte vara möjligt att logga in på Mina sidor, Vision-appen och på vision.se lördag 12 juni kl 07.00 till söndag 13 juni kl 12.00.

Uppdaterat krislägesavtal anpassat till olika kriser

Publicerad 2021-06-10

Vision, SKR, Sobona och övriga fack i kommunsektorn är överens om ett ändrat krislägesavtal. Tiden en medarbetare kan gå på avtalet begränsas samtidigt som ersättningar och vilotid höjs.

- Med de erfarenheter som pandemin gett oss är det bra att parterna kan se över och justera det som behöver fungera bättre framöver. Det handlar inte minst om att undvika en hård och långvarig belastning på samma personer, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

I det uppdaterade krislägesavtalet är tiden en arbetstagare kan gå på krislägesavtalet begränsad till högst åtta veckor. En förlängning kan endast ske om det är absolut nödvändigt. Vid en förlängning efter åtta veckor får anvisningstiden vara högst två veckor i taget.

- Ändringarna i krislägesavtalet är nödvändiga. Medarbetarna är välfärdens viktigaste tillgång och det ligger i allas intresse att arbetet organiseras så att det blir hållbart och inte riskerar medarbetarnas hälsa, även i krislägen, säger Veronica Magnusson.

Ersättningarna och vilotiden höjs i det uppdaterade avtalet. Krisersättningen höjs från 120 till 130 procent, och ersättningen vid uttag av särskild nödfallsövertid höjs från 150 till 180 procent. Vilotiden efter sista arbetspasset på krislägesavtalet utökas från 24 timmar till 36 timmar.

- Krislägesavtalet är en viktig del i samhällets krisberedskap. Avtalet reglerar arbetsvillkor och ersättningar för 1,2 miljoner anställda i välfärden, däribland Visions medlemmar. Det handlar om medlemmar som släcker skogsbränder, manövrerar översvämningar och smittspårar vid pandemier, säger Veronica Magnusson.

Under pandemin har krislägesavtalet varit aktiverat i tio regioner, och är just nu aktiverat i tre regioner. Innan avtalet kan aktiveras behöver arbetsgivarna ha uttömt alla möjligheter som finns i det ordinarie kollektivavtalet för att säkra bemanningen.

För ytterligare kommenterar, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Fakta

Krislägesavtalet omfattar samtliga 1,2 miljoner medarbetare i kommuner, regioner och kommunala företag, bland annat personal inom sjukvård, omsorg, skola, infrastruktur och räddningstjänst.

Krislägesavtalet reglerar villkor och ersättningar för arbetstagare som arbetar vid krisläge. Exempel på krisartade händelser kan vara olyckshändelser med omfattande påverkan, som naturkatastrofer, bränder och översvämningar, pandemier eller terrordåd.

Tre regioner har just nu ett aktiverat krislägesavtal: Stockholm, Jönköpings län och Norrbotten.

Följande parter har undertecknat det uppdaterade krislägesavtalet:

Sveriges Kommuner och Regioner

Sobona - Kommunala företagens arbetsgivarorganisation

Svenska Kommunalarbetareförbundet

OFR:s förbundsområde Allmän kommunal verksamhet

Vårdförbundet

Akademikeralliansen (preliminär överenskommelse i avvaktan på formellt beslut)

Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds samverkansråd (preliminär överenskommelse i avvaktan på formellt beslut)

Brandmännens Riksförbund

Följande parter har valt att säga upp krislägesavtalet:

Läkarförbundet

Läs vidare